آموزش غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت در اپراتورهای موبایل

مصرف آزاد اینترنت روی تلفن همراه یکی از کابوس‌های کاربران اینترنت همراه است. ما در این مطلب شما را با نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت در اپراتورهای موبایل آشنا می‌کنیم.

مصرف آزاد اینترنت روی تلفن همراه یکی از کابوس‌های کاربران اینترنت همراه است. تعرفه مصرف آزاد با بسته اینترنت بسیار متفاوت است و می‌تواند خرج سنگینی روی دست بالاخص مشترکین دایمی تلفن همراه بگذارد. اگر دوست ندارید با این مشکل روبرو شوید در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت در اپراتورهای موبایل در هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل آشنا شوید.

مرداد ماه سال 1399 بود که مدیرکل وقت دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از امکان قطع مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای تمامی مشترکین اپراتورها داد:

از آنجا که یکی از مشکلات همیشگی کاربران تلفن‌های همراه که گاهی بار مالی زیادی برای آن‌ها تحمیل می‌کند؛ قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بسته‌های اینترنتی و مصرف اینترنت به نرخ آزاد است، رگولاتوری با هدف شفاف‌سازی، مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای کاربران، اپراتورها را ملزم کرد این کدهای دستوری را ایجاد کنند.

گفتنی است فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی این سرویس در تمامی اپراتورها رایگان است. همچنین در صورت غیرفعال‌سازی سرویس تعرفه آزاد تنها در صورت داشتن بسته با حجم اینترنت امکان استفاده از اینترنت همراه را خواهید داشت.

پیش از این یک بار آموزش غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت برای ایرانسل و همراه اول را در اختیار شما قرار داده بودیم، اما این بار با نسخه کامل‌تر این ترفند همراه فاواپرس باشید:

نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت همراه اول

در صورت فعال بودن سرویس تعرفه آزاد و نداشتن بسته اینترنت، مصرف مشترکین دائمی همراه اول با نرخ آزاد 0/2 ریال به ازای هر کیلوبایت در سایت‌های داخلی منتخب و 0/4 ریال به ازای هر کیلو بایت در سایر سایت‌ها محاسبه می‌شود. این تعرفه برای مشترکین اعتباری با نرخ آزاد 0/3 ریال به ازای هر کیلوبایت در سایت‌های داخلی منتخب و 0/6 ریال به ازای هر کیلو بایت در سایر سایت‌ها محاسبه می‌شود.

برای غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت، مشترکین همراه اول می‌توانند با شماره‌گیری #113*100* جهت غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد موبایل خود اقدام کنند. پس از شماره‌گیری کد USSD یاد شده، پیامی مبنی بر اینکه «درخواست شما بررسی و نتیجه نتیجه از طریق پیامک ارسال خواهد شد» نمایش داده می‌شود.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت همراه اول

سپس پیامکی برایتان ارسال شده و غیرفعال‌سازی موفق اینترنت تعرفه آزاد به اطلاع‌تان رسانده می‌شود. در صورتی که بخواهید مجددا اینترنت تعرفه آزاد خود را وصل کنید کافی است کد #114*100* را شماره‌گیری کنید.

اما همراه اول راه دیگری را نیز برای غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت مشترکین خود فراهم ساخته است. با استفاده از اپلیکیشن یا نسخه وب «همراه من» نیز می‌توان جهت این موضوع اقدام کرد.

پس از ورود به همراه من، به بخش «خدمات من» رفته و گزینه «قطع و وصل تعرفه آزاد» را انتخاب کنید.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت همراه اول

حال در صفحه جدید کافی است کلید کشویی را در حالت «غیرفعال» قرار دهید. اگر چراغ کلید خاموش و در کنار گزینه «غیرفعال» بود یعنی پیش از این مصرف اینترنت آزاد برای سیم کارت شما قطع شده بود.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت همراه اول

در انتها نیز پیامکی برایتان ارسال شده و فعالسازی یا غیرفعالسازی موفق مصرف آزاد اینترنت به اطلاعتان می‌رسد.

