هر آن چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

اپل در مراسم WWDC سال ۲۰۲۲ مجموعه‌ای از سرویس‌ها و محصولات جدیدش را رونمایی کرد. مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو M2 به همراه سیستم‌عامل‌های جدید برای آیفون، مک‌بوک و اپل واچ از مهم‌ترین محصولات رونمایی شده در این مراسم بودند.

به گزارش فاواپرس، بزرگ‌ترین رویداد سالانه اپل شب گذشته آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد. اپل در این مراسم مجموعه‌ای از سرویس‌ها و محصولات جدیدش را رونمایی کرد. 

به گزارش فاواپرس، رویداد توسعه دهندگان WWDC هر ساله تعداد زیادی از توسعه دهندگان و علاقه‌مندان به اپل را میزبانی می‌کند و چشم‌های جهان تکنولوژی به این مراسم دوخته شده است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در ابتدای مراسم WWDC با اشاره به اهمیت توسعه‌دهندگان پلتفرم اپل به راه‌اندازی مرکز توسعه‌دهندگان و پلتفرم‌های مهم برای آنها اشاره کرد. به گفته کوک، اپل به شکل ویژه روی آموزش و کمک به یادگیری اقلیت‌ها تمرکز کرده است.

نوبت معرفی محصولات و سیستم‌عامل‌های جدید رسید و همانطور که انتظار می‌رفت، اول از همه نوبت سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون است.

