تحول بانکداری دیجیتال در دوران پاندمی

بانک جهانی با انتشار آمار ۲۰۲۱، چشم‌انداز تحول دیجیتال در نظام بانکی را نویدبخش ترسیم کرد.

به گزارش فاواپرس، بانک جهانی اعلام کرد کووید 19 به تنهایی توانست موجب کاهش چشمگیر مراجعات حضوری به بانک ها شود.

تداوم پاندمی موجب شد مراجعات حضوری به بانک ها برای انجام امور روزمره مالی به شدت کاهش یابد و مردم جهان، با سرعت بیشتری به سمت انجام امور مالی بدون حضور در بانک هدایت شوند.

بر اساس آمار جهانی فیندکس (Global Findex) در سال ۲۰۲۱، در حال حاضر، بیش از دو سوم مردم جهان دارای حداقل یک حساب به نام خود در بانک ها یا موسسات مالی هستند و این افزایش قابل ملاحظه در دوران کرونا و به دلیل تداوم قرنطینه ها اتفاق افتاده است.

این آمار در پایان سال ۲۰۱۱؛ فقط ۵۱ درصد و در پایان سال ۲۰۱۷، فقط ۶۸ درصد بوده است که دستیابی به آمار ۷۶ درصدی فعلی، دستاورد بزرگی برای نظام بانکی و اقتصادی دنیا محسوب می شود.

مهمتر آنکه این روند فزاینده تقریبا به شکل متوازن در کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که تعداد افراد فاقد حساب در آنها بیشتر بوده، اتفاق افتاده است.

آمار قبلی فیندکس نشان می داد بیشترین رشد در آمار افتتاح حساب در دهه گذشته، در چین و هند ثبت شده است. در حالی که آماری که روز گذشته منتشر شد نشان داد از سال ۲۰۱۷ تا کنون، در بیش از ۳۴ کشور دنیا، رشد دو رقمی در آمار افراد دارای یک حساب بانکی مشاهده می شود.

همچنین در دوران پاندمی، افزایش قابل توجهی در میزان پرداخت های دیجیتال روی داد. براساس آمار اخیر فیندکس، در اقتصادهایی که درآمد پایین یا متوسط دارند (به جز چین)، بیش از ۴۰ درصد بزرگسالانی که خرید های آنلاین خود را از طریق کارت، تلفن همراه یا اپلیکیشن های اینترنتی انجام داده اند، اولین تجربه چنین خریدی را پس از کرونا داشته اند.

آمار مردم هند که توانستند در این دوران، از یک حساب رسمی شخصی به امور بانکی و مالی خود بپردازند ۸۰ میلیون نفر اعلام شده است. بانک جهانی، این آمار را در مورد جمعیت چین، بیش از ۱۰۰ میلیون بزرگسال اعلام کرده است.

بیش از دو سوم بزرگسالان در دنیا در حال حاضر، به امکانات دریافت و پرداخت دیجیتال به نام خودشان دسترسی دارند. سهم کشورهای در حال توسعه از این آمار، از ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۵۷ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

در اقتصادهای در حال توسعه، ۷۱ درصد افراد حداقل یک حساب شخصی در بانک، سایر موسات مالی و یا اپلیکیشن های موبایلی دارند که این آمار در سال ۲۰۱۱، حدود ۴۲ درصد و در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۶۳ درصد بوده که قسمت اعظم این افزایش آمار در دوران پاندمی اتفاق افتاده است.

بیشترین افزایش آمار در حساب های موبایلی، در کشورهای منطقه صحرای آفریقا ثبت شده است.

دیوید ملپس با ارائه آمار فوق اعلام کرد: انقلاب دیجیتال توانست با تغییر در شیوه خدمات دهی، دسترسی به خدمات مالی و دریافت و پرداخت ها را در سراسر دنیا تسریع نماید. باید برخورداری زنان و افراد فقیر از حساب های شخصی و دسترسی آنان به خدمات مالی را نیز در اولویت قرار دهیم.

از اولین انتشار آمار فیندکس در سال ۲۰۱۱، این نخستین بار است شکاف جنسیتی در آمار صاحبان حساب کمتر شده و تعداد زنان دارای حساب شخصی افزایش یافته است. از انتشار آخرین آمار فیندکس در سال ۲۰۱۷، اختلاف آمار جهانی در شکاف جنسیتی از ۷ به ۴ نقطه درصد رسیده که در کشورهای با درآمد کم و متوسط، کاهش اختلاف از ۹ به ۶ نقطه درصد بسیار ملموس است.

بیل گیتس؛ یکی از بنیانگذاران بنیاد بیل و ملیندا گیتس به عنوان یکی از حامیان گردآوری و انتشار فیندکس جهانی این موضوع را به فال نیک می گیرد و می گوید: پاندمی، فرصت حیاتی برای دنیا ایجاد کرده است تا اقتصادی جامع تر و انعطاف پذیرتر در دنیا برقرار شود. با سرمایه گذاری بر زیرساخت ها و فناوری های عمومی دیجیتال برای پرداخت و سیستم های احراز هویت و شناسایی، دولت ها می توانند پیشرفت و توسعه بیشتری در فیندکس بعدی ثبت نمایند.

در آمار بانک جهانی همچنین آمده است: در منطقه صحرای آفریقا، ۳۰ درصد بزرگسالان دارای مدارک هویتی نیستند که خود مانع بزرگی در فرایند افتتاح حساب به شمار می آید. بیش از ۸۰ میلیون نفر، هیچ حساب بانکی ندارند و کمک های مالی دولتی را به صورت نقدی دریافت می کنند. دیجیتال سازی این پرداخت ها می تواند در نهایت به کاهش هزینه ها و رفع فساد، کمک شایان توجهی کند.

از سوی دیگر، افزایش افتتاح حساب در برخی مناطق، مستلزم اقداماتی در جهت افزایش اعتماد به ارائه دهندگان خدمات مالی، طراحی های سفارشی اپلیکیشن ها و دستورالعمل های قوی برای حمایت از مشتری است.

بانک جهانی (WB) آمار فیندکس ۲۰۲۱ را با تحقیق و بررسی نظام بانکی و سیستم پرداخت در ۱۲۳ اقتصاد دنیا طی سه سال و با همکاری موسسه گالوپ، گردآوری و منتشر کرده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.