کارگاه «هوش مصنوعی اعتمادپذیر: آخرین دستاوردها، چالش‌ها و ابزارها» برگزار شد

کارگاه «هوش مصنوعی اعتمادپذیر: آخرین دستاوردها، چالش‌ها و ابزارها» در دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش واحد روابط عمومی و برندینگ فناپ، معاونت نوآوری و توسعه زیست‌بوم دیجیتال فناپ در راستای مأموریت خود برای همگرایی و جهت‌دهی شرکت‌های هلدینگ به‌منظور کسب آگاهی بیشتر نسبت به آینده، در تلاش است با افزایش دانش میان ذی‌نفعان کلیدی، خلق آینده‌ای مطلوب را تسهیل سازد و ذهن، استراتژی، و ساختار فرایندی شرکت‌های هلدینگ را جهت رسیدن به سازمان نمایی تقویت کند.

«مؤسسه پژوهش‌های پیشرفته تهران» (تیاس) در بطن دانشگاه خاتم شکل گرفته است. هدایت و راهبری این مؤسسه جدید که دارای ساختاري مستقل و در عین حال ارتباطی تنگاتنگ با دانشگاه خاتم است، به عهده جمعی از دانشمندان بین‌المللی، بانک پاسارگاد، و دانشگاه خاتم است.

دکتر جوانمردی، مدیرعامل فناپ، به‌مناسبت برگزاری کارگاه « هوش مصنوعی اعتمادپذیر: آخرین دستاوردها، چالش‌ها، و ابزارها» که به‌همت «مکتب فناپ» در هشتم مرداد در دانشگاه خاتم برگزار شد، گفت: «ما در فناپ ابتدا سعی کردیم تا هویت خودمان را در بازار آی‌سی‌تی کشور به‌عنوان یک شرکت نوپا تعریف کنیم و همراه با خدمات و محصولاتی که توسط همکاران هلدینگ فناپ شکل گرفت، هویت فناپ به‌تدریج بالغ‌تر شد و در بخش‌هایی از صنعت خود را جانمایی کرد و به‌مرور وارد فضای رقابت جدی‌تری شد تا با بازیگران مهم صنعت خود، چه در حوزه مالی که خاستگاه ما بود و چه بعدتر در فضاهای کاری که برای ما شکل گرفت، این بازار را هدایت کند. فناپ به‌تدریج در برخی عرصه‌ها به‌عنوان یک مارکت‌لیدر معرفی شد و در برخی موضوعات جزو بازیگران اصلی صنعت شد تا به امروز که خوشبختانه با لطف خداوند متعال برند «فناپ» در حوزه آی‌سی‌تی کشور معرف حضور بازیگران و صنعتگران است و همچنان می‌درخشد».

شهاب جوانمردی همچنین افزود: «اما فکر می‌کنم آنچه تا به امروز رخ داده، در عمل مشقی است که از روی دست دیگران نوشته‌ایم؛ یعنی پیش‌تر از ما کسانی کارهایی را انجام داده‌اند و ما از روی آنها مشق کرده‌ایم. اما در عین حال، ما توجه داشته‌ایم که چه عرصه‌ها و محصولاتی در بازار وجود دارد و تلاش کردیم که با همت همکاران خود در فناپ سرمشق بهتری بنویسیم، خدمت بهتری ارائه دهیم، و در نتیجه جایگاه بهتری را کسب کنیم. در همین راستا نیز چهار دوره رشد جدید فناپ طی فرایندی که همراه با برنامه‌ریزی از ابتدای سال 1399 شروع شد، در پایان سال 1404 به اتمام خواهد رسید. ما دنبال این هستیم که وارد عرصه‌ها و حوزه‌های شویم که پیش از این بازیگرانی در آن عرصه‌ها خدمات‌رسانی نکرده باشند و بتوانیم نگاهی نوآورانه به حل مسائل در زندگی مردم، در فضای کسب‌وکاری، در حوزه‌ صنعت و خدمات و به‌طور کلی در محصولاتی که می‌توان ارائه‌ کرد، داشته باشیم».

