وزارت ارشاد تهدید کرد: خواننده‌هایی که پلی بک کنند ممنوع الکار می‌شوند

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید لب زدن خواننده در اجرای زنده جرم است و در صورت این تخلف، خواننده ممنوع الکار می شود.

به گزارش فاواپرس، سالاری گفتگوی جدیدی با خبرگزاری ایرنا درباره ی موسیقی کشور داشته که در بخشی از آن به برخی حواشی کنسرت ها مانند لب زدن خوانندگان و رفتار نامناسب آن ها با مخاطبان پرداخته است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ی حاشیه ی ایجاد شده در کنسرت گرشا رضایی، خواننده موسیقی پاپ در زاهدان گفت: کنسرت، یک کار زنده است. ممکن است خواننده‌ای، روی صحنه، یک لحظه قندش بالا پایین شود یا به دلیل اتفاق یا رفتاری اعصابش تضعیف شود و عنان اختیار کلام از دستش خارج شود و رفتار نسنجیده ای انجام دهد که شورای تخلفات در استان‌ها و شورای عالی تخلفات در تهران، به چنین موضوع‌هایی رسیدگی می‌کند. اینها جرم است، خواننده حق ندارد روی صحنه به مخاطبش بی‌احترامی کند یا حتی اثر یا قطعه‌ای را به صورت لب زدن اجرا کند. اگر چنین موضوعی محرز شود، جرم است و شورای تخلفات برخورد جدی را با تهیه‌کننده، کنسرت‌گذار و خواننده دارد.

سالاری افزود: روند اجرای کنسرت موسیقی این گونه نیست که خواننده‌ای روی صحنه بخواهد قطعات مورد نظر را به صورت لب خوانی اجرا کند. این ظلم به برخی از هنرمندان است. خواننده یا هنرمندی که روی صحنه حاضر می‌شود، همه مراحل قانونی را طی می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که شاید کارشناسان در مواردی موضوع لب خوانی خوانندگان را متوجه نشوند، اظهار کرد: ممکن است نماینده دفتر موسیقی در سالن از لحاظ کارشناسی اشتباه کند و نمی‌توانم مطلق بگویم که این اتفاق صفر شده اما اینکه فردی که آشنا به حوزه موسیقی نباشد، در سالن کنسرت حضور داشته باشد و موارد را بررسی کند، اینگونه نیست. نماینده دفتر موسیقی معمولاً با تکنیک‌های موسیقی، اجرا و خواندن اثر موسیقایی یا حداقل بعضی از این مسائل آشناست اما همه آثار در شورای تخلفات بررسی می‌شود.

فاواپرس / محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خواننده‌هایی که پلی بک کنند ممنوع الکار می‌شوند
محمود سالاری: خواننده‌هایی که پلی بک کنند ممنوع الکار می‌شوند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اگر در شورای تخلفات محرز شود که خواننده به صورت لب خوانی اثری را اجرا کرده حتماً با آن برخورد می‌شود و تاکنون هم این اتفاق رخ داده و در مواردی نیز خواننده اجرایش را دیرتر از مدت زمان مشخص آغاز کرده است و جرایمی از جمله دو ماه ممنوع‌الکاری و تعلیق فعالیت خواننده اعمال شده است. خواننده حتماً باید جریمه بشود، چون حقوق مخاطب را تضییع کرده است. براساس قانون، خواننده نباید حقوق مخاطب را تضییع کند.

سالاری افزود: همه تلاش و رویکرد ما در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای تخلفات و شورای عالی که خودم مسئولیت این شورا را برعهده دارم، این است که مقابل تخلفات و تضییع شدن حقوق مخاطبان بایستیم. در سه ماهه اول امسال ۱۲۶ کنسرت موسیقی در تهران اجرا شده و در مواردی بعضی از کنسرت‌ها دو نوبت (سانس) بودند که در مجموع حدود ۳۲۸ کنسرت با نظارت کارشناسان معاونت هنری اجرا شده و شاید در دو تا سه مورد از آنها، خواننده به صورت لب خوانی اثری را اجرا کرده باشد اما نمی‌توان گفت که تمامی این اجراها به صورت لب خوانی بوده است.

بحث اجرای پلی بک و لب زدن خوانندگان در کنسرت های ایرانی به ویژه در ماه های اخیر بسیار داغ شده است. ویدئوهای منتشر شده از کنسرت های ایرانی به ویژه کنسرت های پاپ از پلی بک زنی برخی خوانندگان و نوازندگان ایرانی حکایت دارد. این ویدئوها انتقاد شدید کارشناسان موسیقی و مخاطبان را به دنبال داشته است.

اجرای پلی بک – که می توان آن را نوعی کلاهبرداری دانست – اتفاق کم سابقه ای در کنسرت های ایرانی نیست و برخی موزیسین های ایرانی به این کار متهم شده اند.

کارشناسان علت این مسأله را ناتوانی خوانندگان و نوازندگان از اجرای زنده ی موسیقی می دانند که به مهارت زیادی نیاز دارد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.