روش غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت ایرانسل

برای غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت، مشترکین ایرانسل با استفاده از کد دستوری #3*2*3*555# می‌توانند اینترنت آزاد سیم‌کارت خود را قطع کنند. پس از شماره‌گیری این کد USSD از شما درخواست می‌شود تا با ارسال عدد یک، فعالسازی طرح کنترل مصرف آزاد دیتا را تایید کنید.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت ایرانسل

سپس پیامی مبنی بر اینکه «درخواست شما برای طرح کنترل مصرف آزاد اینترنت ثبت و با پیامک فعال می‌شود»، نمایش داده می‌شود. در نهایت نیز پیامکی برایتان ارسال شده که فعالسازی این طرح را تایید می‌کند.

مشترکین این اپراتور با استفاده از «ایرانسل من» نیز می‌توانند جهت غیرفعالسازی مصرف آزاد دیتای گوشی خود اقدام کنند.

برای غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت در نسخه وب ایرانسل من گزینه «سایر» و در اپلیکیشن بایستی روی لوگوی ایرانسل زده سپس روی گزینه «پرونده» کلیک کرده و در نهایت گزینه «طرح کنترل مصرف آزاد» را انتخاب کنید.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت ایرانسل

حال بایستی گزینه فعالسازی طرح کنترل مصرف آزاد را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر این طرح محدودسازی برای شما فعال باشد، گزینه «غیرفعالسازی» نمایش داده می‌شود و می‌توانید با انتخاب آن دوباره از امکان استفاده از اینترنت بدون بسته را فراهم سازید.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت ایرانسل

سپس پیامی مبنی بر اینکه «درخواست شما ثبت شد. لطفا تا دریافت پیامک فعالسازی منتظر بمانید.» نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید فعالسازی و غیرفعالسازی طرح کنترل دیتا در ایرانسل محدودیت روزانه داشته و هر روز بیش از یک بار نمی‌توانید آن را قطع یا وصل کنید.

فاواپرس / نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت ایرانسل

نحوه غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت رایتل

رایتل تنها اپراتوری است که امکان غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت را در اختیار مشترکین خود قرار نداده است. علت آن نیز قیمت به صرفه مصرف آزاد دیتای این اپراتور است.

اینترنت آزاد رایتل از سال گذشته با تعرفه‌ 4 هزار تومان به ازای هر گیگابایت محاسبه شده که یک دهم تعرفه دو اپراتور دیگر است. از همین رو مشترکین رایتل نیاز نیست نگران مصرف آزاد اینترنت خود باشند.

البته کاربران گوشی‌های هوشمند از طریق تنظیمات تلفن همراه خود می‌توانند محدودیتی برای مصرف داده تعیین کرده تا در صورت عبور از سقف مشخص، مصرف اینترنت سیم کارت به طور خودکار غیرفعال شود. این روش برای تمامی مشترکین اپراتورهای مختلف قابل اجرا است.

 

پرسش‌های متداول غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت

آیا غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت موبایل محدودیت دارد؟

ایرانسل تنها اپراتوری است که محدودیت روزانه برای فعالسازی یا غیرفعالسازی اینترنت آزاد موبایل در نظر گرفته است و مشترکین آن در روز تنها یک بار امکان استفاده از این طرح را دارند.

آیا با غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت موبایل امکان استفاده از دیتای گوشی وجود ندارد؟

زمانی که مصرف اینترنت آزاد موبایل خود را غیرفعال کنید تنها در صورتی که بسته اینترنتی برای سیم‌کارتتان فعال باشد می‌توانید از اینترنت دیتای خود استفاده کنید.

آیا غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت موبایل هزینه دارد؟

خیر، استفاده از این سرویس کاملا رایگان است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.