روایت حقه‌بازی‌های پولدارترین مرد جهان

مولتی میلیاردر پُر سروصدا، عجیب، پیچیده و مبهم دنیای سرمایه‌داری، این بار مدیران توییتر را فریب داد و پس از فسخ قرارداد خرید توییتر، باعث شد که ارزش سهام این شرکت که متعلق به میلیون‌ها سهامدار است، بیش از ۵ درصد سقوط نماید. ایلان ماسک که بارها علیه او شکایت شده، هر روز با تصمیمات جدید و سخنان خود، بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که معلوم نیست چه چیزی در پس ذهن دارد.

وکیل ایلان ماسک این پولدارترین مرد جهان که به نوع بی سابقه ای پر سروصدا، پیچیده، عجیب و کم شعور جلوه کرده، اعلام کرد که ماسک قصد دارد قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر را فسخ نماید، با این تصمیم، هر سهم توییتر در روز دوشنبه ۲۰ تیرماه و با آغاز بورس های جهانی، ۵.۴۶ درصد افت کرد و به زیر ۳۵ دلار رسید، در همین حال، سهام تسلا با ۲.۵ درصد افزایش به ۷۵۲ دلار رسید.

از سوی دیگر، توییتر قصد دارد شکایت خود را علیه ایلان ماسک تنظیم کند، توییتر با استخدام “واچتل”، به وکلایی نظیر بیل ساویت و لئو استراین دسترسی پیدا خواهد کرد که به عنوان رئیس دادگاه دِلاویر عمل می‌کنند که به این پرونده در آنجا رسیدگی خواهد شد. دِلاویر خانه بیش از ده‌ها شرکت سهامی عام آمریکا از جمله توییتر و بیش از ۶۰ درصد از ۵۰۰ شرکت فورچون است.

فاواپرس / ایلان ماسک توییتر روایت حقه‌بازی‌های پولدارترین مرد جهان

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین مرد جهان در روز جمعه اعلام کرد قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر را لغو می‌کند زیرا این شرکت، مفاد متعدد توافق خرید را نقض کرده است، تا نبرد حقوقی و البته رسانه ای این دو آغاز شده باشد به طوری که توییتر از الان مدعی است که ماسک باید غرامت یک میلیارد دلاری پرداخت نماید.

برت تیلور، یکی از اعضای هیات مدیره توییتر گفته که توییتر متعهد به توافقنامه خود با ایلان ماسک بوده است، با این حال ایلان ماسک معامله خود را فسخ کرده از این رو توییتر قصد دارد اقدامات قانونی لازم در خصوص اجرای توافقنامه ادغام را پیگیری نماید.

پمپاژ و تبلیغ دوج کوین

دعوای ایلان ماسک و توییتر در حالی بر سر داده ها و اطلاعات حساب های جعلی و اسپم در این شبکه اجتماعی است که ایلان ماسک، توییتر را به نقض توافقنامه و اظهارات نادرست متهم کرده در صورتی که داده ها و اطلاعات درخواستی ایلان ماسک برای ارزیابی عملکرد حساب های جعلی و اسپم در اختیار او قرار گرفته است، اما طبق اظهارات وکیل ایلان ماسک اطلاعات ارائه شده ناقص و غیر قابل استفاده بوده، در حالی که توییتر پیش از این اعلام کرده بود که روزانه یک میلیون اکانت اسپم خود را حذف می کند.

شکایت توییتر از ایلان ماسک در شرایطی اعلام شد که این مرد ثروتمند و به عقیده برخی، شیاد، تا به حال شکایت های متعددی را علیه خودش تجربه کرده است.

ماسک در ماه می ۲۰۲۱ که به دلیل حمایت اش از ارزهای دیجیتالی به ویژه دوج کوین، جنجال های زیادی به پا کرده بود، یک بار دیگر به دفاع از رمزارزها برخاست و ضمن اشاره به جذابیت این بازار، به سرمایه گذاران توصیه کرد در نهایت احتیاط، اقدام به سرمایه گذاری کنند و ارزهای دیجیتالی را دارای پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به نسل بعدی پول های روی زمین دانست.

