نقش تالیا در گسترش متاورس چیست؟

با معرفی مفهوم جدیدی به نام متاورس، وارد دنیای دیجیتالی متفاوتی شده‌ایم که به زودی جایگاه ما در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را تغییر خواهد داد. شاید چند سال قبل تصور یک زندگی دیجیتالی برای همه ما دشوار بود؛ اما امروز می‌بینیم که در عمل، بسیاری از ساعت‌های روز را به حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم.

با معرفی مفهوم جدیدی به نام متاورس، وارد دنیای دیجیتالی متفاوتی شده‌ایم که به زودی جایگاه ما در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را تغییر خواهد داد. شاید چند سال قبل تصور یک زندگی دیجیتالی برای همه ما دشوار بود؛ اما امروز می‌بینیم که در عمل، بسیاری از ساعت‌های روز را به حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم. از آنجایی که برای حضور در چنین دنیایی، نیاز به پیش آگاهی وجود دارد، تالیا این مطلب را به متاورس و نقش خود در توسعه تکنولوژی‌های جدید در حوزه اپراتورهای تلفن همراه اختصاص داده است. با ما همراه باشید.

متاورس چیست و چرا باید با آن آشنا شویم؟

به زبان ساده، متاورس یک دنیای جدید دیجیتال است که از طریق اینترنت کاربران را به یک مفهوم زمان و مکان جدید می‌برد. جایی که شاید قبل از این فقط در بازی‌ها می‌دیدیم اما اینبار خود ما، شخصیت‌های این بازی هستیم. شما در این دنیا یک آواتار خواهید داشت که می‌تواند در قالب‌های تعریف شده، داد و ستد کرده، زندگی کاری خود را پیش ببرد و حتی تفریح کند.

تمام این تعریفات باعث شده تا با مفهومی رو به رو باشیم که نیاز به امنیت، حریم خصوصی، مسئولیت‌پذیری و حتی مقبولیت اجتماعی داشته باشد. شما یک جامعه جدید در متاورس تشکیل می‌دهید که افراد از طریق اینترنت و آواتارهایی که در این دنیا دارند، به همزیستی می‌پردازند. حتی دارایی‌های مجازی که در این دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دنیای واقعی قابل خرید و فروش خواهند بود.

اگر می‌خواهید پا به پای تکنولوژی حرکت کنید و از آخرین دستاوردهای بشریت در این حوزه نهایت استفاده را نمایید، لازم است با متاورس آشنا شوید. تالیا هم به عنوان یک اپراتور پیشرو در ارائه سرویس‌های خاص، در کنار شماست تا مسیر این حرکت را ساده‌تر کند.

در متاورس با چه امکاناتی رو به رو هستیم؟

در این فضا می‌توانید همانند یک شبکه اجتماعی به تولید محتوا بپردازید. البته جنس این محتواها با تمام چیزهایی که تا کنون دیده‌اید فرق می‌کند. اگر با World of Warcraft آشنا باشید، می‌دانید که طرفداران این بازی نزدیک به یک دهه است که در یک دنیای مجازی بسیار مشابه با متاورس حضور پر‌رنگی دارند. به علاوه متاورس این امکان را ایجاد می‌کند که افراد بتوانند ایده‌های تجاری خود را بدون نیاز به حمایت سرمایه گذار یا داشتن نقدینگی، در این فضا ارائه دهند.

به طور کلی فعالیت‌هایی مانند ویدیو کنفرانس، تبادل ارزهای دیجیتال، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، بلاک چین و غیره، همگی جزئی از متاورس هستند. پس آماده یک زندگی جدید در یک دنیای جدید باشید. شاید از این به بعد لازم باشد جلسات کاری و مصاحبه‌های خود را در یک دفتر مجازی انجام دهید. حتی نیاز به دوربین هم نیست! آواتار شما همه کارهای لازم را انجام می‌دهد.

با ورود این مفهوم، حالا بسیاری از افرادی که به خاطر دور بودن از مراکز شهر یا پایتخت، به بعضی از امکانات تفریحی یا فرهنگی دسترسی فیزیکی ندارند، می‌توانند در قالب یک دنیای مجازی دیجیتال، از آنها استفاده کنند. با متاورس سد بسیاری از محدودیت‌ها برداشته خواهد شد.

