مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی می‌شود

بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر آنقدر سرمایه‌دار نیست که بتواند تامین مالی همه پروژه‌های سینمایی را به عهده بگیرد و به همین خاطر از ابزارهای مدرن سرمایه‌گذاری مثل تامین مالی جمعی استفاده می‌کند.به زودی مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی می‌شود.

به زودی مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فاواپرس در نشست خبری تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد سینمایی فارابی و شرکت کارن برگزار شد، اولین تفاهم‌نامه همکاری این ۳ مجموعه نیز به امضا رسید.

راه‌اندازی مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی 

سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این نشست به نوآوری‌های بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به زودی مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین درباره چالش‌ها و برنامه‌ریزی‌های بنیاد فارابی صحبت کرد و توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر آنقدر سرمایه‌دار نیست که بتواند تامین مالی همه پروژه‌های سینمایی را به عهده بگیرد و به همین خاطر از ابزارهای مدرن سرمایه‌گذاری مثل تامین مالی جمعی استفاده می‌کند چون ما باور داریم سرمایه‌گذاری به روش جمعی می‌تواند نقش اساسی در کمک به صنعت سینما داشته باشد.

فاواپرس / سیدمهدی جوادی: مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی می‌شود
سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

او همچنین یادآور شد در هر محصول سینمایی که تولید می‌شود، ریسک هم وجود دارد اما در واقع ویژگی اصلی تامین مالی جمعی این است که موسساتی به عنوان ضامن، اصل سرمایه را تضمین می‌کنند تا ریسک سرمایه‌گذاران خرد کاهش پیدا کرده و اصل سرمایه مردم آسیب نبیند.

در ادامه مراسم علیرضا دلیری، دستیار ویژه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ضمن ابراز خوشحالی از ورود صنعت سینما به روش‌های نوین تأمین مالی عنوان کرد: «یکی از حوزه‌هایی که نیازمند ورود فناوری‌های نوین بود حوزه مالی است. قاعدتاً موضوع تأمین مالی زیرساخت هر فعالیتی است و اگر بستر این تأمین مالی تسهیل‌گرانه نباشد کل فرایند آن فعالیت دچار مشکل خواهد شد؛ لذا ما در سال‌های گذشته در کنار فعالیت‌های تولیدی و دانش‌بنیان موضوع فناوری‌های مالی یا فین‌تک‌ها را هم توسعه دادیم و بستر را تأمین مالی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و غیر از آن فراهم کردیم.»

فاواپرس / سیدمهدی جوادی: مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی می‌شود
علیرضا دلیری، دستیار ویژه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری

آغازی خوب برای صنعت سینما

علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تامین مالی جمعی کارن هم با اشاره به سابقه طولانی مفهوم تامین مالی جمعی در ایران، افزود: ما روش سرمایه‌گذاری به روش جمعی را در بسیاری از استارت‌آپ‌ها انجام داده‌ایم و صنعت سینما هم صنعت جذابی است که ما با توجه به حساسیت‌های زیاد وارد آن شده‌ایم و حالا به کمک بنیاد سینمایی فارابی در تلاش هستیم تا یک برنامه‌ریزی جدی و مدون برای ایجاد یک تجربه خوب از مشارکت مردم رقم بزنیم.

عمیدی درباره تجربه موفق کمپین‌های قبلی تامین مالی جمعی گفت: تا امروز بیش از پنجاه میلیارد تومان برای پروژه‌های مختلف تامین مالی صورت گرفته و یک طرح سینمایی هم داشتیم که ۲۱۵ نفر با میانگین ۱۸ میلیون تومان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فاواپرس / سیدمهدی جوادی: مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی می‌شود

عمیدی همچنین تاکید کرد در حال حاضر اولویت و تمرکز روی پروژه‌هایی با حاشیه ریسک پایین است تا فرآیند سرمایه‌گذاری و سوددهی بتواند با موفقیت بیشتری پیش برود و مردم با انگیزه بیشتری سرمایه های خود را وارد پروژه‌های سینمایی کنند.

علیرضا دلیری دستیار ویژه معاون فناوری رئیس جمهور هم با اشاره به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در روش تامین مالی جمعی ادامه داد: نقش استارت‌آپ‌های فعال در تحول حوزه‌های مالی غیرقابل انکار است و روش تامین مالی جمعی هرروزه در حال افزایش است. این موضوع به خودی خود ارزشمند است چون به این شکل سقف سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد و افراد بیشتری وارد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سینمایی می‌شوند.

دلیری سرمایه‌گذاری به روش تامین مالی جمعی را کمک به صنعت سینما و توسعه اقتصادی کشور دانست و توضیح داد معاونت فناوری ریاست جمهوری با قاطعیت از طرح‌های خلاقانه و نوآور استقبال می‌کند و در سال اقتصاد دانش‌بنیان در کنار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاریست.

فاواپرس / سیدمهدی جوادی: مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی می‌شود

چالش‌های پیش‌روی تامین مالی جمعی در سینما

سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی‌های بنیاد فارابی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد که بضاعت سینمای فعلی به گونه‌ای نیست که بتواند تامین مالی همه پروژه‌های سینمایی را انجام دهد و از این رو ابزارهای مدرن سرمایه‌گذاری نظیر تامین مالی جمعی می‌تواند نقش اساسی در کمک به صنعت سینما داشته باشد.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سوالی که مربوط به ریسک‌های احتمالی سرمایه‌گذاری در حوزه سینما وجود دارد، پاسخ داد: در هر محصولی که تولید می‌شود، ریسک هم وجود دارد و این محدود به سینما نیست. در واقع تامین مالی جمعی یک ویژگی مهم دارد و آن هم این است که موسساتی وجود دارند که به عنوان ضامن اصل سرمایه را تضمین می‌کنند تا ریسک کاهش پیدا کرده و اصل سرمایه مردم آسیب نبیند.

فاواپرس / سیدمهدی جوادی: مرکز فناوری بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی می‌شود
علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تأمین مالی جمعی کارن

عمیدی مدیرعامل کارن نیز در همین زمینه اذعان داشت که اساسا در حال حاضر اولویت و تمرکز بر روی پروژه‌هایی با حاشیه ریسک پایین است تا فرآیند سرمایه‌گذاری و سوددهی بتواند با موفقیت پیش برود.

تفاهم‌نامه همکاری بنیاد فارابی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت پیشگامان کارآفرینی کارن آغاز یک ریل‌گذاری برای استفاده از سرمایه‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر است که می‌تواند نقش مهمی در صنعت سینما داشته باشد.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.