وزیر ارتباطات خبر داد:

سامانه 403 برای دسترسی برنامه‌نویسان‌ به سایت‌های تحریمی راه‌اندازی شد

طبق اعلام وزیر ارتباطات «سامانه 403» برای دسترسی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانی راه‌اندازی شده تا امکان دسترسی به سرویس‌هایی که ایرانیان از آنها محروم شده‌اند را فراهم کند.

وب‌سایت سامانه 403 با هدف تسهیل دسترسی برنامه‌نویسان به سرویس‌های مورد نیازشان آغاز به کار کرد.

به گزارش فاواپرس، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در حاشیه جلسه هیات دولت از سامانه‌ای رونمایی کرد که به گفته او برای دسترسی برنامه‌نویسان به سرویس‌هایی که ایرانیان بر اساس تحریم‌ها از آنها محروم شده‌اند طراحی شده است.

اوایل دی ماه وزیر ارتباطات وعده داده بود که ابزار دور زدن تحریم‌ها در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌گیرد و حالا این سرویس در سایت سامانه 403 در دسترس کاربران قرار گرفته است.

زارع‌پور در این باره گفت: وعده‌ای داده بودیم برای برنامه‌نویسان و کسانی که در دسترسی به سایت‌هایی که آنها ما را تحریم کرده‌اند مشکل دارند، [دسترسی] را فراهم کنیم. هزار سایت و خدمت و سرویس مردم ما را محروم کرده‌اند یعنی عملاً ما را فیلتر کرده‌اند و تحریم شده‌ایم. بسیاری از این ابزارها و سرویس‌ها مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققان و دانش‌پژوهان است. در شرایط فعلی برای دسترسی به اینها و اینکه آی‌پی‌هایی که در آن سمت برای سرویس‌دهنده‌ها نشان داده می‌شود از فیلترشکن استفاده می‌کنند که هم امنیت سامانه‌هایشان را به خطر می‌اندازد و هم سرعت دسترسی را کند می‌کند.

او درباره این سامانه توضیح داد:‌ خوشحالم که اعلام کنم از امروز با کمک بخش خصوصی و نخبگان سرویسی راه‌اندازی شده است که امکان دسترسی به تمام این سایت‌های تحریمی را با حداکثر سرعت برای اقشاری که از این سایت‌ها استفاده می‌کنند فراهم کرده است.

دور زدن تحریم‌ها با سامانه 403

به گفته زارع‌پور این سرویس با حداکثر سرعت امکان دسترسی به سایت‌های تحریم‌شده از خارج از کشور را فراهم می‌کند: از امروز با کمک بخش خصوصی و نخبگان سرویسی راه‌اندازی شده که امکان دسترسی به تمام این سایت‌ها را با حداکثر سرعت برای اقشاری که از آن‌ها استفاده می‌کنند، فراهم کرده است. این سایت به آدرس 403.online از همین الان در دسترس قرار دارد.

فاواپرس / سامانه 403 برای دسترسی برنامه‌نویسان‌ به سایت‌های تحریمی

او علت نام‌گذاری سامانه 403 را نیز این طور توضیح داد: وقتی کاربران می‌خواهند به سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند وارد شوند، خطای 403 می‌دهد و به همین خاطر هم این نام برای این سرویس انتخاب شده است.

محدودیت‌های اعمال‌شده برای اینترنت در پنج ماه اخیر، مخصوصا کندی سرعت و از دسترس خارج شدن VPNها به مشکل تحریم از سوی سرویس‌های بین‌المللی اضافه شد و کار را برای برنامه‌نویس‌ها دشوارتر از پیش کرده بود. حالا وزارت ارتباطات با هدف تسهیل کار این گروه این سرویس جدید را راه‌اندازی کرده است.

سرویس‌های مختلفی در سامانه 403 به کاربران و به طور ویژه برنامه‌نویسان ارایه شده است تا آن‌ها بتوانند به نیازهای ضروری برای انجام کارهایشان پاسخ دهند. بخشی از این سرویس‌ها در تصویر زیر آمده است:

فاواپرس / سامانه 403 برای دسترسی برنامه‌نویسان‌ به سایت‌های تحریمی

پیش از معرفی سامانه 403، اواخر دی ماه بود که سرویس رادار گیم هم با هدف حل مشکلات گیمرها رونمایی شده بود. طبق اعلام وزیر ارتباطات، این سایت سه سرویس مختلف ارائه می‌کند: CDN برای ارائه فایل‌های مرتبط با برخی از بازی‌ها، ابزار سنجش تأخیر و پینگ اینترنت کاربر و DNS رایگان برای کاهش پینگ بازی‌ها.

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند پیام‌رسان ایرانی نصب کنند

زارع‌پور همچنین در مورد پیام‌رسان‌های داخلی گفت: ما از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی کارگروهی را پیش‌بینی کردیم و هفتگی جلسه داشتیم. در این چهار پنج ماهی که برای پلتفرم‌های خارجی مشکل ایجاد شده بود و میزان استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی زیاد شده بود این جلسه بعضاً روزانه برگزار می‌شد. هر آنچه سخت‌افزار و پهنای باند نیاز داشته باشد از طرف وزارت ارتباطات تامین می‌شود.

او افزود: مایه افتخار است که این پیام‌رسان‌ها نیازهای میلیون‌ها نفر کاربر را در روز را برآورده کنند. همین‌جا لازم است اعلام کنم یکی دو عدد از این پیام‌رسان‌ها امکان فعالیت با شماره‌های خارجی را دارند. این امکان قبلاً وجود نداشته. برخی هموطنان‌مان در خارج کشور چون سابقه ذهنی منفی نسبت به این موضوع دارند، اپلیکیشن‌ ایرانی نصب کرده‌اند و امکان فعال‌سازی برایشان وجود نداشته. اکنون این امکان وجود دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.