اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی شیوع آبله میمون توسط سازمان بهداشت جهانی

به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به آبله میمون در کشورهایی که شیوع این بیماری در آن‌ها بی‌سابقه بود، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت شدیدترین سطح هشدار خود را صادر کند.

به‌گزارش فاواپرس به نقل از واشنگتن‌پست، سازمان بهداشت جهانی امروز شنبه برای دومین‌بار در دو سال گذشته در سایه‌ی نگرانی از گسترش سریع آبله میمون، شیوع این بیماری را وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد. انتظار می‌رود که صدور شدیدترین سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی برای همه‌گیری آبله میمون، به تأمین بودجه‌ی جدید منجر شود و دولت‌ها را برای اقدام بیشتر زیر فشار قرار دهد. درحال‌حاضر، بیش از ۱۶٬۵۰۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۷۵ کشور جهان شناسایی شده است.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، امروز به خبرنگاران گفت: «به‌طورخلاصه، همه‌گیری‌ای داریم که ازطریق روش‌های انتقال جدیدی که شناخت کمی درباره‌شان داریم، به‌سرعت به سرتاسر جهان گسترش یافته است.» وضعیت اضطراری پس از دومین نشست کمیته‌ی اضطراری مقررات بهداشت بین‌المللی اعلام شد. این کمیته در نخستین نشست خود در ماه گذشته از اعلام این وضعیت خودداری کرده بود. تدروس آدهانوم گفت کمیته درباره‌ی اینکه آیا همه‌گیری آبله میمون وضعیت اضطراری است یا خیر، اختلاف‌نظر داشت. بااین‌حال، او در اقدامی غیرمعمول این کار را انجام داد.

برخی از کارشناسان و حامیان سلامت عمومی از تصمیم سازمان بهداشت برای صادرنشدن زودتر شدیدترین سطح هشدار انتقاد کردند و گفتند اعلام این وضعیت، هماهنگی جهانی برای مهار ویروس را بهبود می‌بخشد. آبله میمون در دو ماه گذشته با سرعتی بی‌سابقه در سرتاسر جهان گسترش یافته است. این ویروس مشترک انسان و حیوانات که موجب بروز علائم شبه‌آنفلوانزا و بثورات پوستی در سرتاسر بدن می‌شود، از دهه‌ها پیش وجود دارد و بومی بخش‌هایی از آفریقا است. بااین‌حال، عفونت‌ها درجریان تازه‌ترین شیوع، در کشورهایی افزایش یافته است که قبلاً آبله میمون را گزارش نکرده بودند.

عفونت در همه‌گیری کنونی عمدتاً در میان مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، گزارش شده است و کارشناسان معتقدند تماس نزدیک در طول فعالیت جنسی عامل انتقال اصلی است. ویروس ازطریق سایر اشکال تماس پوست‌به‌پوست و در خانه‌ها ازطریق انتشار تنفسی طولانی‌مدت و اشتراک‌گذاری وسایل آلوده منتقل می‌شود.

تدروس آدهانوم گفت درصورتی‌که کشورها برای مهار ویروس با جوامعی از مردان که با مردان رابطه جنسی دارند، همکاری کنند، می‌توان شیوع بیماری را متوقف کرد. او درعین‌حال تأکید کرد که جهان باید از انگ‌زدن به این گروه از افراد خودداری کند. تاکنون، تعداد مرگ‌ومیر کمی گزارش شده است. بااین‌حال، برخی از مردان به‌دلیل درد طاقت‌فرسای مربوط به ضایعات نزدیک اندام تناسلی در بیمارستان بستری شده‌اند.

براساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده (CDC)، اسپانیا با بیش از ۳,۱۰۰ مورد ابتلا، بیشترین تعداد بیماران را دارد. ایالات متحده با نزدیک به ۲,۹۰۰ مورد، در رتبه‌ی دوم قرار دارد و آلمان و بریتانیا هرکدام بیش از ۲,۲۰۰ بیمار را گزارش کرده‌اند. روز جمعه، مقام‌های بهداشتی آمریکا دو مورد ابتلا به آبله میمون را در کودکان گزارش کردند. به‌نقل از CDC، موارد ابتلای اطفال که هفته‌ی گذشته در یک نوزاد و یک کودک نوپا گزارش شد، احتمالاً نتیجه‌ی انتقال خانگی است.

ازآن‌‌جاکه آبله میمون به همان خانواده از ویروس‌هایی تعلق دارد که بیماری بسیار کشنده‌تر آبله را نیز شامل می‌شود، واکسن‌ها و داروهایی که به‌منظور مقابله با بازگشت احتمالی آبله انباشته می‌شوند، می‌توانند برای پیشگیری و درمان آبله میمون به‌کار روند.

 

 


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.