5 برنامه‌نویس برتر در تاریخ فناوری

دنیای امروز بر مدار ابداعات نوآورانه و فناوری‌محور می‌چرخد اما در پس پرده، افرادی وجود دارند که تمام‌وقت در حال برنامه‌نویسی برای کارکرد صحیح ابزارهای هوشمند هستند.

به گزارش فاواپرس، هر روز که می‌گذرد وابستگی امور روزمره به برنامه‌ها و گجت‌های هوشمند بیشتر می‌شود.

برنامه‌نویس‌ها از اصلی‌ترین اعضای گروه توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های فناوری‌محور به شمار می‌آیند که اغلب آنها، آغازگر مسیر نوین فناوری محسوب می‌شوند، به گونه‌ای که با کارآفرینی برای عده‌ای از فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری و با مشارکت آنان توانسته‌اند سهولت را به جنبه‌های مختلف زندگی بشر عرضه کنند.

برای تداوم صحت کارکرد برنامه‌ها، نگهداری، ترابل‌شوتینگ (عیب‌یابی) و دیباگینگ (اشکال‌زدایی) از اصلی‌ترین وظایف برنامه‌نویسان محسوب می‌شود. اما برخی برنامه‌نویسان، نقش کلیدی در شکل‌گیری دنیای مدرن امروز ایفا کرده‌اند.

1. آلن تورینگ؛ پدر هوش مصنوعی و مبانی نظری کامپیوتر

آلن تورینگ (Alan Turing)؛ ریاضیدان و دانشمند علوم کامپیوتر اهل بریتانیا است که نقش مهمی در گسترش هوش مصنوعی، رمزنگاری و علوم کامپیوتر ایفا کرده است. وی؛ یکی از بهترین متخصصان رمزگشایی پیام‌های رمزنگاری شده (ماشین انیگما) در دوران جنگ جهانی دوم بود. همچنین تورینگ با معرفی ماشین تورینگ که بستر تئوری کامپیوتر بود سهم عمده‌ای در پیدایش دنیای امروز فناوری دارد.

فاواپرس / آلن تورینگ؛ پدر هوش مصنوعی و مبانی نظری کامپیوتر

وی همچنین در خلق ماشین منچستر بِیبی (Manchester Baby) یا همان SSEM که به عنوان اولین ماشین کامپیوتری ذخیره برنامه و بستر پردازش موقتی شناخته می‌شود نیز مشارکت داشت.

2. آدا لاولِس

بسیاری از مردم، آدا لاولس (Ada Lovelace)؛ نویسنده و ریاضیدان انگلیسی را به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر می‌خوانند. وی به عنوان سمبل انگیزه و اراده برای زنان، موجب گرایش و ورود زنان بسیاری به عرصه علم و فناوری شده است.

فاواپرس / آدا لاولِس

آدا به دلیل نقش غیرقابل انکارش در تاریخ حوزه محاسبات و رایانش، بسیار مورد احترام است.

3. بیل گیتس

بیل گیتسی که این روزها به عنوان بازرگان، فعال در حوزه امور بشردوستانه و نیکوکار جهانی معرفی می‌شودپیش از همه اینها، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار (developer) بوده است.

فاواپرس / بیل گیتس

گرچه بیشتر، او را به عنوان بنیانگذار مایکروسافت (بزرگترین شرکت نرم‌افزاری کامپیوترهای شخصی) می‌شناسیم اما این دِوِلوپر قهار، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه کامپیوترهای شخصی داشته و بازار نرم‌افزارهای کامپیوتری را متحول ساخته است.

مایکروسافت تحت رهبری گیتس موفق شد مسیرهای موفقیت را در تولید بسیاری از نرم‌افزارها و سیستم‌های عامل مانند سیستم عامل معروف ویندوز به سرعت بپیماید.

4. استیو جابز

هم‌بنیانگذار فقید اپل که نقش کلیدی در توسعه مکینتاش، آی‌پاد، آیفون و آیپد داشته است، با فناوری‌های نوآورانه و زیبایی‌شناسی قابل‌توجه طراحی‌ها، حوزه کامپیوترهای شخصی (PC)، موسیقی و گوشی‌های موبایل را دگرگون کرد.

وی به عنوان یک رهبر آینده‌نگر و نواندیش در حوزه فناوری با تشویق و انگیزه‌دهی به تیم همکارانش، زمینه را برای معرفی محصولات خارق‌العاده‌ای به دنیای فناوری فراهم ساخت.

فاواپرس / استیو جابز

گستره دانش فنی جابز و علاقه وی به طراحی و بازاریابی، اپل را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های پیشرو و پرآتیه در حوزه فناوری بدل ساخته است.

حتی پس از مرگ وی نیز بسیاری از متخصصان حوزه فناوری به دانش و اِشراف فنی وی اذعان داشته و دارند و نفوذ و تاثیرش را میراث وی برای ایجاد انگیزه در نسل‌های بعدی کارآفرینان و علاقمندان حوزه فناوری می‌دانند.

5. لینوس توروالدز

فاواپرس / لینوس توروالدز

توروالدز؛ توسعه‌دهنده سیستم‌عامل لینوکس است که در بسیاری از سِرورهای اجرایی، ابرکامپیوترها و گوشی‌های موبایل در حال استفاده است. وی، لینوکس را به عنوان یک پروژه جانبی آغاز کرد اما پس از مدتی، آن را به یک برنامه مشارکتی گسترده جهانی توسعه داد.

همچنین وی، سرتیم مهندسان ساختار سیستم‌عامل لینوکس کرنل؛ هسته بنیادین سیستم‌عامل لینوکس است. لینوکس به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های نرم‌افزاری در طول تاریخ فناوری شناخته می‌شود.

به سبب مشارکت‌های وی در جنبش نرم‌افزارهای منبع باز، توروالدز در دنیای فناوری بسیار شناخته شده و مورداحترام است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.