8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

دلایل زیادی برای کمبود اعتماد به نفس افراد وجود دارد که تجربیات گذشته یکی از آن ها است.

اگر از مشکل کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید، در این مطلب همراه فاوا پرس باشید تا شما را با 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس آشنا کنیم.

دلایل زیادی برای کمبود اعتماد به نفس افراد وجود دارد که تجربیات گذشته یکی از آن ها است. شرایطی که در آن رشد کردند و رفتاری که در کودکی با آن‌ها شده می‌تواند بر روی نگرش آن‌ها در آینده تأثیر بگذارد. علاوه بر این، حالا شیوه‌های بازاریابی به گونه‌ای هستند که مردم فکر کنند چیزی کم دارند تا برای پر کردن این خلأ، محصولی را خریداری کند.

اگر شما هم می‌خواهید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، این راهکارها برایتان کمک‌کننده خواهد بود.

۱- سعی کنید به افکار محدودکننده‌ی خود بی‌اعتنا باشید

فاواپرس / 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

آدم ها گاهی روی چیزهایی تمرکز می کنند که فکر می کنند برای آن ها نشدنی است و اجازه می دهند این فکرها آن ها را سرکوب کند. آن ها توانایی های خود را دست کم می گیرند و کنترل زندگی شان را به دست منفی بافی می دهند. وقتی با چنین موقعیتی مواجه می شوید، برای افزایش اعتماد به نفس، ورق را برگردانید و به خودتان بگویید که از پسش برمی آیید. تلاش کردن خجالت ندارد و اگر موفق شوید، به خودتان ثابت خواهید کرد که تا وقتی تلاش کنید، هیچ چیز نشدنی نیست.

۲- با ترس‌های خود رو به رو شوید و کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید

فاواپرس / 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

وقتی اجازه می دهیم ترس هایمان ما را در چنگال خود اسیر کنند، هم کنترل زندگی، هم اعتماد به نفس مان را از دست می دهیم. بنابراین، به جای کنار آمدن با بزرگ ترین ترس هایمان، می توانیم مستقیم در چشمان شان زل بزنیم. این تنها راه برای غلبه بر آن ها و افزایش اعتماد به نفس، رها کردن شان برای همیشه است. این یک پیروزی محسوب می شود و نشان می دهد که در هر شرایطی می توانیم کنترل زندگی مان را در دست بگیریم.

۳- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

فاواپرس / 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

در تحقیقی در سال ۲۰۱۸ محققان پی بردند کسانی که در شبکه های اجتماعی خودشان را با دیگران مقایسه می کنند، به شدت احساس حسادت می کنند. و به خاطر همین احساس، حس بسیار بدی هم نسبت به خود پیدا می کنند. برای حل این مشکل و افزایش اعتماد به نفس، باید موفقیت ها و دستاوردهایی که تاکنون در زندگی داشته اید را به خود یادآوری کنید. چیزی که در شبکه های اجتماعی می بینید همیشه حقیقت ندارد و باید این موضوع را همیشه به خاطر داشته باشید.

۴- قاطع باشید

فاواپرس / 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

اضطراب و کمبود اعتماد به نفس اغلب باعث می شود آدم ها در فعالیت های روزانه ی خود قاطعیت نداشته باشند. این یک مهارت ارتباطی بسیار مهم است که باعث می شود دیگران به شما احترام بگذارند و نشان می دهد شما همیشه پای حق و حقوق تان می ایستید. طرز ایستادن و نحوه ی جمله بندی تان، نقش زیادی در شنیده شدن و مورد احترام قرار گرفتن حرف تان دارد. وقتی پای حقوق اولیه تان در میان است، نه خجالت بکشید، نه آسان بگیرید تا معجزه‌ی افزایش اعتماد به نفس را درک کنید.

۵- مراقب ذهن و بدن خود باشید

ذهن و بدن شما برای اینکه بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند، به ۴ چیز نیاز دارند: تغذیه ی مناسب، ورزش، خواب و مدیتیشن. این ها به بالا رفتن اعتماد به نفس هم کمک می کنند و باعث می شوند در جامعه فرد قاطع تری به نظر برسید. تأثیر همه‌ی این کارها در افزایش اعتماد به نفس ثابت شده و در عین حال باعث می شوند نگرش مثبت تری داشته باشید.

۶- از صحبت از دستاوردهایتان نترسید

بعضی آدم ها می ترسند با صحبت از دستاوردهایشان به چشم دیگران مغرور و خودنما بیایند. اما اینگونه نیست، چون باخبر شدن رئیس تان از عملکرد خوبی که داشته اید می تواند برای شما بسیار مفید باشد. علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، شما هم احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد چون می دانید که آن هایی که باید از عملکرد خوب شما باخبر هستند. البته مسلم است که برای این کار باید از زبان و روش مناسبی استفاده کنید.

۷- تماس چشمی داشته باشید

فاواپرس / 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

اگر برایتان سخت است، می توانید با نسبت ۸۰ به ۲۰ شروع کنید، یعنی از کل مدت زمان یک مکالمه، ۸۰ درصد آن را صرف تمرکز روی چشم های فرد مقابل کنید و ۲۰ درصد بقیه را صرف نگاه به چیزهای دیگر. شاید در ابتدا سخت باشد، اما به مرور حس می کنید که اعتماد به نفس تان بالا رفته و علاوه بر این، متوجه خواهید شد که روابط تان هم مستحکم تر و بادوام تر شده است.

۸- مهارت جدیدی یاد بگیرید

فاواپرس / 8 راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس

هیچکس همه چیز را نمی داند یا در همان چیزی هم که می داند کامل و بی عیب و نقص نیست. این بدان معنی است که همیشه جای رشد و پیشرفت هست. از کتاب های خودآموز و مطالب آموزشی در اینترنت استفاده و روی مهارت هایتان کار کنید. با افزایش دانش تان، خواهید دید که اعتماد به نفس تان هم به بهترین شکل بالا خواهد رفت. از میان بردن کم و کسری ها باعث می شود هم دیگران شما را قبول داشته باشند و هم خودتان همین نگاه را نسبت به خود پیدا کنید که این امر به افزایش اعتماد به نفس شما منجر خواهد شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.