اولین ثبت سفارش واردات کالا با رمزارز انجام شد

اولین ثبت سفارش واردات کالا در کشور به ارزش ۱۰ میلیون دلار با رمزارز انجام شد.

رییس سازمان توسعه تجارت از انجام اولین ثبت سفارش رسمی واردات با استفاده از رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار خبر داد.

به گزارش فاواپرس، علیرضا پیمان‌پاک در توییت خود نوشت در این هفته اولین ثبت سفارش واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت گرفته است.

او وعده داد تا پایان شهریورماه، استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی اجرایی خواهد شد.

فاواپرس / اولین ثبت سفارش واردات کالا با رمزارز انجام شد

مشاور سازمان توسعه تجارت، احمد صالحی، نیز پیش از این در کنفرانس تکنوبلاک اعلام کرده بود: برای استفاده از رمزارزها در زمینه تجارت خارجی مذاکرات لازم صورت گرفته و مجوزها نیز صادر شده است و هم‌اکنون در فاز اجرای این پروژه هستیم.برخی از فرایندها به صورت پایلوت انجام شده و قدم‌هایی برداشته شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت در شرایطی از نهایی شدن استفاده از رمزارزها در صادرات و واردات کشور خبر می‌دهد که قرار بود این طرح در اسفند ۱۴۰۰ به نتیجه برسد اما به نظر می‌رسد به دلیل مخالفت بانک مرکزی اجرای این طرح به تعویق افتاده است.

حال با توجه به اینکه پیمان‌پاک گفته است اولین ثبت سفارش برای واردات از طریق رمزارز صورت گرفته، می‌توان نتیجه گرفت بانک مرکزی موافقت اولیه خود را با روال انجام کار اعلام کرده هرچند به صورت رسمی اشاره‌ای به آن نشده است.

هیات وزیران در مهر ۹۹ مصوب کرده بود که امکان استفاده از رمزارزهای استخراج‌شده در داخل کشور برای واردات فراهم شود. طبق مصوبه‌ای که به امضای اسحاق جهانگیری رسیده است، رمزارزهای استخراج‌شده صرفاً برای تامین ارز واردات کشور و بر اساس مقرراتی که بانک مرکزی تعیین می‌کند قابل مبادله خواهد بود.

استخراج‌کنندگان باید رمزارز دست اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم به کانال‌های معرفی‌شده بانک مرکزی ایران عرضه کنند.

هنوز دستورالعمل شفافی از سوی بانک مرکزی به این منظور صادر یا منتشر نشده است اما مقرر شده بود سازوکار ثبت سفارش از طریق رمزارز نیز در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شود.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.