رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی:

آمیتیس تسهیل‌گر است، نه رقیب

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی معتقد است آمیتیس به عنوان سوییچ بیمه‌ای به دنبال انحصار و رقابت با کسب وکارها نیست، بلکه تسهیلگر کسب و کارهای حوزه بیمه است.

به گزارش فاواپرس، رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، «سید قاسم نعمتی» در لایو اینستاگرامی صفحه بیمه مرکزی به سوالاتی در مورد سوییچ بیمه‌ای و نگرانی کارگزاران آنلاین در این رابطه پاسخ داد.

نعمتی فضای فعلی استارت‌آپ‌های حوزه بیمه را عاری از قوانین بیمه‌ای دانست و تغییرات ایجاد شده و سوئیچ بیمه‌ را نتیجه مدت‌ها بررسی موشکافانه و نشست‌های بین استارت‌آپ‌ها، بیمه مرکزی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی و نمایندگان دانست.

او در ادامه نگرانی کارگزاران برخط را در مورد شرکت آمیتیس نا به جا خواند و توضیح داد: آمیتیس ذیل شرکت بیمه مرکزی است و هدف آن انتفاع، رقابت و انحصار با هیچ شرکت بیمه‌ای نیست و در ذات آمیتیس ایجاد هیچ گونه فضای رقابتی وجود ندارد.

او همچنین توضیح داد سوئیچ بیمه‌ای، نظارت بیمه مرکزی را بر فضاهای کسب و کاری بیشتر خواهد کرد و ماهیت عملکردی استارت‌آپ‌ها و چند نرخی بودن نرخ‌های بیمه که باعث سردرگمی کاربران می‌شود را از بین می‌برد. او در این رابطه گفت: نرخ‌های خارج از چهارچوب و شیوه محاسبه نرخ در برخی استارت‌آپ‌ها باز مهندسی شده بود و همین شائبه‌ها فضای ذهنی مردم را بر هم می‌زد و فضای بی‌اعتمادی را در بیمه ایجاد می‌کرد. ما باید آن را مدیریت می‌کردیم و در واقع آمیتیس راه حل این مشکلات بود.

فاواپرس / رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی: آمیتیس تسهیل‌گر است، نه رقیب

صحیح‌تر بودن فرآیند مهم‌تر از سریع‌تر بودن است

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی همچنین سوئیچ بیمه‌ای را عاملی نه فقط برای سریع‌تر شدن، بلکه صحیح‌تر شدن فرآیند صدور بیمه دانست و گفت: در حقیقت صدور بیمه در کارگزاری‌های آنلاین کاملا آنلاین نبود و در حد فاصل بین پرداخت وجه تا صدور، مشکلاتی وجود داشت. بحث انباشت مبالغ یکی از همین مشکلات بود که باید بیمه مرکزی این چالش را در در استارت‌آپ‌های حوزه بیمه برطرف می‌کرد.

به باور نعمتی حق بیمه نباید در حساب کارگزاران رسوب کند و باید از بیمه‌گذار مستقیم به حساب بیمه‌گر وارد شود. او این مسئله را ضربه‌ای به فلسفه وجودی بیمه سالم عنوان کرد و گفت ایجاد این سامانه می‌‌تواند شبه‌های مالی این حوزه را نیز برطرف کند.
نعمتی همچنین تشریح کرد روند اجرایی شدن سوئیچ بیمه توسط بیمه مرکزی پیاده‌سازی شده است و نمایندگان و کارگزاران در این تصمیم‌گیری دخیل بوده‌اند و به هیچ عنوان این تصمیم در جهت حذف نماینده‌ها نبوده، بلکه در راستای حمایت از تمام کارگزاران شکل گرفته است.

در واقع نعمتی معتقد است این سوئیچ باعث می‌شود فرآیند صدور بیمه به صورت عادلانه و در سیکلی مناسب شکل بگیرد و به هیچ عنوان کارگزاران نباید راجع به این موضوع احساس نگرانی کنند.

آمیتیس رقیب نیست

نعمتی همچنین اعلام کرد مراحل فنی و برنامه‌نویسی آمیتیس انجام شده و به شرکت‌های بیمه نیز ابلاغ شده است که API خود را در اختیار سامانه بگذارند؛ اما هنوز بسیاری از شرکت‌ها این کار را انجام نداده‌اند و زمانی که این چرخه میسر شود خدمات بسیار بهتری در اکوسیستم فناوری اطلاعات بیمه‌ای شکل خواهد گرفت.او همچنین عنوان کرد سوئیچ بیمه برای تسهیلگری و تاسیس اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه طراحی شده و آمیتیس تکمیل‌کننده سنهاب است و ما این اطمینان را می‌دهیم به هیچ عنوان مقوله رقابت و انحصار با استارت‌آپ‌ها مطرح نیست.

او همچنین در ارتباط با امنیت این سامانه توضیح داد که امنیت اطلاعات در دست بیمه مرکزی است و خود سوئیچ محل ذخیره داده نیست، بلکه تنها یک هاب است و مسئولیت و حفاظت از اطلاعات با بیمه مرکزی است.

خلاقیت ادامه پیدا می‌کند

نعمتی همچنین در پاسخ به انتقادهایی که این سامانه را مانع بروز خلاقیت اعلام کرده‌اند گفت: چطور می‌توان در ارتباط با سامانه‌ای که کاربران هنوز با آن کار نکرده‌اند اظهار نظر کرد و آن را مانع خلاقیت دانست؟ من با این دیدگاه موافق نیستم و ما در آمیتیس تنها زیرساخت‌ها را برای تسهیل‌گری در فرآیند بیمه‌ای محیا کرده‌ایم. وضعیت گنگ فعلی آسیب‌زا است و ما به خاطر حل مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت این کار را انجام داده‌ایم. حالا خواسته بیمه مرکزی از کلیه فعالان این حوزه این است تا زمانی که با این سامانه کار نکرده‌اند عملکرد بیمه مرکزی را قضاوت نکنند و اجازه بدهند روال شکل قانونی و شفاف را به خود بگیرد.

نعمتی در آخر به جایگاه بیمه مرکزی در ارزیابی دوره نهم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی اشاره کرد و گفت: از ۹دوره ارزشیابی ما توانستیم در ۸ دوره رتبه یکم تا سوم را به خود اختصاص دهیم و این خود نشان‌دهنده توانایی و علاقه ما به آنلاین کردن خدمات است و ما در بحث سوییچ نمی‌خواهیم صرف سهل کردن امور قانونی را نقض کنیم. ما در تلاشیم فضای مبهم را به سمت شفاف‌سازی و سالم‌سازی ببریم.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.