فاواپرس / ایلان ماسک روایت حقه‌بازی‌های پولدارترین مرد جهان

اما کیت جانسون از سرمایه گذاران دوج‌کوین، از ایلان ماسک به دلیل ترویج یک طرح هرمی ادعایی برای حمایت از این ارز دیجیتال شکایت کرد و گفت که قصد دارد نماینده افرادی باشد که به‌ خاطر این میم کوین ضرر کرده‌اند. طبق گفته‌های این شاکی، ماسک در گذشته به دروغ گفته که دوج کوین یک پول محسوب می‌شود و دنبال‌کنندگانش را تشویق کرده تا این ارز دیجیتال را بخرند. جانسون خواستار غرامت ۸۶ میلیارد دلاری و خسارت سه برابری ۱۷۲ میلیارد دلاری است.

اگرچه با بهره‌مندی از توییت‌های مکرر ماسک، دوج کوین در اوایل سال ۲۰۲۱ یک روند صعودی عظیم را تجربه کرد، اما جکسون پالمر بنیانگذار دوج کوین ضمن هشدار نسبت به آینده ارزهای دیجیتال و سقوط بازار، تاکید کرد که ایلان ماسک دانش کافی در مورد کریپتو و کدنویسی ندارد و تنها کلاهبرداری است که باعث می‌شود کاربران بر اساس توصیه‌های وی در رمزارزها به اشتباه سرمایه‌گذاری کنند، انگار پالمر فراموش کرده بود که ایلان ماسک تا چه اندازه باعث رونق دوج کوین بوده است!

طبق شکایتی که در یک دادگاه فدرال در منهتن ارائه شده است، ماسک از سال ۲۰۱۹ می‌دانست که دوج‌کوین هیچ ارزشی ندارد، اما این ارز دیجیتال را برای سود بردن از تجارت خود تبلیغ کرده است.

جالب اینجاست که دوج‌کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی و پاسخی کنایه‌آمیز به ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و یک تصویر میم از یک سگ شیبا اینو ایجاد شد.

از تبعیض در تسلا تا تقلب در اوراق بهادار

یکی دیگر از شکایت ها علیه ماسک، شکایت یکی از سرمایه گذاران تسلا بود که از ایلان ماسک، مدیرعامل و هیات مدیره آن شکایت کرد و آنها را به غفلت و عدم رسیدگی به شکایات مربوط به تبعیض و آزار جنسی در کارخانه‌های این سازنده خودروهای الکتریکی متهم کرد.

سالومون چاو، این سرمایه‌گذار شرکت تسلا تأکید کرد این شرکت یک فرهنگ سمی در محل کار ایجاد کرده که مبتنی بر سوءاستفاده و تبعیض نژادپرستانه و جنسیتی علیه کارکنان خود است.

این شاکی ادعا داشت که فرهنگ سمی ایجاد شده در محل کار تسلا، ضررهای مالی و آسیب‌های جبران ناپذیری به شهرت این شرکت وارد کرده است.

فاواپرس / تسلا دوج کوین روایت حقه‌بازی‌های پولدارترین مرد جهان

همچنین چهار سال پیش، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC شکایتی را از ایلان ماسک تدارک دید که در آن وی به کلاهبرداری متهم شد تا جایی که احتمال می دادند امکان برکناری ماسک وجود دارد.

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایلان ماسک به جرم تقلب در اوراق بهادار پس از تلاش ناموفق او برای خصوصی کردن شرکت شکایت کرده بود. در آن زمان، ماسک در توییتی اعلام کرد که قصد دارد تسلا را به یک شرکت خصوصی تبدیل کند و سرمایه لازم برای این‌کار را نیز جمع‌آوری کرده است.

