مشخصات فنی تیبا پلاس و تفاوت آن با تیبا معمولی چیست؟

در حال حاضر تیبا پلاس به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده تیبا معمولی به بازار معرفی شده است؛ اما تیبا آپشنال نسبت به تیبا معمولی چه تفاوت‌هایی دارد؟

در حال حاضر تیبا پلاس به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده تیبا معمولی به بازار معرفی شده است؛ اما تیبا آپشنال نسبت به تیبا معمولی چه تفاوت‌هایی دارد؟ در ادامه همراه فاواپرس باشید تا با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا شوید.

گروه خودروسازی سایپا در آذر ۱۳۸۷ از تیبا پرده برداشت؛ خودرویی که به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده پراید روانه بازار شد و توانست نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کند. این خودروساز بزرگ کشور برای فروش بیشتر مدتی قبل تیبا پلاس را نیز معرفی کرد که به عنوان نسخه ارتقا یافته یا آپشنال تیبا معمولی محسوب می‌شود.

تفاوت‌های تیبا پلاس با تیبا معمولی

فاواپرس / تیبا پلاس / تیبا آپشنال

طراحی تیبا پلاس

خودرو تیبا آپشنال از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به نسخه معمولی تیبا تغییرات ظاهری زیادی را تجربه نکرده است و از همان طراحی بدنه، سپرها و چراغ‌ها بهره می‌برد. البته طراحان با نوار کروم روی در صندوق، سپر دو رنگ، جلوپنجره کرومی رنگ، برچسب پلاس در زیر آینه‌های کناری و آینه‌های جانبی مشابه ساینا توانستند آن را نسبت به نسخه معمولی متمایز سازند.

فاواپرس / تیبا پلاس / تیبا آپشنال

کابین ساینا آپشنال نیز مشابه تیبا SX صندوق دار بوده و از تغیرات این بخش نسبت به قبل می‌توان به صفحه نمایشگر لمسی، کلید تنظیم برقی شیشه‌های عقب و آینه‌های جانبی اشاره کرد. به طور کلی تیبا آپشنال در بخش طراحی تفاوت خاصی نسبت به نسخه معمولی خود ندارد و طراحان سایپا برای آن فقط چند تغییر جزئی را در نظر گرفتند.

امکانات رفاهی و ایمنی تیبا آپشنال

سطح امکانات به عنوان مهم‌ترین تفاوت میان تیبا آپشنال و تیبا معمولی SX صندوق دار محسوب می‌شود. در حقیقت سایپا با افزایش امکانات تیبا معمولی سعی داشت تا نگاه مشتریان را برای خرید این خودرو جلب کند. در همین راستا تیبا آپشنال در بازار با نام تیبا آپشنال نیز شناخته می‌شود.

فاواپرس / تیبا پلاس / تیبا آپشنال

از امکانات تیبا آپشنال می‌توان ایزوفیکس صندلی‌های عقب، کفی سه‌بعدی صندوق عقب با زیرپایی سه‌بعدی، سیستم هشدار دهنده ضد سرقت، تنظیم برقی شیشه‌های عقب، شیشه دودی عقب، روکش صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور پارک عقب و صفحه نمایشگر مالتی مدیا با دوربین عقب اشاره کرد.

البته این دو خودرو به شکل مشترک از امکاناتی چون سیستم تهویه مطبوع، قابلیت تنظیم زاویه چراغ‌های جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ مه شکن جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و 2 ایربگ برای سرنشینان جلو بهره می‌برند.

بخش فنی تیبا آپشنال

فاواپرس / تیبا پلاس / تیبا آپشنال

تیبا پلاس و تیبا صندوقدار معمولی از لحاظ فنی در یک سطح قرار دارند. از این رو تیبا آپشنال به یک موتور 1.5 لیتری M15 4 سیلندر 8 سوپاپ مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. از سایر مشخصات فنی این خودرو می‌توان به سیستم تعلیق جلو مک فرسون، تعلیق عقب میله پیچشی و همچنین فرمان هیدرولیک اشاره کرد.

جدول مشخصات فنی تیبا آپشنال

نوع موتور4 سیلندر خطی M15
حجم موتور۱۵۰۳ سی‌سی
حداکثر قدرت۸۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۲۸ نیوتن‌متر
گیربکس۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبیبه ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت۱۳ ثانیه
ظرفیت باک سوخت۴۱ لیتر
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

جمع‌بندی

در شرایط فعلی بازار و پیش از ورود خودروهای وارداتی ارزان قیمت، تیبا آپشنال و تیبا معمولی به عنوان خودروهای اقتصادی نسبتا مناسبی برای مشتریان ایرانی محسوب می‌شوند. از ویژگی‌های مثبت خودروهای خانواده تیبا می‌توان به کیفیت سواری و توان فنی بهتر نسبت به پراید و همچنین هزینه نگهداری ارزان‌تر اشاره کرد.

البته تیبا آپشنال به دلیل برخورداری از آپشن‌های بیشتری مثل دوربین عقب، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و تنظیمات برقی آینه‌ها و شیشه‌ها گزینه بهتری نسبت به تیبا معمولی خواهد بود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.