500 هزار تومان حداقل مبلغ برای شرکت در تامین سرمایه جمعی کارن کراد

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری و مشارکت در تامین مالی جمعی طرح‌های کارن کراد ۵۰۰ هزار تومان است و برای سرمایه‌گذاری به روش جمعی داشتن کد «سجام» الزامی است.

علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد در نشست خبری رونمایی از روش تامین مالی جمعی (کراد فاندینگ) در حوزه صنایع خلاق، هنر و سینما گفت: این برای بار اول است که در ایران یک پلتفرم تامین مالی جمعی به حوزه هنروسینما وارد شده است و به روش تامین مالی جمعی جذب سرمایه می‌کند. مجموعه ما یعنی کارن کراد هم از اولین پلتفرم‌هایی‌ است که توانسته مجوز «تامین مالی جمعی مبتنی بر مدل مشارکت» را از شرکت فرابورس ایران دریافت کند.

او در ادامه توضیح داد: در سال ۱۴۰۰، ۱۵۱۳ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی با میانگینی در حدود ۲۵ میلیون تومان در طرح‌های متقاضی تامین مالی جمعی کارن کراد سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در سال گذشته بیش از ۳۸ میلیارد تومان سرمایه به روش تامین مالی جمعی جذب کرده‌ و توانسته‌اند ده‌ها طرح موفق در تامین مالی جمعی را راهبری کنند و حالا تصمیم گرفته‌اند وارد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت سینما و نمایش خانگی شوند.

علی طلوعی تهیه‌کننده فیلم «بخارست» نیز در این باره گفت: «بخارست» اولین فیلمی است که از طریق تامین سرمایه جمعی و جذب سرمایه‌های خرد، جذب سرمایه می‌کند و همین سرمایه‌های خرد در حوزه صنعت تصویر می‌تواند موتور محرک تامین مالی در سینما باشد.

طلوعی همچنین نگرانی‌ها در مورد شکست بسیاری از فیلم‌ها در گیشه را منطقی خواند و گفت: درست است که بسیاری از فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند اما در واقع ما و کارن کراد در اقدامی هوشمندانه تصمیم گرفتیم روی یک فیلم کمدی که احتمال توقیف و شکست در آن ضعیف باشد برای اولین سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. به طور حتم از این به بعد هم همین خواهد بود و اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری به روش جمعی صورت بگیرد، در ارزیابی‌های هوشمندانه این کار را انجام می‌دهیم و هرگز سرمایه‌های خرد را در پروژه‌های التهاب‌زا که ممکن است به مشکلات ممیزی بخورند وارد نمی‌کنیم.

سرمایه‌گذاری با طعم سینما

عارف علی‌قلی‌پور دبیر کارگروه تامین مالی جمعی شرکت فرابورس ایران هم درباره عملکرد کارن کراد و این سرمایه‌گذاری عنوان کرد: کارن کراد یک پلتفرم تامین مالی جمعی است که تمام مجوزهای لازم را از سازمان فرابورس دریافت کرده است و ما به قول دکتر ستاری می‌خواهیم به این شکل طعم شیرین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، هنر و سینما را به سرمایه‌گذاران خرد هم بچشانیم.

به باور قلی‌پور، ورود سرمایه‌گذاران خرد به حوزه سینما و VODها می‌تواند در این زمینه نیز شفافیت بیشتری ایجاد و ریسک سرمایه‌گذاری کارهای فرهنگی را هم مدیریت کند.

قلی‌پور همچنین در پاسخ به سوال پیوست درباره وجود شرکت‌های دیگری مثل کارن‌کراد هم توضیح داد: بیش از ۱۰۰ پلتفرم تاکنون از ما درخواست مجوز کرده‌اند و این طبیعت اکوسیستمی است که در حال بزرگ شدن است. تاکنون موافقت اصولی حدود ۱۲ تا از آنها گرفته شده اما ترجیح می‌دهیم به خاطر حساسیت موضوع، منطقی و آهسته به این پلتفرم‌ها مجوز بدهیم و عجله نکنیم.

داده‌های کارن کراد نزد فرابورس هم وجود دارد

علی عمیدی در ادامه نحوه سرمایه‌گذاری و مشارکت در تامین مالی جمعی طرح‌ها را منوط به داشتن کد سجام و ثبت‌نام در سایت کارن کراد دانست و گفت حداکثر مبلغ سرمایه‌گذاری برای افراد حقیقی پنج درصد مبلغ درخواستی هر طرح است. این طرح حداقل با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود اما ممکن است طرحی با جذب سرمایه ۱۰۰ هزار تومان هم شروع شود.

به گفته عمیدی، سرمایه‌گذاران حقوقی نیز محدودیتی در مبلغ سرمایه‌گذاری ندارند و سرمایه‌گذاران به صورت سه‌ماهه و شش‌ماهه می‌توانند سرمایه‌گذاری کرده و میزان سود دریافتی در پروژه را مشاهده کنند. فیلم سینمایی بخارست یک پروژه یک‌ساله است که سود ۴۲ درصد در سال برای آن پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل کارن کراد در پایان نشست گفت: تمام داده‌های کارن کراد و طرح‌های این پلتفرم نزد فرابورس هم وجود دارد و یک دارایی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و می‌تواند به شکل سهام نیز قابل برداشت باشد. سود علی‌الحساب فیلم بخارست نیز ماهانه تسویه می‌شود و اگر پروژه بیش از یک‌ سال طول بکشد، پرداخت سود آن نیز قطعی است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.