نگاهی به حضور فناپ زیرساخت در سومین نمایشگاه شهر هوشمند

امروزه به هوشمندسازی به‌عنوان یکی راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های اساسی در مدیریت شهرها، توجه ویژه‌ای می‌شود.

امروزه به هوشمندسازی به‌عنوان یکی راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های اساسی در مدیریت شهرها، توجه ویژه‌ای می‌شود. نمایشگاه شهر هوشمند از جمله رویدادهایی است که در همین زمینه برای سومین‌بار در تهران برگزار شد. این نمایشگاه روز ۱۲ تیرماه آغاز و روز ۱۴ تیرماه به پایان رسید. بر همین اساس نگاهی داشتیم به مجموعه «فناپ زیرساخت» به‌عنوان یکی از شرکت‌های حوزه فناوری حاضر در نمایشگاه شهر هوشمند.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ در خصوص حضور فناپ زیرساخت در نمایشگاه شهر هوشمند توضیح داد: «مجموعه «فناپ زیرساخت» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ فناپ متولی بخش هوشمندسازی صنعتی و نسل بعدی صنعت به‌عنوان صنعت ۴ است.»

طبق توضیحات او وظیفه این مجموعه عملاً با شناخت صنایع گسترده و مادر کشور چه در جایی که ما تولید محصول داریم، مانند صنایع فولادی، سیمان، انرژی و …، چه در مواردی که صنعت در قالب خدمت به مردم بروز و ظهور می‌یابد، مانند حوزه شهری این است که مسائل و مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسب مبتنی بر فناوری‌های جدید ارائه دهد.

او ادامه داد: «آنچه در این نمایشگاه دنبال می‌کنیم، ارائه مجموعه خدمات و محصولاتی است که فناپ زیرساخت عملاً با نگاه به حوزه صنعت ۴ تولید کرده یا پروژه‌هایی که در حوزه شهری به آنها ورود داشته است.»

فاواپرس / شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ

پایداری و رفاه اجتماعی؛ دو هدف اصلی مباحث شهر هوشمند

به گفته مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت امروزه موضوع توسعه‌یافتگی و رفاه مردم در جامعه جزء اصول اولیه حکمرانی هر کشوری است. سال‌هاست که موضوع شهر هوشمند در دنیا بر سر زبان‌هاست و تمرکز اصلی مباحث شهر هوشمند بر مبنای پایداری و موضوعاتی است که روی رفاه اجتماعی هدف‌گذاری می‌کنند؛ پس تمام طرح‌ها و ایده‌هایی که در این حوزه ارائه‌ شده و در بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا مطرح است، حول محور این دو موضوع اصلی قرار دارند.

او با بیان اینکه ما نسبت به نقاط مختلف دنیا در این حوزه عقب‌تر هستیم، عنوان کرد: «برای عبور از مسائل و بحران‌های شهرنشینی، به‌خصوص چالش‌های زیست‌محیطی در شهرها راهی به‌جز استفاده از فناوری نداریم.»

تهران در میان سبزترین شهرهای دنیا قرار دارد و این فاجعه است

ایزدیار ادامه داد: «در حال حاضر در کلان‌شهر تهران موضوعاتی نظیر آلودگی، فرونشست زمین و مصرف بی‌رویه آب از چالش‌های اساسی ماست. در بین کشورهایی با شرایط آب‌وهوایی ایران، تهران سبزترین شهر دنیاست و این به نظر من به‌عنوان یک کارشناس فاجعه است.»

فاواپرس / مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت

مدیرعامل فناپ زیرساخت با تأکید بر اینکه نگه‌داشت این فضای سبز در کشوری که با بحران آب روبه‌روست، بسیار پیچیده است، گفت: «در نتیجه چاه‌های عمیق زیادی حتی در حد ۷۰۰ متر در تهران ایجاد شده‌اند که تبعات ناخوشایند آن در آینده گریبان‌گیر ما خواهد شد. بخشی از نتایج این موضوع همین فرونشست زمین است. ما در جنوب و جنوب غربی تهران کشاورزی‌هایی با برداشت‌های بی‌رویه داریم. در داخل نیز که فضای سبز برای ما مسئله است؛ پس به‌منظور استفاده از فضای سبز برای مدیریت مباحثی نظیر برداشت آب‌ها، آبیاری فضای سبز و حتی مدیریت فرونشست زمین، هیچ راهی به‌جز استفاده بهینه از فناوری‌های نوین جهانی نداریم.»

او ادامه داد: «در حال حاضر یکی از کارهایی که به وسیله هوش مصنوعی در حال انجام آن هستیم این است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نقاطی از تهران را که بیشترین فرونشست در آنها رخ داده، مشخص کنیم. همچنین نقاط بحرانی شهر را استخراج کردیم و این امکان فراهم است که این اطلاعات را برای برنامه‌ریزی و اقدام مناسب در اختیار مدیریت شهر قرار دهیم.»

ایزدیار تأکید کرد: «علاوه بر این موضوعات حیاتی و مهم، مسائلی نظیر حمل‌ونقل، موضوعات مربوط به سلامت و … نیازمند بازنگری در برنامه‌ریزی شهری هستند که من امیدوارم رویدادها و برنامه‌هایی نظیر همین نمایشگاه شهر هوشمند منشاء خیری برای افزایش آگاهی و علاقه‌مندی مدیران شهری باشد و امکان آشنایی مدیران با فناوری روز فراهم شود و آنها متوجه شوند که تنها راه خروج از بحران‌هایی نظیر چالش‌های مدیریت شهری استفاده از فناوری است.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.