متانومیکس چیست؟

بعد از معرفی متاورس مفهوم دیگری مطرح شد به نام Metanomics. در واقع مطالعه مقررات اقتصادی و مدل‌های کسب و کار در این دنیای دیجیتال را متانومیکس می‌گویند. اگر قرار باشد مشاغل دنیای واقعی وارد دنیای مجازی شوند و از آن به عنوان یک روش مارکتینگی در استراتژی خود استفاده کنند، پس نیاز به سیاست‌گذاری جدید هم دارند.

با متانومیکس مشخص می‌شود که جایگاه مشاغل دنیای واقعی در متاورس چیست. این مفهوم همچنین شامل به کارگیری جهان‌های مجازی به عنوان آزمایشگاهی برای مطالعه کسب و کارهای دنیای واقعی و شاید مسائل سیاسی خواهد بود. با این توصیفات، این شبهه به وجود می‌آید که ما همه بخشی از یک متاورس هستیم فقط از آن خبر نداریم؛ چیزی بسیار شبیه به آن چه در فیلم TruemanShow با بازی به یاد ماندنی جیم کری شاهدش بودیم.

با ورود متاورس به بازار، چه مشاغلی محبوب می‌شوند؟

هر مفهوم جدیدی که وارد بازار داغ دیجیتال می‌شود با خود مجموعه‌ای از فرصت‌های شغلی را به همراه خواهد آورد. مشاوران متاورس، توسعه دهندگان املاک مجازی، مشاوران اجاره خودرو و ملک، طراحان گرافیک که آواتارهای شما را طراحی می‌کنند تنها بخشی از مشاغلی هستند که به زودی محبوب می‌شوند. همین حالا هم پروژه‌هایی ماند envoy در حال فعالیت در این زمینه هستند.

در دنیای متاورس داشبوردهای غیرمتمرکزی خواهیم داشت که تبلیغات را به گونه‌ای متفاوت دنبال خواهند کرد. مشابه اتفاقی که برای تابلوی تایم اسکوئر نیویورک افتاد. مردم هم به برندهای متاورس توجه خواهند کرد. چرا که می‌خواهند در این دنیا با هم ارتباط برقرار کنند. پس فرصت بسیار خوبی است برای معرفی محصول یا خدماتی که در دنیای واقعی، پتانسیل چندانی برای دیده شدن آنها وجود ندارد.

متاورس و جایگاه زیست بوم فناوری ایران در آن

در سال‌های اخیر با ورود هر تکنولوژی جدید و مفهوم تازه‌ای در دنیای دیجیتال، شرکت‌های بزرگ ایرانی تلاش کرده‌اند تا همگام با کشورهای پیشرفته در این حوزه‌ها قدم بردارند. حالا وقت آن رسیده که این اتفاق برای ورود مفهوم متاورس در زیست بوم فناوری ایران بیفتد. اپراتورهای تلفن همراه تا به اینجا در این موضوع پیشگام بوده‌اند و با برگزاری سمینارها و تشکیل کارگروه‌های آموزشی و کاربردی، قصد بالا بردن ضریب آگاهی عمومی جامعه را دارند.

یکی از اهداف کسب و کارهای نوین بر بستر اینترنت، بررسی ابعاد گوناگون تحولات جدید دنیای فناوری است که متاورس یکی از مهمترین آنها به حساب می‌آید. با ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی اقتصاد ملی، می‌توان به آموزش افراد برای بهره‌برداری مناسب از چنین پلتفرم‌هایی کمک کرد. فرصت مناسبی است برای کسب و کارهای نوپای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، تا جایگاه خود را در این بازار تثبیت کنند.

نقش تالیا در گسترش متاورس چیست؟

تالیا اخیراً تولد هجده سالگی خود را طی یک مراسم اختصاصی جشن گرفت. در این مراسم مدیر عامل محترم شرکت تالیا، مسیری که این اپراتور برای رسیدن به اهداف مشخص شده این برند، در نظر گرفته است را تشریح کرد که بخشی از آن شامل حضور پررنگ تر در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات است. تالیا ماموریت خود را در ابتدا به عنوان یک اپراتور پیش پرداخت معرفی کرد اما حالا به خاطر زیرساخت قدرتمند موجود، سرویس‌های اختصاصی دیگری را ارائه می‌دهد.