iOS 16

فاواپرس / هر چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

  • Lock Screen: صفحه قفل گوشی‌های اپل (Lock Screen) در iOS جدید متحول شده و نحوه نمایش جدیدی را شاهد هستیم. شما می‌توانید تصاویر شخصی خود را با توجه به سلیقه خودتان برای صفحه قفل گوشی شخصی‌سازی کنید و به طور کلی ظاهر این صفحه تغییر کرده و حس زنده‌تری را القا می‌کند. اپل فیلترهای جدیدی را برای این صفحه طراحی کرده و تقریبا تمامی عناصر موجود در صفحه قفل گوشی تحت کنترل شما است. می‌توانید فونت ساعت را تغییر دهید، ویجت اضافه کنید و افکت تصویر را تغییر دهید یا از یک مجموعه و کلکسیون تصویر پیشنهادی یا انتخابی استفاده کنید. همچنین اپل انیمیشن جذابی را برای باز شدن صفحه در نظر گرفته و وقتی قفل صفحه را باز می‌کنید با یک انیمیشن زیبا وارد صفحه اصلی گوشی می‌شوید.
  • Live activities: قابلیت دیگری به نام Live activities هم به صفحه قفل گوشی اضافه شده و در واقع اپلیکیشن‌ها را به صورت فشرده‌تر در یک قاب کوچک نمایش می‌دهد و می‌توانید با فشردن آن به صفحه اصلی برنامه بروید. توسعه‌دهندگان نیز با دسترسی به API این قابلیت می‌توانند به طراحی گزینه‌های جدیدی بپردازند.
  • massages: اپل به‌روزرسانی بزرگی را برای اپلیکیشن Massages در نظر گرفته است که تقریبا این اپلیکیشن را به چیزی شبیه تلگرام بدل می‌کند و شما می‌توانید پیام‌های خود را ادیت و یا اگر از ارسال آن پشیمان هستید آن را حذف کنید. اپل همچنین قابلیت shareplay خود را هم بار دیگر تقویت کرده و حالا می‌توانید این قابلیت را در massages نیز استفاده کنید و تجربه مشترک را از طریق این اپلیکیشن به اشتراک بگذارید. همچنین قابلیت نوشتار صوتی هم به‌روزرسانی شده که نشان‌دهنده جدیت این شرکت در رقابت با ابزارهای گوگل است. شما می‌توانید هنگام استفاده dictation که ابزار تایپ صوتی اپل است، همزمان با تایپ صوتی از لمس هم برای اصلاح یا اضافه کردن محتوا استفاده کنید.
  • Live text: قابلیت لایو تکس پیش از این به شما اجازه می‌داد تا نوشته های موجود در تصاویر را انتخاب و کپی کنید. حالا با قابلیت جدیدی که اپل اضافه کرده است، این امکان برای ویدیوها هم فراهم شده است.
  • Visual lookup: این قابلیت از این پس به شما اجازه می‌دهد تا تصویری را از پس زمینه خود جدا کرده و در دیگر اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. مثلا تصویر سگی که اپل برای مثال نمایش داد به طور کامل از پس زمینه جدا شده و می‌توان همانند یک استیکر از آن در پیام‌ها استفاده کرد.
  • Apple wallets: اپل والت قابلیتی است که در دوران همه‌گیری کرونا به یکی از ابزارهای مفید و مشهور اپل تبدیل شده و شما می‌توانید بدون تماس، هزینه خرید خود را پرداخت کنید. اپل حالا سیستمی شبیه به BNPL را برای کیف پول خود در نظر گرفته که شما می‌توانید از طریق آن هزینه خرید خود را بدون موجودی پرداخت کنید و بعدا هزینه آن را بدون سود به اپل پرداخت کنید.
  • Maps: اپلیکیشن Maps یا نقشه اپل که پیشتر یک قابلیت نمایش سه بعدی را برای یک سری شهرها ارائه می‌کرد حالا می‌تواند تا ۱۵ مقصد را به‌صورت همزمان مدیریت کند. این اپلیکیشن همچنین هزینه سفر کاربران را پیش‌بینی کرده و به شما گزارش می‌دهد. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند در نقشه اپل جزئیات خدمات خود را اضافه و به کاربران نمایش دهند.
  • Apple news: اپلیکیشن اپل نیوز امسال به‌روزرسانی جدیدی را دریافت کرده و شما می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن تیم‌های منتخب و مورد علاقه خود را انتخاب کرده و اخبار و نتایج مربوط به آنها را در هر لحظه و در تمامی دستگاه‌های اکوسیستم اپل دریافت کنید.
  • Family sharing: قابلیت family sharing که به شما اجازه می‌داد به صورت مشترک از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید، حالا به شما اجازه می‌دهد تا محدودیت‌هایی را برای کودکان در نظر بگیرید و مثلا اپلیکشین‌هایی را برای آنها ممنوع و یا محدود کنید. کافی است مشخص کنید که چه کسی در حال استفاده از گوشی یا آی‌پد است و محدودیت‌های فرد مورد نظر روی دستگاه اعمال می‌شود.
  • کتابخانه مشترک: با استفاده از کتابخانه و آلبوم مشترکی که اپل برای خانواده‌ها در نظر گرفته شما می‌توانید تصاویر را براساس افراد حاضر در تصویر و یا زمان، آنها را در یک فضای مشترک با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید. همچنین دوربین اپل گزینه‌ای را در نظر گرفته که با استفاده از آن می‌توانید تصویری که همین حالا گرفتید را به آلبوم مشترک منتقل کرده و با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید.
  • امنیت: اپل امسال هم حریم خصوصی و امنیت کاربران را در به‌روزرسانی خود مد نظر قرار داده است. safety check قابلیت جدیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در هر لحظه دسترسی دیگران به اپلیکیشن‌ها و پیام‌ها را محدود و ممنوع کند. برای مثال اگر به شخصی اجازه دسترسی به پیام‌ها یا مکان را داده باشید، می‌توانید در لحظه دسترسی آنها را قطع کنید و یا از حساب کاربری خود در دیگر دستگاه‌ها خارج شوید.
  • خانه هوشمند: پیشتر توسعه‌دهندگان و سازندگان ابزارهای خانه هوشمند از یک استاندارد مشترک صحبت کرده بودند. حالاا اپل استاندارد matter را به دستگاه‌های خود اضافه کرده و درنتیجه با استفاده از این استاندارد، دستگاه‌های مختلف شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت سازگار در کنار یکدیگر فعال باشند و کنترل آنها با پلتفرم‌های مختلف امکان‌پذیر است. اپل همچنین تغییراتی را برای اپلیکیشن my home در نظر گرفته که موضوعات مهم مثل نور و امنیت و سرمایش و گرمایش را در یک دسته جداگانه قرار می‌دهد و شما می‌توانید آنها را جداگانه کنترل کنید و زیر نظر داشته باشید.
  • Carplay: اپل با همکاری خودروسازان نسل جدید قابلیت carplay را معرفی می‌کند. کارپلی قابلیتی است که شما اجازه می‌دهد محتوای گوشی خود را روی صفحه نمایش خودرو نمایش دهید و در واقع خودرو را با سیستم‌عامل گوشی شما تلفیق می‌کند. با استفاده از کارپلی می‌توانید دمای خودرو را کنترل کنید، موسیقی پخش کنید و مقصدی که در Maps مشخص کرده بودید را مشاهده و دنبال کنید و در عین حال به گفته اپل این ارتباط به صورت امن و با حفظ حریم خصوصی انجام می‌گیرد.

WatchOS 9

فاواپرس / هر چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

اپل در سیستم‌عامل جدید ساعت‌های هوشمندش قالب‌های جدیدی را برای نمایش ساعت در نظر گرفته است.

