همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه‌ پایگاه‌ داده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون نتایج مذاکرات هیات ایرانی در روسیه، می‌گوید: در زمینه پایگاه‌های داده که دو کشور تا حدودی به نسخه‌های غربی وابسته‌اند و در شرایط تحریم برای تامین آن با مشکل مواجه‌اند، تصمیم گرفتیم که سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم.

به گزارش فاوا پرس، طی روزهای اخیر مذاکراتی بین وزارت توسعه دیجیتال روسیه و هلدینگ روس تخ با هیات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و تعدادی از شرکت‌‌های خصوصی ایرانی در مسکو انجام شد که در نتیجه، یک کارگروه مشترک برای همکاری در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شد.

در همین راستا و به منظور تشریح توافقات و پروژه های مشترک روسیه و ایران، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت‌وگو کرده است.

زارع پور در بخشی از این گفت‌وگو پیرامون همکاری دو کشور در حوزه پلتفرم‌ها گفت: در جمهوری اسلامی ایران ما پلتفرم‌های بومی خودمان را برای بسیاری از موضوعات داریم و مردم عزیزمان از آنها استفاده می‌کنند، از تجارت الکترونیک گرفته تا جابجایی مسافر، خرید و فروش، بیمه و به صورت کلی در خدمات دیجیتال ظرفیت بسیار خوبی در کشور داریم. در روسیه نیز پلتفرم‌های بومی خوبی وجود دارد که ما هم در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌ایم که زمینه فعالیت پلتفرم‌های دو طرف را در دو کشور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه پایگاه‌های داده که دو کشور تا حدودی به نسخه‌های غربی که عمدتا هم با لایسنس می‌باشند، وابسته هستند و در شرایط تحریم برای تامین دو کشور با مشکل مواجه می‌شوند، تصمیم گرفتیم که سرمایه گذاری مشترک انجام بدهیم، به عنوان مثال در حوزه پایگاه داده، دیتابیس‌های مشترک داشته باشیم و از آنها برای نیازمندی‌های دو کشور مخصوصا در بخش دولتی که حساس هستند از پایگاه‌های بومی استفاده کنیم. برای تحقیق و توسعه بر روی این موضوعات تفاهمات خوبی با مسئولین کشور روسیه داشتیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: پلتفرم های دو کشور، همانطور که در بالا گفتم بسیار قوی هستند، در ایران پلتفرم های چند ده میلیونی با کاربران چند ده میلیونی داریم و هم در روسیه پلتفرم های چند صد میلیونی داریم با تعداد کاربران بسیار زیاد که متناسب با جمعیت دو کشور است که پاسخگوی نیاز های دو کشور است. در بعضی حوزه ها هنوز ما نیازمند استفاده از پلتفرم های خارجی هستیم، در این راستا همکاری های دو کشور می تواند نیاز دو کشور را تامین کند، ما در این دو حوزه ظرفیت داریم و می توانیم همکاری های سازنده ای داشته باشیم، می توانیم از ظرفیت های بومی استفاده کنیم تا مردم عزیزمان از ظرفیت های کشور خود استفاده کنند. خرید و فروش، تجارت ، آموزش الکترونیک در حوزه ها و در زمینه های مختلف می بینیم که پلتفرم های ایرانی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

زارع‌پور در بخشی از این گفت‌وگو پیرامون آگاهی از نیازها و ظرفیت های دو طرف در حوزه فاوا، گفت: لازمه استفاده از توانایی‌های دو کشور، اعتماد است، مخصوصا در تجهیزات مخابراتی و تجهیزات فناوری اطلاعات که برندهای غربی پیش از این در این حوزه ها یکه تاز بودند و اعتماد زیادی به آنها وجود داشت، این اعتمادسازی اکنون برای دو کشور ایران و روسیه زمان بر است، اما اراده دو طرف بر این است که این روند کوتاه شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.