سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد نام جدیدی برای آبله میمون انتخاب کند

متخصصان سازمان بهداشت جهانی روی انتخاب نام جدید و غیرسوگیرانه‌ای برای آبله میمون کار می‌کنند. در حال حاضر نام «hMPXV» به عنوان گزینه جایگزین آبله میمون پیشنهاد شده که WHO باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

هفته گذشته بیش از ۳۰ متخصص به این موضوع اشاره کردند با توجه به اینکه نام «آبله میمون» به گونه‌ای از این ویروس در آفریقا اشاره دارد و تا حدی انتخاب چنین نامی نادرست و سوگیرانه‌ است، لذا لازم است نام این بیماری تغییر کند.

شیوع آبله میمون غیرعادی و نگران‌کننده است

سازمان بهداشت جهانی طی روزهای آینده جلسه اضطراری برگزار می‌کند تا مشخص کند آیا شیوع این بیماری به عنوان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و با نگرانی بین‌المللی طبقه‌بندی می‌شود یا خیر. اگر آبله میمون در این طبقه قرار گیرد، عملا می‌تواند زنگ خطر آژانس سازمان ملل را به صدا درآورد و این زنگ خطر تنها برای بیماری‌هایی از جمله آنفولانزای خوکی، فلج اطفال، ابولا، زیکا و کووید- ۱۹ به صدا در آمده است.

فاواپرس / آبله میمون

«تدروس آدهانوم گبریسوس»، رییس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: شیوع آبله میمون غیرعادی و نگران‌کننده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم طی روزهای آتی کمیته اضطراری براساس مقررات بهداشتی بین‌المللی تشکیل دهم تا وضعیت این بیماری ارزیابی شود.

تدروس می‌گوید: فکر می‌کنم در شرایط فعلی وضعیت غیرعادی وجود دارد، به این معنی که حتی ویروس نسبت به گذشته رفتار غیرعادی‌تری دارد. این ویروس می‌تواند کشورهای بیشتری را درگیر کند و تحت تاثیر قرار دهد، ما معتقدیم که با توجه به گستردگی جغرافیایی شیوع این بیماری باید واکنشی هماهنگ به آن داده شود.

سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی یا PHEIC را اینگونه تعریف می‌کند: وضعیت فوق‌العاده‌ای که با شیوع گسترده بیماری در سطح بین‌المللی می‌تواند خطر جدی را برای سلامت عمومی سایر کشورها ایجاد کند و شاید به صورت بالقوه نیاز به واکنش هماهنگ بین‌المللی داشته باشد.

طی هفته های اخیر حدود 1600 مورد ابتلا به این بیماری در جهان ثبت شده است. همچنین 72 مورد مرگ در اثر ابتلا در کشورهایی گزارش شده که آبله میمون قبلا جزو بیماری‌های بومی بوده است. بر اساس آخرین آمار تا تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد)، 452 مورد ابتلا در انگلیس، 12 مورد در اسکاتلند، 2 مورد در ایرلند شمالی و 4 مورد در ولز گزارش شده‌اند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.