10 گیاه شفابخش برای فشار خون بالا

جعفری گیاهی محبوب در اکثر رژیم‌های غذایی است. این گیاه بومی مدیترانه است و خواص غذایی فوق العاده‌ای دارد. جعفری حاوی ترکیبات متنوعی مانند ویتامین C و کاروتنوئید‌های رژیمی است که ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشند.

چندین گیاه و ادویه وجود دارند که می‌توانند در کاهش فشار خون بالا موثر باشند که شامل ریحان، جعفری، تخم کرفس، گیاه پنجه گربه چینی، باکوپا مونیری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل هستند. ما در این مقاله شما را با تاثیرات شگفت‌انگیز این گیاهان آشنا می‌کنیم.

فشار خون بالا در صورت داشتن یکی از موارد زیر تعریف می‌شود:

  • فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) بیش از ۱۳۰ میلی متر جیوه
  • فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) بیش از ۸۰ میلی متر جیوه
  • مقادیر سیستولیک و دیاستولیک بالاتر از این سطوح

شما می‌توانید با مصرف دارو‌هایی مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده‌های کانال کلسیم، فشار خون خود را کنترل کنید. تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می‌تواند در کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر باشد.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که برخی از گیاهان و ادویه‌ها می‌توانند سطح فشار خون را کاهش دهد، بنابراین ممکن است بخواهید این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. توجه کنید که قبل از مصرف هر یک از این گیاهان ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله، فهرستی از ۱۰ گیاه دارویی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند آورده شده است.

۱. ریحان شیرین

ریحان یک گیاه خوش طعم است که در اشکال مختلف وجود دارد. این گیاه در طب گیاهی نیز محبوبیت فراوانی دارد، زیرا سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمند است. ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را به فواید زیادی برای سلامتی ازجمله کاهش فشار خون مرتبط می‌دانند. مطالعات نشان می‌دهند که اوژنول به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی به کاهش فشار خون کمک کند.

فاواپرس / ریحان / نسخه گیاهی شفابخش برای فشار خون بالا

مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه استراحت می‌دهند. مطالعات در فاز حیوانی نشان داده است که عصاره ریحان شیرین مانع از انقباض رگ‌های خونی شده و به رقیق شدن خون کمک می‌کند، که به نوبه خود در کاهش فشار خون موثر است.

با این وجود، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا بررسی کنند که آیا ریحان به کاهش فشار خون در انسان کمک می‌کند یا خیر.

۲. جعفری

جعفری گیاهی محبوب در اکثر رژیم‌های غذایی است. این گیاه بومی مدیترانه است و خواص غذایی فوق العاده‌ای دارد. جعفری حاوی ترکیبات متنوعی مانند ویتامین C و کاروتنوئید‌های رژیمی است که ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند که یک فاکتور خطر برای بیماری‌های قلبی است.

مطالعات در فاز حیوانی نشان داده‌اند که مصرف جعفری به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم عمل می‌کند هم فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد. مسدودکننده کانال کلسیم نوعی دارو است که به گشاد کردن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

با این وجود، تحقیقات محدودی در فاز انسانی بر روی جعفری و تاثیر آن بر فشار خون انجام شده است. برای درک بهتر اثرات آن باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

۳. تخم کرفس

تخم کرفس یک ادویه همه‌کاره است که حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است. جالب توجه است که برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که تخم کرفس می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه روی موش‌ها تاثیر عصاره تخم کرفس بر فشار خون را مورد بررسی قرار داد.

این مطالعه نشان داد که عصاره تخم کرفس فشار خون را در موش‌هایی با فشار خون بالا کاهش می‌دهد –، اما نه در موش‌هایی که فشار خون طبیعی داشتند.

محققان توصیه می‌کنند که ترکیبات موجود در عصاره تخم کرفس به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم عمل می‌کنند و می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. علاوه بر این، تخم کرفس منبع خوبی از فیبر رژیمی است که با کاهش فشار خون در ارتباط است. با این وجود، تنها مطالعات کمی در مورد تخم کرفس و فشار خون وجود دارد. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در فاز انسانی در این زمینه انجام دهند.