  • قابلیت‌های ورزشی: یکی از کاربرد‌های اصلی ساعت اپل در هنگام ورزش و دنبال کردن وضعیت ورزش است. ساعت‌های اپل حالا با استفاده از یادگیری ماشینی متریک‌های جدیدی را برای دویدن در نظر می‌گیرند که علاوه بر ضربان قلب و کالری مصرفی و موارد دیگر می‌توانید حرکت افقی دست و بدن خود را نیز زیر نظر داشته باشید. ساعت هوشمند اپل حالا به شما اجازه می‌دهد تا روند دویدن خود را به شکلی هوشمند و بهینه زیر نظر داشته باشید و زمانی که نیاز به آهسته رفتن و احیای انرژی است ساعت به شما هشدار می‌دهد. اپلیکیشن فیتنس ساعت اپل حالا در iOS 16 به آیفون هم اضافه شده تا کسانی که ساعت هوشمند ندارند هم بتوانند از آن استفاده کنند.
  • Sleep app: اپلیکیشن خواب در watchOS9 به‌روزرسانی شده و حالت خواب شما را با استفاده یادگیری ماشینی تشخیص می‌دهد. پس از بیدار شدن می‌توانید زمانی که در حالت‌های مختلف خواب تجربه کردید را مشاهده کنید.
  • دارو: با استفاده از قابلیت جدید ساعت اپل شما می‌توانید داروهای روزمره خود را مشخص کرده و لیستی از آن تهیه و اهمیت دارو را مشخص کنید تا ساعت هوشمند یا آیفون، زمان استفاده را به شما هشدار دهد. همچنین اپل در همکاری با مراکز معتبر، بازخورد و تجربه کاربران از داروهای مختلف را نمایش داده و تاثیرات منفی را به شما اطلاع می‌دهد.

چیپ جدید M2

فاواپرس / هر چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

همانطور که انتظار می‌رفت، اپل چیپ جدید M2 را برای محصولات خود معرفی کرد. به ادعای اپل، این پردازنده که نسل دوم چیپ‌های بومی اپل است، نسبت مصرف انرژی به عملکرد را به شدت بهبود می‌دهد؛ مصرف انرژی کمتر و بازدهی بیشتر.

M2 براساس نسل دوم تکنولوژی 5 نانومتری طراحی شده و ۲۰ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. پردازنده M2 اپل با در اختیار داشتن ۲۴ گیاگابایت فضای حافظه برای فعالیت‌های سنگین آماده است. به ادعای اپل M2 با مصرف انرژی کمتر، ۱۸ درصد عملکرد بهتری در فعالیت نیازمند CPU نسبت به چیپ نسل قبلی یعنی M1 دارد. M2 به ادعای اپل می‌تواند ۱۵.۸ هزار میلیارد فعالیت را به‌واسطه موتور ۱۶ هسته‌ای خود در لحظه انجام دهد. این پردازنده تا ۱۰ هسته گرافیکی را در اختیار داشته و درنتیجه ۳۵ درصد سرعت بیشتری در این زمینه دارد و همانطور که گفتیم از لحاظ CPU نیز با در اختیار داشتن ۸ هسته، ۱۸ درصد عملکرد بهتری را نسبت به نسل قبلی خواهد داشت.

Macbook Air M2

فاواپرس / هر چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

مک‌بوک‌ایر جدید اپل با چیپ جدید M2 معرفی شد. به گفته اپل حجم مک‌بوک‌ایر جدید ۲۰ درصد کاهش یافته و با چهار رنگ عرضه می‌شود. همچنین اپل پورت مختص شارژر را بار دیگر به مک‌بوک ایر اضافه کرده که خبر خوبی برای کاربران محسوب می‌شود.

مک‌بوک ایر جدید همانطور که پیش‌بینی می‌شد با صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی، حاشیه صفحه باریک‌تری دارد و صفحه‌نمایش این سری از یک میلیارد رنگ پشیتبانی می‌کند.

اپل در این مدل از دوربین ۱۰۸۰ جدیدی استفاده کرده و به ادعای آنها بازدهی دوربین را ۲ برابر بیشتر کرده است.

مک‌بوک‌ایر جدید به ادعای اپل در فعالیت‌های نیازمند قدرت پردازشی بالا به لطف چیپ جدید، ۲۰ درصد عملکرد بهتر و در فعالیت‌های گرافیکی تا ۴۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی دارد.

مک‌بوک ایر M2 با یک بار شارژ کامل می‌تواند تا ۱۸ ساعت بازدهی باتری داشته باشد و خبر خوب اینکه با اضافه شدن قابلیت فست شارژ به این مدل، می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه این دستگاه را ۵۰ درصد شارژ کنید.

Macbook Pro M2

با اینکه پیشتر صبحت‌هایی درمورد معرفی مک‌بوک ایر جدید شده بود اما کمتر کسی انتظار داشت اپل مک‌بوک‌ پرو جدید را در این مراسم معرفی کند.

مک‌بوک پرو جدید هم با استفاده چیپ M2 و مصرف انرژی کمتر،‌ در عین بازدهی بالا، با یک بار شارژ کامل تا ۲۰ ساعت شارژ نگه می‌دارد. مک‌بوک‌پرو جدید را می‌توانید با حافظه‌ای تا ۲ ترابایت SSD تهیه کنید.