در بحث احراز هویت دیجیتال که یکی از سرویس‌های جدید این اپراتور محسوب می‌شود این امکان فراهم شده تا افراد بدون نیاز به مراجعه به پیشخوان‌های امور مشترکین، سیم کارت خود را ثبت نام و فعال کنند. این چابکی در سازمان تالیا کمک می‌کند تا بتواند در فازهای بعدی توسعه خود به خدمات مرتبط بیشتری با دنیای دیجیتال و به خصوص متاورس بپردازد.

طی آخرین نشستی که این اپراتور با مدیران و کارشناسان این حوزه برگزار کرد، مدیر عامل تالیا از افق دیدی روشن در زمینه ارائه سرویس‌های خاص سخن گفت؛ تالیا قصد دارد شروع کننده سرویس‌دهی اینترنت اشیا باشد و بتواند خدمات مربوط به این حوزه را پوشش دهد. در همین راستا زیرساخت‌هایی ایجاد می‌شود که افراد بتوانند با کمترین هزینه، بهترین کیفیت اینترنت را از این اپراتور دریافت کنند و تجربه خوبی از حضور در متاورس داشته باشند.

مسیر توسعه تالیا در آینده نزدیک چه خواهد بود؟

در حال حاضر تالیا افتخار دارد که تنها اپراتور ایران است که از یک CRM بومی برای سازمان خود استفاده می‌کند. این رویکرد توسعه محور در بدنه این سازمان ایجاد شده است تا فرصتی فراهم گردد برای استفاده بهینه از تکنولوژی‌های جدید و تکیه بر دانش جوانان ایرانی؛ همچنین رویکرد کلی این اپراتور بیشتر به سمت ارائه خدمات سازمانی و خاص است تا با انبوهی از داده‌های موجود، بتواند به ارزش افزوده جدیدی برسد و خدمات مناسبی در اختیار مردم عزیز ایران قرار دهد.
بنابراین طبق استراتژی‌های مطرح شده برای این برند قدیمی نام آشنای اپراتورهای کشور، تالیا به عنوان یک اپراتور عمومی فعالیت خود را گسترش نخواهد داد و بیشتر در ارائه سرویس‌های خاص و پیشرو دیجیتال مسیر خود را ادامه می‌دهد. ارائه سرویس‌های دانشجویی، فراهم کردن بستر ارتباطی برای اتباع عزیز و راه اندازی کیف پول دیجیتال در فاز توسعه فعالیت‌های تالیا قرار دارد. همچنین تالیا در حال حاضر به عنوان اپراتور اختصاصی منطقه آزاد چابهار شناخته می‌شود که سرویس‌های کاربردی به کاربران خود ارائه می‌کند.
اپراتور تالیا با نگاهی به اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند در حوزه تجمیع و یا تحلیل داده‌های بزرگ به توسعه دانش در کشور بپردازد. به طور کلی اقتصاد دیجیتال می‌تواند از طریق توسعه اپراتور گسترش بیشتری پیدا کرده و خدمات جدیدتری ارائه کند. به همین منظور شرکت‌های دانش بنیان حوزه تلکام، می‌توانند از طریق خدمات تالیا در حوزه‌های مختلف گردشگری، سلامت و مناطق آزاد، چه در عرصه فنی و چه در حوزه بازاریابی و فروش، با نفوذ و قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

تالیا با شعار «بگو، بخند، دیجیتالی زندگی کن» قصد دارد بستری دانش بنیان باشد برای شرکت‌های دانش بنیان کشور. به همین خاطر تمامی نیروهای فعال در تالیا با علم به سرعت بالای تحولات دنیای دیجیتال، به طور مداوم با ابزارها و فناوری‌های نوین خود را تطبیق می‌دهند تا با این رویکرد، تالیا روی چرخ‌های دیجیتال حرکت خود را ادامه دهد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.