لغو کنسرت سیروان خسروی و حرف‌های ضدونقیض مسئولان

روز ۲۹ تیرماه تصاویر و ویدیو‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که از اختلال در برگزاری کنسرت سیروان خسروی در اهواز خبر می‌داد.

در روزهای پایانی تیرماه، حواشی در شهر اهواز رخ داد که باعث لغو کنسرت سیروان خسروی گردید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان معتقد است با تمام سختی‌ها شرایط را فراهم کرده تا کنسرت سیروان خسروی برگزار شود، اما از شب دوم به بعد نتوانسته این شرایط را فراهم کند.

روز ۲۹ تیرماه تصاویر و ویدیو‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که از اختلال در برگزاری کنسرت سیروان خسروی در اهواز خبر می‌داد.

مجوزِ اجرای کنسرت، از سوی ارشاد خوزستان صادر شده بود، پس اولین کنسرت پس از رایزنی‌ها به روی صحنه رفت، اما در ادامه سیروان خسروی پُستی در حساب رسمی خود در اینستاگرام منتشر کرد که خبر از لغو دو اجرای شب‌های ۳۰ و ۳۱ تیر می‌داد.

علت ماجرای لغو کنسرت سیروان خسروی چه بود؟

خسروی ابتدا از تلاش‌هایی نوشت که برای برگزاری کنسرت روز ۲۹ تیر شده بود: «دیروز (چهارشنبه) حدود ساعت ۱۶ اطلاع دادند که باید ۶ سانس کنسرت اهواز را کنسل کنم و از من درخواست اعلام این موضوع رو داشتند. با توجه به اینکه تیم ۲۲ نفره ما از شب قبل کنسرت مشغول آماده‌سازی (سازه، استیج، نور، صدا، LED و …) بود و از اون طرف ۵۰۰۰ مخاطب از یک‌هفته پیش بلیت‌های کنسرت را خریداری کرده بودند و برای حضور در این اجرا لحظه‌شماری می‌کردند و از آنجا که دلیل قانونی برای لغو این کنسرت وجود نداشت زیر بار کنسل کردن کنسرت نرفتم و اعلام کردم که کنسل شدن کنسرت باید فقط با نامه کتبی و از طریق نهاد قانونی اعلام شود.

برای من مهمترین نکته، اجرا برای مردمی بود که پنج سال برای دیدن این کنسرت صبر کرده بودند. از یک ساعت قبل از اجرا و در گرمای ۴۸ درجه اهواز، افرادی که مشخص نبود از چه ارگانی هستند از ورود مردم به سالن جلوگیری کردند که البته با پیگیری‌ها و تلاش تیم برگزاری، در نهایت مردم با یک ساعت تاخیر موفق به حضور در سالن شدند.»

فاواپرس / لغو کنسرت سیروان خسروی و حرف‌های ضدونقیض مسئولان

این خواننده موسیقی پاپ در ادامه مطلبش، خبر از لغو دو اجرای ۳۰ و ۳۱ تیر داد و تصویری را منتشر کرد که نشان می‌داد، روز پنجشنبه مدیر کل ارشاد خوزستان در نامه‌ای خطاب به انجمن موسیقی خوزستان، لغو مابقی روز‌های کنسرت را ابلاغ کرده است.

در تماسی که با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد تهران گرفته شد، علت را جویا شدیم و این پرسش را مطرح کردیم که آیا آن‌ها نظارتی بر صدور مجوز‌های شهرستان‌ها هم دارند یا خیر؟ که در پاسخ توضیح دادند، صدور مجوز برگزاری کنسرت در استان‌های مختلف کشور، صرفا از طریق دفتر ارشاد شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.

ماجرا به روایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان

بر این اساس، در تماسی با حجت‌الاسلام کلاه کج ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ـ علت را جویا شدیم.