در توییت‌های بعدی، ماسک طوری وانمود کرد که تنها چیزی که برای حذف این شرکت از بازار سهام لازم است تایید سهام‌داران خواهد بود. ماسک سپس ادعا کرد سرمایه خارجی از عربستان سعودی یکی از منابع احتمالی است که سپس این معامله نیز منتفی شد. SEC درست یک هفته پس از توییت اولیه ماسک او را احضار کرد. با مطرح شدن این شکایت، ارزش سهام تسلا دچار افت شدیدی شد.

شکایت بین‌المللی از ماسک و تاخیر ۱۴۳ میلیون دلاری

شکایت از ماسک، در مقطعی بین المللی نیز شد و به دنبال شکایت چین به سازمان ملل در مورد نزدیک شدن ماهواره های پروژه استارلینک شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی این کشور، ایلان ماسک رئیس شرکت اسپیس ایکس با انتقادات گسترده در شبکه‌های اجتماعی چینی روبرو شد. چین ادعا کرد ماهواره‌های استارلینک ایلان ماس دو بار احتمال داشتند که با ایستگاه فضایی چین برخورد کنند.

محققان پیش تر در مورد خطر برخورد در فضا بارها ابراز نگرانی کرده بودند و از دولت‌های جهان خواسته‌اند تا اطلاعاتی را درباره حدود۳۰ هزار ماهواره و قطعات زباله فضایی که در مدار زمین در حال چرخش است به اشتراک بگذارند.

فاواپرس / ایلان ماسک اسپیس ایکس روایت حقه‌بازی‌های پولدارترین مرد جهان

علاوه بر اینها، مارک بین راسلا سهامدار توییتر در ماه های گذشته، مدعی شد تاخیر ایلان ماسک در افشای خرید سهام توییتر به سرمایه‌گذاران ضرر زده و حدود ۱۴۳ میلیون دلار به نفع ایلان ماسک تمام شده است.

تحت قوانین سهام، ماسک باید ظرف مدت ۱۰ روز بعد از خرید ۵ درصد یا بیشتر از سهام توییتر، به کمیسیون بورس و اوراق بهادار اطلاع دهد اما ماسک اسناد مربوط در کمیسیون بورس و اوراق بهادار را تا چهارم آوریل یا ۱۱ روز پس از این خرید تنظیم نکرد و تا آن زمان ماسک بیش از ۹ درصد سهام این شرکت رسانه اجتماعی را خریداری کرده بود.

مارک بین راسلا در شکایتش اعلام کرده بود که ماسک با عدم اطلاع به موقع خرید سهام به رگولاتورهای فدرال، موفق شده است سهام توییتر را به قیمت ارزانتری خریداری کند.

پالمر علیه ماسک

با فسخ خرید توییتر توسط ایلان ماسک، می توان گفت این جکسون پالمر بنیانگذار دوج کوین بود که مدتها پیش از این در این مورد افشاگری کرده و گفته بود که ماسک، پروژه خرید توییتر را به راه انداخته تا اعتماد عمومی را به این شبکه اجتماعی خدشه‌دار کند و در واقع توییتر را از بین ببرد.

پالمر در ادامه اظهارنظر خود در مورد ایلان ماسک تاکید کرده بود پروژه خرید توییتر توسط او نمایشی است تا برچسب‌هایی به این پلتفرم بچسباند و در نهایت با افکار متوهم خود تصور می‌کند می‌تواند جایگزینی برای توییتر ایجاد کند.

در شرایطی که ایلان ماسک این چهره رسانه های دنیا، هر روز با تصمیمات جدید و سخنان خود، بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد، معلوم نیست چه چیزی در پس ذهن دارد، ثروت، کارآفرینی، شهرت یا تبدیل شدن به یک سلبریتی، یا شاید هم همه را با هم می خواهد یا به قول پالمر، کلاهبرداری است که با تصمیمات، سخنان و توصیه هایش دیگران را فریب داده است.

فاواپرس / ایلان ماسک روایت حقه‌بازی‌های پولدارترین مرد جهان

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.