معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند فرهنگ عمومی است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را منوط به پیاده‌سازی فرهنگ عمومی دانست.

به‌گزارش فاواپرس، عصر روز گذشته، ۱۷ خرداد، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از شرکت داتیس آرین قشم (داتین) دیدار کرد و در نشستی کوتاه با حضور خبرنگاران، به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، گفت: در‌حال‌حاضر، برای این هدف کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به‌عنوان کارگروه مبتنی‌بر اصل ۱۳۸ قانون اساسی در دولت فعالیت می‌کند و زیرنظر وزیر ارتباطات مجوز گرفته است. فکر می‌کنم مصوبات خوبی را این کارگروه تعیین و اجرا می‌کند.

ستاری وجود این فعالیت‌ها و تعیین مصوبات برای اجرا به‌وسیله دستگاه‌های مختلف را ضروری دانست؛ اما در‌کنار آن به ضرورت پیاده‌سازی فرهنگ عمومی به‌دست دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و توضیح داد: علاوه‌بر تمام کارهایی که در دولت انجام می‌شود، این موضوع نیازمند فرهنگ عمومی، هم در بخش خصوصی و هم در دولت است. مصوبات دولت نوعی اجبار برای دستگاه‌ها محسوب می‌شود؛ اما برای اجرای آن همه ما باید تلاش کنیم که فرهنگ عمومی در کشور پیاده‌سازی شود که توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور اتفاق بیفتد.

فاواپرس / سورنا ستاری در بازدید از داتین: توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند فرهنگ عمومی است

در‌ادامه، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش آن‌ها تحت‌تأثیر شعار تعیین‌شده برای سال ۱۴۰۱ توضیح داد. ستاری معتقد است با وجود نگرانی برخی از قارچ‌گونه‌بودن میزان رشد این شرکت‌ها، اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست سال جاری، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده شده است.

او در‌این‌باره گفت: آمارها در این حوزه کاملاً مشخص است. تا سال گذشته، تعداد این شرکت‌ها بیش از هزار شرکت بوده است و در سه‌ماهه ابتدایی امسال هم فکر نمی‌کنم بیشتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت به این تعداد اضافه شده باشد. به‌نظرم رشد این شرکت‌ها چندان هم قارچ‌گونه نبوده است. تعداد این شرکت‌ها تابع استانداردهایی است که معاونت علمی تعیین می‌کند و براساس همان استانداردها نیز این موضوع پیگیری می‌شود.

سورنا ستاری در پاسخ به پرسشی درباره ارایه تسهیلات به شرکت‌ها و تبعات منفی آن، مانند افزایش رانت‌جویی و به‌حاشیه‌رفتن شرکت‌های نوآور واقعی گفت: اعداد این وام‌ها معمولاً عجیب‌وغریب و زیاد نیست. علاوه‌بر‌این، تجربه‌ای که هم در بانک‌ها و هم در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد، این است که شرکت‌ها چون یک بار به‌صورت مفصل در سامانه ارزیابی می‌شوند، نکول وامی که می‌گیرند، بسیار کم است. عدد این نکول خیلی کمتر از ۱ درصد، فکر می‌کنم در‌حدود دهم‌درصد است.

به‌اعتقاد ستاری، تنها در‌صورتی‌که شرکت‌ها بلوغ پیدا کرده باشند و بتوانند از وام‌های بانکی استفاده کنند، ارائه وام و تسهیلات به آن‌ها راهکار مناسبی است؛ در‌غیر‌این‌صورت راه‌حل خوبی محسوب نمی‌شود. او شرکت‌های دانش‌بنیان را واجد‌شرایط لازم برای دریافت تسهیلات دانست و اعلام کرد: فکر می‌کنم اگر کشور می‌خواهد ازطریق وام و تسهیلات از حوزه‌ای حمایت کند، باید همین حوزه و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به این موضوع اشاره کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان معتبر و اعضایشان عموماً استادان دانشگاه هستند و در پی موضوعات و مسائلی همچون رانت‌جویی نیستند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.