وزارت بهداشت 5 هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان واکسن ایرانی کرونا بدهکار است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بدهکاری 5 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت به واکسن سازان ایرانی خبر داد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بدهکاری 5 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت به واکسن سازان ایرانی خبر داد و گفت: اکنون شرکت های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا مجموعا حدود 5 هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت طلبکار هستند. همچنین وزارت بهداشت بابت واکسن هایی که سال گذشته هلال احمر وارد کرد و تحویل این وزارتخانه داد نیز حدود 300 میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر بدهکار است.

به گزارش فاواپرس، در شرایطی که روزگاری قرار بود تولید چند میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا در هر ماه به نجات جان ایرانیان در برابر کووید19 کمک کند، اکنون شاهد آن هستیم که نه تنها در سال گذشته وعده های مسئولان مبنی بر تولید انبوه واکسن های ایرانی به نتیجه چندان ملموسی نرسید، بلکه حالا رفته رفته خبرهایی از تعطیلی خطوط تولید این واکسن ها در رسانه ها منتشر می شود؛ به نحوی که روز گذشته محمدحسین فلاح مهرآبادی، معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از توقف خط تولید واکسن کووپارس به دلیل نبود بازار برای این واکسن در ایران خبر داد و پیش از این هم خبرهایی از توقف تولید واکسن فخرا به گوش رسیده بود.

در این میان سکوت مسئولان دستگاه اجرایی بخصوص مدیران وزارت بهداشت درباره روند تولید واکسن های ایرانی در ماه های اخیر نیز بیش از پیش به شائبه کم نتیجه بودن پروژه تولید واکسن کرونا در کشورمان دامن می زند. به طور مثال، در شرایطی که سال گذشته در همین حوالی خبرهایی از تولید حداقل 10 میلیون دُز واکسن ایرانی از پاییز 1400 به گوش می رسید، در بهار و تابستان 1401، تقریبا خبر خاصی از تولید و عرضه واکسن های ایرانی در رسانه های رسمی کشور منتشر نشد و مسئولان وزارت بهداشت نیز در ماه های گذشته خبر بخصوصی را برای روشن شدن آخرین وضعیت واکسن های ایرانی اعلام نکرده اند.

هنوز هیچ کدام از واکسن های ایرانی مجوز جهانی نگرفته اند

بررسی های ما از آخرین اخبار منتشرشده درباره روند تولید و عرضه واکسن های ایرانی کرونا نیز از این حکایت دارد که با وجود گذشت بیش از یک سال از صدور مجوز واکسن های برکت و پاستور و سپری شدن بیش از 6 ماه از صدور مجوز برای واکسن های رازی، فخرا و اسپایکوژن توسط وزارت بهداشت ایران، هنوز هیچ کدام از این واکسن ها نتوانسته اند مجوز مصرف را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنند. همچنین با وجود این که زمانی قرار بود تزریق دُز سوم واکسن کرونا به ایرانیان با استفاده از واکسن های ایرانی پیش برود، اکنون که وزارت بهداشت مجوز تزریق عمومی دُز چهارم واکسن را صادر کرده، بازهم عمده واکسن های موجود در سبد واکسیناسیون ایران، همان واکسن سینوفارم است که سال گذشته حجم بسیار انبوهی از آن از چین وارد شد.

همچنین در حال حاضر، از وعده صادرات واکسن ایرانی کرونا پس از رفع نیاز داخلی که سال گذشته روی آن مانور زیادی داده می شد، جز صادرات محدود واکسن برکت به ونزوئلا و نیکاراگوئه، تقریبا هیچ وعده عملیاتی شده دیگری را مشاهده نکرده ایم. علاوه بر این ها، در شرایطی که زمستان 1400 در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد که وزارت بهداشت باید واکسن های ایرانی را پیش خرید کند، اکنون در تابستان 1401 دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به رکنا می گوید که وزارت بهداشت نه تنها به تعهدات خود برای خرید واکسن های ایرانی عمل نکرده، بلکه این وزارتخانه حدود 5 هزار میلیارد تومان هم به شرکت های تولیدکننده واکسن کرونا در ایران بدهکار است.