وی در ادامه اظهار داشت: «وارد شدن به چنین عرصه‌ای به‌مثابه‌ ورزشی است که پیش از این ابداع نشده و ابعاد زمین یا عرصه‌ای که قرار است آن ورزش در آن انجام شود، روشن نیست و ندانسته‌های ما در آن بیش از دانسته‌های ماست. در واقع، در این عرصه قابلیت‌ها و پیشینه‌هایی داریم، اما قرار است در عرصه‌ جدیدی وارد رقابت شویم و باید این عرصه را در کنار هم بسازیم. البته قرار نیست زین پس از روی دست کسی برای کارهای جدید مشق کنیم، چرا که فناپ پس از طی این همه کار و فعالیت باید به بلوغی رسیده باشد که ما بتوانیم خدمات و محصولات نوآورانه‌ای برای تاثیرگذاری در اقتصاد کشور، در زیست بهتر مردمان، و در خدمت‌رسانی به مشتریان داشته باشیم».

مدیرعامل فناپ همچنین ابراز داشت: «اما هنگامی که در این باره صحبت می‌کنیم، بیشتر به این معنی است که نداشته‌های ما بیش از داشته‌های ماست. برای انجام چنین خدماتی، ما امروز بیش از آنکه به متخصصان حوزه آی‌تی یا کسانی که در شرکت‌های زیرمجموعه فناپ مشغول به کار هستند نیاز داشته باشیم، به دیسیپلین‌های مختلفی از علم و دانش نیاز داریم. در واقع، به اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و متخصصان حوزه‌های مختلفی نیاز داریم که علاوه بر صنعت، علم و فناوری، با انسان و علوم انسانی نیز حشر و نشر داشته باشند».

شهاب جوانمردی در ادامه افزود: «می‌دانیم که برای رقم زدن این خدمات و محصولات جدید، فناوری‌های جدید اثرگذار بی‌شک یکی از پایه‌های این ماجراست. هنگامی که به ترندها نگاه می‌کنیم، تقریباً همه‌ کسانی که گزارش‌های آینده‌پژوهانه منتشر می‌کنند، بر روی فناوری‌های اثرگذاری همچون هوش مصنوعی، زنجیره‌ بلوکی، کلان‌داده و… تمرکز و تأکید دارند. اما آیا این تمام ماجراست؟ نمی‌دانیم. ما در حال حاضر، با پرسش‌های بسیار زیادی برای برساخت نسل آینده خود در فناپ مواجه هستیم. البته برای این موضوع دست یاری‌خواهی به‌سمت جامعه‌ علمی کشور دراز کرده‌ایم. یکی از مجموعه‌هایی که ما امید بسیاری به آن داریم و به‌صورت جدی امیدواریم تا در این مسیر به ما کمک کنند، مجموعه دانشگاه خاتم و به‌ویژه «تیاس» است. تیاس از جمعی از نخبگان و خبرگانی تشکیل شده که قرار است مجموعه‌هایی مانند فناپ را در حل مسائل آینده یاری کنند. این جلسه، به‌نوعی مطلع و شروع همکاری ما با مجموعه تیاس است. امیدواریم در دوره جدید فعالیت‌های مجموعه فناپ، تیاس بتواند کمک کند تا در صورت‌بندی مسائل آینده و شکل‌دهی آنچه فناپ آینده ما را شکل خواهد داد، حمایتگر و راهبر فعالیت‌های پیش روی ما باشد».

در ادامه مراسم و پیش از برگزاری کارگاه، دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس هیأت‌مدیره «تیاس» درباره تأسیس این مؤسسه گفت: «شکل‌گیری تیاس اتفاق بسیار مبارکی است. در نحوه شکل‌گیری تیاس از 27 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور دعوت کردیم تا همراه با خانواده‌های خود دو روز مهمان ما در هتل همای تهران باشند و در این باره تبادل نظر کنیم که چگونه می‌شود دانشگاهی مانند دانشگاه استنفورد را در ایران شکل داد. در واقع، جوانان نخبه ایرانی مهم‌ترین سرمایه ما برای این حرکت هستند. پس از این نشست هم مدتی از راه دور با این عزیزان در ارتباط بودیم و شکل‌گیری تیاس از جمله بحث‌هایی بود که در رأس این نشست با این اساتید انجام شد».

دکتر مجید قاسمی در ادامه درباره هلدینگ فناپ ابراز داشت: «فناپ نخستین استارت‌آپ کشور است که سال 1384 تأسیس شد تا ما بتوانیم با کمک نخبگان کشور مهم‌ترین نیازها و ابزارهای پیشرفته بانکداری را رفع و ایجاد کنیم».

وی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری بر تداوم موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها در ابعاد بزرگ‌تر و تبریک توفیقات کسب‌شده در گروه مالی پاسارگاد، افزود: «نگاه گروه مالی پاسارگاد نگاه غلبه بر هر نوع نارسایی یا کمبود فناوری یا نوآوری در کشور است».

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.