MacOS

  • Stage manager: قابلیت جدیدی که اپل به سیستم‌عامل مک اضافه کرده به شما اجازه می‌دهد تا هنگام کار در اپلیکیشن، تمرکز خود را روی صفحه اصلی حفظ کنید. همچنین این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا صفحه‌های مختلف چند اپلیکشین را با یکدیگر در یک گروه قرار داده و به‌صورت دسته‌بندی شده در یک لحظه روی دسته مورد نظر تمرکز کنید. این قابلیت جدید امکان مدیریت کارها را برای شما فراهم می‌کند.
  • Mail: اپلیکیشن Mail علاوه بر قابلیت‌هایی مثل امکان یادآوری، امکان جست‌وجوی جدیدی را دریافت کرده که دقت و سرعت جست‌وجو را افزایش می‌دهد.
  • Safari: مرورگر بومی اپل برای سیستم‌عامل‌های مختلف این شرکت از این پس به قابلیت جدید به نام sharetabs مجهز شده که به شما اجازه می‌دهد تب‌های مختلف مرورگر خود را با دوستان به اشتراک بگذارید و یا تب‌های مختلف دوستان خود را دریافت کنید. این مرورگر حالا به قابلیت جدیدی به نام passkeys مجهز شده که رمز عبوری انحصاری را برای وب‌سایت‌های مختلف در نظر گرفته و شما با تایید هویت خود با اثر انگشت یا باز کردن قفل آیفون می‌توانید وارد حساب وب‌سایت خود شوید.
  • Continuity camera: با قابلیت جدیدی که اپل به سیستم‌عامل مک اضافه کرده حالا می‌توانید از دوربین قدرتمند آیفون در سیستم‌عامل مک هم استفاده کنید. این سیستم‌عامل با استفاده از قابلیت Continuity camera خیلی سریع، قدرتمندترین دوربین حاضر از اکوسیستم اپل را تشخیص می‌دهد و شما می‌توانید برای تماس ویدیویی خود از آن استفاده کنید.

iPadOS

فاواپرس / هر چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

  • Collaboration: اپل قابلیت‌های جدیدی را برای همکاری در اپلیکیشن‌های مختلف آی‌پد اضافه کرده که شما با استفاده از آن می‌توانید در لحظه روی یک پروژه همکاری کنید و هرکدام از افراد حاضر در پروژه می‌توانند تغییرات خود را اعمال کنند. شما می‌توانید با استفاده از سافاری تب‌های خود را همانطور که پیشتر گفتیم به اشتراک بگذارید و روند همکاری تا زمانی که بخواهید ادامه دارد و هرلحظه می‌توانید حالت همکاری را غیرفعال کنید.
  • Gaming: مرکز بازی یا Game Center اپل یک شبکه اجتماعی بازی محسوب می‌شود و شما با استفاده از یک حساب واحد می‌توانید بدون نیاز به افتتاح حساب بازی کنید و حساب Game Center شما به‌عنوان مبنا قرار داده می‌شود. همچنین می‌توانید بازی دوستان‌تان را مشاهده کرده، به آنها بپیوندید و یا آنها را به دیگر بازی‌ها دعوت کنید.
  • شخصی‌سازی Toolbar: حالا برای اولین بار می‌توانید Toolbar آی‌پد را به سلیقه خودتان شخصی‌سازی کنید و گزینه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید را در آن قرار دهید.
  • Stage Manager: اپل همچنین قابلیت Stage Manager را هم به آی‌پد اضافه کرده و همانند مک می‌توانید اندازه صفحات را تغییر دهید و در جابه‌جایی سریع، تمرکز خود را روی اپلیکیشن مهم نگه دارید و همانطور که در مک امکان‌پذیر بود، چند اپلیکیشن و صفحه را در اندازه مورد نظرتان را در یک دسته قرار دهید. این قابلیت از صفحه نمایش خارجی نیز پشیتبانی می‌کند و می‌توانید از صفحه آی‌پد در کنار یک صفحه نمایش خارجی استفاده کنید.

فاواپرس / هر چه که در رویداد توسعه‌دهندگان اپل 2022 رونمایی شد

مراسم WWDC 2022 طبق انتظارات پیش رفت. اپل سیستم‌عامل‌های جدید خود را معرفی کرد و شاید بسیاری انتظار معرفی مک‌بوک پرو جدید را نداشتند. مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو جدید مجهز به چیپ M2 بار دیگر قدرت اپل در تولید پردازنده‌های بومی را محک می‌زنند و باید دید نسل جدید پردازنده‌های این شرکت در مقایسه با دیگر بازیگران این بازار چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.