فهرست 50 شرکت فین‌تک برتر در سال 2022 از نگاه فوربس منتشر شد

نشریه فوربس فهرست سالانه‌ی خود را که در آن به بررسی و دسته‌بندی 50 شرکت فین‌تک برتر می‌پردازد منتشر کرد.

در فهرست 50 شرکت فین‌تک برتر از نگاه فوربس که از سال 2015 به صورت سالیانه منتشر می‌شود، کسب‌وکارهایی حضور دارند که دفتر مرکزی و یا عمده آن‌ها در ایالات متحده آمریکا قرار داشته باشد.

به گزارش فاواپرس به نقل از نشریه فوربس، سال 2021، فصل شکوفایی فین‌تک بود. در این سال سبک زندگی ما بیشتر از همیشه به سمت فعالیت‌های آنلاین تغییر کرد، قیمت رمزارزها به شکل قابل توجهی افزایش یافت و استعدادهای کارآفرینی و سرمایه‌های مالی به سمت این حوزه سرازیر شدند.

بر اساس گزارش‌های CB Insights، سرمایه‌گذاران خطرپذیر در سراسر جهان، در سال گذشته بیش از 133 میلیون دلار به استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک تزریق کرده‌اند که تقریبا سه برابر 49 میلیون دلاری است که در سال 2020 سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری‌ها، ایجاد موجی از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپای نویدبخش بوده است که نیمی از فهرست سالانه‌ی 50 فین‌تک برتر از نگاه فوربس را به خود اختصاص داده‌اند. حضور این تعداد از استارت‌آپ‌ها، بیشترین میزان از سال 2015 است که این فهرست پایه‌گذاری گردیده است. هم‌چنین این فهرست، محدود به شرکت‌های خصوصی است که دفتر مرکزی و یا عمده آن‌ها در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

یکی از استارت‌آپ‌های فین‌تکی برجسته که به این فهرست راه یافته، Chipper Cash است؛ یک استارت‌آپ مستقر در سانفرانسیسکو که توسط دو هم‌بنیان‌گذار جوان بیست‌وچندساله از اوگاندا و غنا راه‌اندازی شده و به آفریقایی‌ها اجازه می‌دهد پول خود را با کم‌ترین هزینه انتقال دهند و در ایالات متحده سهام و یا ارزهای دیجیتال بخرند. این استارت‌آپ که در سال 2018 بنیان‌گذاشته شده است، در حال حاضر بیش از پنج میلیون کاربر و ارزشی 2.2 میلیارد دلاری دارد.

فاواپرس / Chipper Cash / فهرست 50 شرکت فین‌تک برتر در سال 2022 از نگاه فوربس

دو دسته‌بندی و حوزه‌ی کاری در فهرست امسال، حضوری چشم‌گیرتر دارند؛ شرکت‌های حوزه‌ی رمزارز و بلاک‌چین و نئوبانک‌های B2B که هدف آن‌ها دسترسی بیشتر به خدمات بانکی برای انواع کسب‌وکارهای خرد است. به عنوان مثال، Creative Juice حساب‌های بانکی و سایر ابزارها را به تولیدکنندگان محتوا در وب ارایه می‌دهد و حتی چک‌های با مبالغ 25000 تا 500000 دلاری آن‌ها را در ازای سهمی از درآمدهای آتی آن‌ها نقد می‌کند.

فاواپرس / Creative Juice / فهرست 50 شرکت فین‌تک برتر در سال 2022 از نگاه فوربس

سیما گاندی، مدیر عامل و بنیان‌گذار این استارت‌آپ، روندهای دیگری را نیز به تصویر می‌کشد. او یکی از رکورد داران هفت مدیر عامل زن است که توانسته‌اند برنده‌ی جایزه 50 فین‌تک برتر شوند و نیز بخشی از موج کارآفرینان نسل دوم فین‌تک است. او پانزدهمین کارمند Plaid بود، استارت‌آپی که برنامه‌های کاربردی را به حساب‌های بانکی مشتریان متصل می‌کند و در اولین 50 شرکت فین‌تک برتر از نگاه فوربس حضور داشته است (و هنوز هم در آن است).

بله، باید اعتراف کرد امسال شرایط برای فین‌تک‌ها سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است، چرا که مصرف‌کنندگان پس از دوران پاندمی کرونا بالاخره خانه‌های خود را برای خرید ترک کرده‌اند و نیز نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم، افزایش نرخ‌های بهره و تهاجم روسیه به اوکراین گسترش یافته است.

رمزارزها سقوط کرده‌اند، ارزش سهام شرکت‌های فین‌تکی تا حدود 50 درصد کاهش داشته است. بازارهای خصوصی عقب‌نشینی کرده و محتاطانه‌تر عمل می‌کنند آن هم در اثر هشدار VCها در مورد ارزش‌گذاری پایین‌تر و تعدیل نیرو که تمام بخش‌ها از جمله شرکت‌های پرداخت الکترونیک و شرکت‌های خدمات خرید اعتباری تا پلتفرم‌های معاملات رمزارز را تحت تاثیر قرار داده است.

باید در نظر داشت در حال حاضر کارآفرینان با منابع کمتری دست به کار و نوآوری می‌زنند، ولی نباید فراموش کرد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نام‌دار در زمان چالش‌های بزرگ ساخته شده‌اند.

 

فهرست 50 شرکت فین‌تک برتر در سال 2022 از نگاه فوربس

[ninja_tables id=”21859″]

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.