۴. گیاه پنجه گربه چینی

مردم مدت‌هاست که از پنجه گربه چینی در طب سنتی چینی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

فاواپرس / گیاه پنجه گربه چینی / نسخه گیاهی شفابخش برای فشار خون بالا

نام علمی این گیاه، Uncaria rhynchophylla است. گیاه پنجه گربه چینی حاوی چندین ترکیب مانند هیرسوتین و رینکوفیلین است. مطالعات در فاز حیوانی نشان داده است که این ترکیبات ممکن است فشار خون را با عمل به عنوان مسدودکننده‌های کانال کلسیم طبیعی کاهش دهند.

علاوه بر این، این ترکیبات ممکن است رگ‌های خونی را برای تولید اکسید نیتریک تحریک کنند، که یک ترکیب شیمیایی است که به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. مطالعات در فاز حیوانی از این اثرات حمایت می‌کنند و نشان می‌دهند که مصرف عصاره پنجه گربه چینی یا ترکیبات آن فشار خون را کاهش می‌دهد و به جریان خون کمک می‌کند.

با این حال، مطالعات در فاز انسانی هنوز در این زمینه محدود است. شما می‌توانید پنجه گربه چینی را از فروشگاه‌های منتخب مواد غذایی بهداشتی یا آنلاین خریداری کنید.

۵. باکوپا مونیری

باکومپا مونیری گیاهی است که در مناطق باتلاقی در جنوب آسیا رشد می‌کند. پزشکان در طب طب آیورودا از این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف ازجمله اضطراب، از دست دادن حافظه و فشار خون بالا استفاده می‌کنند. درمطالعات در فاز حیوانی، باکوپا مونیری به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک با تحریک رگ‌های خونی برای آزاد کردن اکسید نیتریک کمک کرد.

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۵۴ فرد بزرگسال سالم، تاثیر این گیاه بر حافظه، اضطراب، افسردگی و فشار خون را مورد بررسی قرار داد.

اگرچه این گیاه در بیشتر جنبه‌ها تاثیر مثبت داشت، اما تاثیری بر فشار خون نداشت. اگرچه یافته‌ها از فاز حیوانی امیدوارکننده هستند، اما تاثیر آن بر انسان در زمینه فشار خون هنوز نامشخص است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات این گیاه انجام دهند. باکوپا مونیری در اشکال مختلفی از جمله پودر و کپسول موجود است.

۶. سیر

سیر سرشار از ترکیباتی است که برای سلامت قلب مفید هستند. به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و گشاد شدن عروق خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

بررسی ۱۲ مطالعه روی بیش از ۵۵۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ۳/۸ میلی متر جیوه و ۵/۵ میلی متر جیوه کاهش می‌دهد. این مقدار کاهش مشابه با تاثیر دارو‌های فشار خون است.

یک مطالعه ۲۴ هفته‌ای روی ۳۰ نفر نشان داد که ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر است.

۷. آویشن

آویشن یک گیاه معطر سرشار از ترکیبات سالم متعدد است. اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با فواید بسیاری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته‌اند. همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات فاز حیوانی نشان داده‌اند که مصرف اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند. ACE یک مولکول است که رگ‌های خونی را باریک کرده و در نتیجه فشار خون را افزایش می‌دهد. بنابراین، مهار آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

سایر مطالعات در فاز حیوانی نشان می‌دهند که مصرف عصاره آویشن موجب کاهش فاکتور‌های خطر بیماری قلبی مانند کلسترول کلی، کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید و فشار خون می‌شود. با وجود آنچه گفته شده، تحقیقات در فاز انسانی محدود می‌باشد. به همین دلیل باید تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط بین آویشن و فشار خون انجام شود.

