ایران ماهواره خیام با راکت روسی به فضا پرتاب کرد + فیلم

پرتاب ماهواره خیام توسط روسیه در خاک قزاقستان انجام شده و عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

به گزارش فاوا پرس، ماهواره خیام امروز، سه‌شنبه هجدهم مرداد ماه، از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. با توجه به وزن بیش از نیم‌تنی ماهواره خیام و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب این ماهواره به روسیه واگذار شده بود. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از راه دور است که تمام فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد.

اعلام شده مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای خیام تنها در کشور ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسان و محققان ایرانی در آن مستقر هستند. تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌ زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و همچنین مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده می‌شود.

فیلم پرتاب ماهواره خیام با راکت روسی سایوز

رسانه‌های نزدیک به دولت پرتاب ماهواره خیام را پرتاب موفق آمیز اعلام کردند. ناگفته نماند اظهارنظرهایی درباره تبادل اطلاعات ماهواره خیام با روسیه در روزهای گذشته مطرح شد که سازمان فضایی ایران این اظهارنظرها را به طور جدی تکذیب کرد و اعلام کرد: ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماماً طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلاً توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.

همچنین با تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های این ماهواره اعلام شده: تصاویر ماهواره خیام برای ارتقا توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و مواردی از این دست استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

این نکته نیز قابل توجه است که وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات بعد از پایان تعطیلات نوروزی از پرتاب بیشتر ماهواره‌های فضایی خبر داده بود. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه امسال خبرهای خوشی در مورد پرتاب ماهواره‌های ایرانی خواهیم داشت، از فعالیت‌های بیشتر در این زمینه خبر داده بود و به نظر می‌رسد پرتاب ماهواره خیام، اولین گام این فعالیت‌های بیشتر باشد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.