فاواپرس / واکسن

تمام واکسن سازان ایرانی از وزارت بهداشت طلبکار هستند

شهریاری در توضیح بیشتر درباره بدهی وزارت بهداشت به واکسن سازان ایرانی به خبرنگار رکنا گفت: تمام واکسن های ایرانی تولید داخل از استانداردها و کیفیت لازم برخوردار هستند، اما متاسفانه وزارت بهداشت در خرید آنها بدعهدی کرده است؛ به نحوی که با وجود پیگیری های چند ماهه نمایندگان مجلس از وزارت بهداشت و پیگیری های اینجانب در ستاد ملی کرونا، هم اکنون شرکت های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا مجموعا حدود 5 هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت طلبکار هستند و این وزارتخانه بدهی خود را به این شرکت ها نمی پردازد.

وی افزود: وزارت بهداشت به تمام شرکت های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا بدهکار است و پول بخشی از واکسن هایی را که از این شرکت ها خریده، به آنها پرداخت نکرده است. همچنین وزارت بهداشت بابت واکسن هایی که سال گذشته هلال احمر وارد کرد و تحویل این وزارتخانه داد نیز حدود 300 میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر بدهکار است.

فعلا نیازی به تولید واکسن های ایرانی جدید نداریم

شهریاری با بیان این که اکنون نیازی به تولید واکسن ایرانی جدید وجود ندارد، عنوان کرد: با توجه به این که بخش زیادی از ایرانیان دُزهای اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و میزان استقبال از تزریق دُزهای یادآور واکسن کرونا نیز اندک است، اکنون حجم واکسن های ذخیره شده در کشور که عمده آنها مربوط به واکسن سینوفارم است، کفاف نیازهای فعلی واکسیناسیون کرونا در ایران را می دهد و نیاز زیادی به تولید واکسن های ایرانی جدید نداریم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: هم اکنون تعداد زیادی واکسن ایرانی تولیدشده در انبارهای شرکت ها موجود است که وزارت بهداشت هنوز نیازی به آنها پیدا نکرده و این واکسن ها را خریداری نکرده است. البته وزارت بهداشت پول بخشی از واکسن های ایرانی را که خریده است هم به واکسن سازان نپرداخته است.

ایرانیان استقبال زیادی از واکسن های ایرانی نکردند

شهریاری همچنین درباره علت عدم تحقق وعده های مسئولان اجرایی مبنی بر تولید حجم انبوه انواع واکسن ایرانی کرونا در سال گذشته توضیح داد: تابستان پارسال، مسئولان دولت چندان امیدوار نبودند که واکسن تولید داخل به اندازه نیاز کشور تولید شود و به همین دلیل به خریداری انبوه واکسن سینوفارم پرداختند. البته واردات واکسن سینوفارم هم در روند واکسیناسیون نوبت اول و دوم به ما کمک کرد و هم در حال حاضر بخش زیادی از واکسن های واردشده در انبارهای وزارت بهداشت موجود است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: علاوه بر خریداری انبوه واکسن سینوفارم از چین، وقوع بعضی اتفاقات دیگر نیز بر کمرنگ شدن نقش واکسن های ایرانی در روند واکسیناسیون کشوری تاثیر گذاشت؛ به طور مثال، پارسال ما با این مساله مواجه شدیم که تمام افرادی که می خواستند به خارج از کشور سفر کنند و حتی به حج یا عتبات عالیات بروند، نیاز داشتند که یا واکسن سینوفارم یا واکسن آسترازنکا تزریق کنند. همین مساله هم باعث شد که استقبال از واکسن های ایرانی کرونا کمتر شود و این واکسن ها جای چندان مناسبی را در بازار داخلی واکسن پیدا نکنند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه هنوز پیگیری شرکت های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا برای صدور مجوز واکسن های ایرانی توسط سازمان بهداشت جهانی به نتیجه ای نرسیده است و بسیاری از کشورها نیز واکسن های ایرانی را به رسمیت نمی شناسند. به همین دلیل، اساسا از ابتدا استقبال زیادی از واکسن های ایرانی کرونا صورت نگرفت و اکنون هم به جایی رسیده ایم که به صورت کلی استقبال از تزریق دُزهای یادآور واکسن کرونا در میان مردم ایران کم شده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.