۸. دارچین

دارچین یک ادویه معطر است که از پوست درخت خانواده دارچین بدست می‌آید. مردم برای قرن‌ها از آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می‌کردند. اگرچه هنوز کاملا مشخص نشده است که دارچین چگونه موجب کاهش فشار خون می‌شود، تحقیقات در فاز حیوانی به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

بررسی ۹ مطالعه شامل ۶۴۱ شرکت‌کننده نشان داد که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ۲/۶ میلی متر جیوه و ۹/۳ میلی متر جیوه کاهش می‌دهد. این اثر زمانی قوی‌تر است که مردم دارچین را به‌طور مداوم در طی ۱۲ هفته مصرف کردند. علاوه بر این، مروری بر ۳ مطالعه شامل ۱۳۹ شرکت‌کننده مبتلا به دیابت نوع ۲ به بررسی اثرات مصرف دارچین پرداخت.

در افرادی که روزانه ۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم دارچین را طی ۱۲ هفته مصرف کردند، فشار خون سیستولیک ۳۹/۵ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۶/۲ میلی متر جیوه به طور متوسط کاهش یافتند. دارچین را می‌توانید به راحتی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

۹. زنجبیل

زنجبیل کاربرد‌های فراوانی دارد و در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم قرن‌هاست که از زنجبیل برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، گردش خون، سطح کلسترول و فشار خون استفاده می‌کنند. مطالعات در هر دو فاز انسانی و حیوانی نشان داده‌اند که مصرف زنجبیل به شیوه‌های مختلف موجب کاهش فشار خون می‌شود. این ماده به عنوان یک مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم و مهارکننده طبیعی ACE عمل می‌کند.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های ACE از انواع دارو‌های فشار خون هستند. مطالعه‌ای که روی بیش از ۴۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد کسانی که بیشترین مصرف زنجبیل – ۲ تا ۴ گرم در روز – را داشتند، کمتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند.

زنجبیل خوشمزه است و به راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی خود گنجاند. از طرف دیگر، می‌توانید مکمل‌های زنجبیل را خریداری کنید. لازم به ذکر است که غلظت زنجبیل در مکمل‌ها بسیار بیشتر است.

۱۰. هل

هل یک ادویه خوشمزه با طعمی کمی شیرین و تند است. هل سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف است که می‌توانند در کاهش فشار خون موثر باشند. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۲۰ بزرگسال که به تازگی به فشار خون بالا مبتلا شده بودند، نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم پودر هل به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد و آن را به محدوده طبیعی می‌رساند.

مطالعات در فاز حیوانی ثابت کرده‌اند که هل به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی و ادرارآور می‌تواند در کاهش فشار خون نقش داشته باشد. دیورتیک یا ادرارآور ترکیبی است که به حذف تجمع آب از طریق ادرار کمک می‌کند.

اگرچه این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات در این زمینه هنوز کاملاً جدید است. بنابراین، دانشمندان باید مطالعات بیشتری را برای بررسی بیشتر اثرات هل در انسان انجام دهند. هل را می‌توانید به آسانی در اشپزی خود بکار گیرید. از طرف دیگر، می‌توانید مکمل یا عصاره هل را مصرف کنید.

کلام آخر

فشار خون بالا شایع‌ترین فاکتور خطر قابل پیشگیری برای بیماری‌های قلبی است. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، این مشکل نیمی از افراد بزرگسال در آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهترین روش برای مدیریت سطح فشار خون، ترکیبی از مصرف دارو‌های مناسب، یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و تغییر در سبک زندگی است. با توجه به آنچه گفته شد، چندین گیاه و ادویه وجود دارند که می‌توانند در کاهش فشار خون موثر باشند.

این گیاهان و ادویه‌ها شامل ریحان، جعفری، تخم کرفس، گیاه پنجه گربه چینی، باکوپا مونیری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل هستند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها ممکن است با دارو‌های رایج رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشند و بسیاری از عصاره‌ها و مکمل‌های مورد بحث در بالا فاقد تحقیقات ایمنی کافی هستند.

به همین دلیل، همیشه در مورد اینکه چه گیاهان و ادویه‌هایی را می‌خواهید در رژیم غذایی خود بگنجانید، با پزشک خود مشورت کنید و هرگز بدون مشورت با او دارو‌های فشار خون خود را قطع نکنید.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.