توسط پژوهشگاه ارتباطات؛

فاز اول پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ انجام شد

فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

به گزارش فاواپرس به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش اقدامات انجام شده در فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن ارائه شد.

احسان آریانیان مجری پروژه ابررایانه سیمرغ گفت: طرح ابررایانه سیمرغ شامل دو پروژه «پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ» به مجری گری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و «پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن» به مجری گری پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی ادامه داد: فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ، شامل برنامه ریزی طرح، راهبری و پایش طراحی ابررایانه سیمرغ، شناخت نیازمندی‌های بستر آزمون و ارزیابی و شناخت مفاهیم علمی و فنی نسل‌های آتی رایانش فوق سریع بود که توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایی شده است. تعیین الزامات و مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل مطلوب ابررایانه سیمرغ شامل الزامات فناوری‌ها و استانداردهای مورد استفاده در طراحی و پیاده سازی ابررایانه و الزامات مورد نیاز برای طراحی سامانه، زیرساخت و خدمات ابررایانه سیمرغ از جمله موضوعاتی بود که در این فاز، مطالعات تحقیقاتی آن توسط پروژه مذکور انجام شد.

آریانیان افزود: از دیگر مواردی که در این فاز پروژه انجام شد بررسی میزان انطباق خروجی‌های پروژه «پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ» با مدل مطلوب مشخص شده توسط پروژه «پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ» بوده است.

وی موضوع مهم دیگری که در فاز اول پروژه به آن پرداخته شد را شناخت مبانی علمی و فنی نسل‌های آتی رایانش فوق سریع و موارد کاربرد آنها در حوزه‌هایی نظیر پردازش‌های کوانتومی، رایانش‌های زیستی-عصبی و نسل‌های آتی با قدرت پردازشی در مقیاس اگزافلاپس عنوان کرد.

آریانیان گفت: تفاهم نامه مدل همکاری پژوهشگاه و دانشگاه در بهره برداری از ابر رایانه سیمرغ بر مبنای طرح توجیهی و طرح تجاری ابر رایانه سیمرغ نیز از جمله موضوعاتی بود که تدوین آن در این فاز نهایی شد و بعد از امضا بین طرفین مبادله شد.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.