وعده وزیر ارتباطات برای ارتقای 30 رتبه‌ای سرعت اینترنت ایران

شاید کسی در ایران نتواند اولین زمانی که از کیفیت بد اینترنت انتقاد شد را به یاد آرد. انتقادهایی که طی سالیان گذشته به شدت افزایش یافته‌اند و در یک سال اخیر به اوج خود رسیده‌اند.

به گزارش فاواپرس، شاید کسی در ایران نتواند اولین زمانی که از کیفیت بد اینترنت انتقاد شد را به یاد آرد. انتقادهایی که طی سالیان گذشته به شدت افزایش یافته‌اند و در یک سال اخیر به اوج خود رسیده‌اند. اما با این حال وزیر ICT معتقد است که تا پایان دولت سیزدهم شاهد ارتقا رتبه‌ای مشهود در کیفیت اینترنت کشور خواهیم بود.

وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت در ایران از آن دست مسائلی است که آن‌قدر به آن پرداخته شده که بیشتر به لباسی کهنه و نخ نما شبیه است تا وجهی از فناوری که قرار است پایه رشد دیگر زمینه‌ها و صنایع باشد.

از طرف دیگر اینترنت این روزها به صورت مستقیم به معیشت مردم گره خورده و دیگر تنها یک خدمت برای گروه اندکی از مردم نیست و همه شهروندان، هر روزه از آن استفاده می‌کنند.

در همین زمینه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در برنامه گفتگوی تلویزیونی صف اول حاضر شده بود، به سوالات مجری برنامه پاسخ داد که طبق معمول یکی از آنها در مورد کیفیت و سرعت اینترنت بود.

زارع پور در این گفتگو به دلایل کاهش کیفیت و سرعت اینترنت پرداخته و اذعان کرد که سرعت فعلی اینترنت شایسته مردم ایران نیست؛ وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که در دوره صدارت او تلاش‌هایی بزرگ برای ارتقا کیفیت زیرساخت‌ها برداشته شده که به زودی اثرات آن نشان داده خواهد شد.

از سوی دیگر زارع پور به این نکته نیز اشاره کرد که وزارت ارتباطات تلاش دارد تا ارتقای هر دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار را با هم محقق سازد که به عقیده او در دولت‌های قبلی مغفول واقع شده‌اند.

عدم تنظیم صحیح شرایط و توجه به بهبود زیرساخت‌ها متناسب با نیاز کاربران نیز بخش مهم دیگری است که زارع پور به آن اشاره کرد

برخی از این عوامل در گذشته مورد غفلت واقع شده است. برای مثال هم اکنون اکثر ترافیک مصرفی کشور روی ارتباطات ثابت است چرا که در گذشته تمرکز اصلی روی توسعه ارتباطات همراه بوده است.

فاواپرس / ارتقای 30 رتبه‌ای سرعت اینترنت ایران

ارتقای 30 رتبه‌ای سرعت اینترنت ایران

زارع پور در خصوص ارتقای سرعت اینترنت ثابت نیز مجدداً وعده راه‌اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری را مطرح کرد و اعلام نمود که حمایت‌های مالی و قانونی خاصی نیز برای این طرح پیش‌بینی شده است.

اما نکته مهم دیگری که زارع پور به آن اشاره کرد، ارتقای رتبه اینترنت ایران است. زارع پور به ارتقای متوسط سرعت اینترنت همراه از 21 به 26 مگابیت بر ثانیه کشور طی شش ماهه گذشته اشاره کرده و اعلام نموده که سرعت اینترنت موبایل کشور در حال حاضر رتبه 71 دنیا را دارد.

اما در حوزه اینترنت ثابت وضعیت با وجود ارتقا از 9 به 10.4 مگابیت بر ثانیه، رتبه 142 جهانی را داشته که به هیچ وجه برای ایران، قابل قبول نیست.

شایان ذکر است که متوسط سرعت موبایل در دنیا ۳۰ مگابیت بر ثانیه و در سرعت اینترنت ثابت ۲۹ مگابیت بر ثانیه است.

در نهایت زارع پور وعده خود را مطرح و اعلام نمود که باید منتظر ارتقای رتبه مشهودی تا پایان دولت سیزدهم باشیم: در پایان دولت سیزدهم قول می‌دهیم که در اینترنت موبایل حداقل ۲۰ پله و در اینترنت ثابت ۳۰ پله رتبه ایران را ارتقا دهیم. امیدواریم در صورتی که پروژه اینترنت فیبر نوری اجرایی شود ایران در حوزه اینترنت ثابت جزو ۵۰ کشور اول باشد. در همین حال با راه اندازی 5G نیز تا سه سال آینده سرعت اینترنت موبایل هم افزایش می‌یابد.

ارتقای 30 رتبه‌ای ایران در ارایه خدمات دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات در خصوص روند تکمیل پروژه دولت الکترونیک و ارائه خدمات عمومی دولتی بدون مراجعه حضوری مردم توضیح داده و گفت: هم اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود اما کیفیت آن طوری نیست که دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم نباشد و از این رو میزان رضایتمندی مردم از ارائه خدمات الکترونیک پایین است.

در این زمینه نیز طبق رتبه بندی سال 2020 رتبه ایران در شاخص EGDI در میان ۱۹۳ کشور ۸۲ است. زارع‌پور همچنین در این زمینه نیز وعده که طبق برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم این رتبه نیز تا ۳۰ پله ارتقا خواهد یافت.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.