حجت‌الاسلام کلاه کج در گفت و گویی، ماجرای لغو کنسرت‌ها را این‌گونه شرح داد: مجوز این کنسرت‌ها کاملا قانونی بوده و ارشاد هم از مجوز خود حمایت کرده و محکم هم پای مجوز خود ایستاده و با هر مشکلی که بوده این کنسرت شب اول به روی صحنه رفته است. ولی با مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز که ارشاد هم عضو آن شورا نیست، کنسرت‌ها لغو شده است. این شورا بالا دستی است و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجرا است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با ابراز ناراحتی از شرایط پیش آمده، در این زمینه تصریح کرد: ما از این شرایط پیش آمده ناراحتیم، چون مجوز داده بودیم، بلیط فروشی شده بود و لغو کنسرت موجبات دلخوری مردم را فراهم کرد؛ ولی این امر در ید و اختیارات ما نبود و دلیل لغو برگزاری را نمی‌دانیم. امیدواریم دیگر از این اتفاقات در اهواز رخ ندهد.

از او سوال کردیم که ارشاد اهواز این مساله را پیگیری نکرده است؟ گفت: قطعا پیگیری کرده‌ایم و نامه می‌زنیم، ولی چون نامه‌ها محرمانه است امکان انتشار ندارد.

او در پاسخ به این سوال که فرآیند صدور مجوز چگونه صورت می‌گیرد؟ مگر مشورت نمی‌شود؟ که پاسخ داد: فراتر از مشورت؛ ما استعلام می‌گیریم و فرایند مجوز یک فرآیند کاملا قانونی است و از دستگاه‌های مختلف استعلام می‌شود و آن‌ها هم پاسخ می‌دهند و بعد مجوز صادر می‌شود. پس در فرآیند صدور مجوز کنسرت هیچ مشکلی وجود نداشته است.

ماجرا به روایت سرپرست فرمانداری اهواز

در ادامه پیگیری‌های ماجرای لغو کنسرت سیروان خسروی در اهواز، سراغ مسعود فلاحی، سرپرست فرمانداری اهواز هم رفتیم که این مقام مسئول چنین پاسخ داد: دیروز ترافیک سنگینی رو به روی سینمای هلال اهواز ایجاد شده بود که این امر موجب شد راهور اهواز به ما نامه بزند که این محل برای اجرای کنسرت مناسب نیست. مورد دوم هم بحث عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که مرکز بهداشت هم به ما نامه زد که در این مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت نگرفته است، فعلا این مراسم در این مکان لغو شود؛ نه اینکه کلا برگزاری کنسرت در اهواز تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. ولی اگر ارشاد تصمیم بگیرد که این مراسم در مکان مناسب‌تر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، بر اساس مجوز‌های قانونی مشکلی ندارد.

از سرپرست فرمانداری اهواز سوال کردیم که مگر پیش از برگزاری این کنسرت‌ها ساز و کار برگزاری مشخص نمی‌شود؟ که پاسخ داد: بله، این چهارچوب‌ها تعیین شده بود و آن‌ها تقریبا از دو هفته پیش شروع به بلیط فروشی کرده بودند، ولی اکنون تعداد مبتلایان و از دست رفتگان کرونا زیاد شده که این مساله باعث ایجاد مشکل شده است.

فلاحی درباره تاثیر احتمالی اعتراض‌هایی که به برگزاری این کنسرت صورت گرفته بود هم تاکید کرد: اعتراض‌هایی که صورت گرفت تاثیری در این تصمیم گیری نداشت.

لغو کنسرت‌های یک خواننده دیگر در اهواز

صحبت‌های سرپرست فرمانداری اهواز درباره نامناسب بودن سینمای هلال اهواز برای برگزاری کنسرت سیروان خسروی در حالی مطرح می‌شود که طی ساعات اخیر از سوی موسسه فرهنگی لیما خبر لغو کنسرت سهراب پاکزاد، دیگر خواننده پاپ که قرار بود در روز‌های ۱، ۲ و ۳ مرداد در شهر اهواز و در همین سالن برگزار شود هم منتشر شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.