توسعه اینترنت ماهواره‌ای در برنامه ۱۰ ساله سازمان فضایی ایران

به گفته رییس سازمان فضایی ایران، بحث راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور در فاز امکان سنجی است.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه 10 ساله فضایی کشور اعلام کرد مسیر مشخصی برای ساخت ماهواره‌های اینترنتی در نظر گرفته شده است. به گفته سالاریه این موضوع در حال حاضر در فاز امکان‌سنجی است.

به گزارش فاوا پرس، حسن سالاریه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با فارس به اقدامات صورت گرفته برای اینترنت ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: بخش رگولاتوری این حوزه برعهده ما نیست و تنها به بحث زیرساخت اینترنت فضایی ورود می‌کنیم. منظور از بخش زیرساخت نیز ساخت ماهواره های اینترنت است که در برنامه ما به صورت منظومه در حال پیگیری است.

او تاکید کرد در برنامه 10 ساله فضایی، مسیر کاملا مشخصی درباره منظومه ماهواره‌های اینترنت دیده شده است: این برنامه در حال حاضر در فاز امکان سنجی است و پس از تکمیل این فاز، ماهواره‌های منظومه حداقلی narrow band یا به اصطلاح IOT (اینترنت اشیاء) داریم و پس از آن به سراغ broadband و اینترنت می‌رویم.

از اسفند سال 1399 و پس از عرضه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، مجلس و مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با این فناوری دست به کار شدند.

مرکز ملی فضای مجازی در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای بر به ضرورت بومی سازی و راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور تاکید کرده و گفته بود از این موضوع حمایت می‌کند. به اعتقاد این مرکز، بومی‌سازی چرخه کامل زنجیره ارزش ماهواره و راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای می‌تواند جان تازه‌ای به صنعت فضایی ایران ببخشد: مرکز ملی فضای مجازی هم راستا با اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور و به منظور بهره برداری از همه ظرفیت‌های زیرساختی کشور، از توسعه صنعت فضایی کشور و نقش آفرینی فعالانه آن در تکمیل شبکه ملی اطلاعات برای کاهش شکاف دیجیتال و ارائه خدمات متنوع فضاپایه به جامعه پشتیبانی و حمایت می‌کند.

پیش‌تر مجلس نیز مصوبه‌ای را آماده کرده بود و تاکید کرده بود با توسعه زیر ساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران، امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور فراهم شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.