11 روش کارآمد برای ترک خودارضایی

اگر خودارضایی یا استمناء شما را از انجام کارهای روزانه باز‌می‌دارد یا در کار و مسئولیت روزانه‌ای که به عهده دارید اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است به فکر ترک خودارضایی افتاده باشید.

اگر خودارضایی یا استمناء شما را از انجام کارهای روزانه باز‌می‌دارد یا در کار و مسئولیت روزانه‌ای که به عهده دارید اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است به فکر ترک خودارضایی افتاده باشید. با آنکه خودارضایی از نظر پزشکی و روانپزشکی می‌تواند مفید هم باشد، اما تبدیل آن به خودارضایی خارج از کنترل یا وسواس گونه و اجباری مشکل ساز است و احتمالا در نقطه‌ای شما را به این فکر می‌اندازد که چگونه می‌توان استمنا را ترک کرد.

زمانی که خودارضایی تبدیل به مشکل می‌شود

خودارضایی رایج است. افرادی که در روابط جنسی رضایت بخش با شریک زندگی خود هستند، خودارضایی می‌کنند. کسانی که در رابطه نیستند، خودارضایی می‌کنند. فردی که زندگی جنسی لذت بخشی ندارد هم خودارضایی می‌کند. برای اکثر مردم، خودارضایی یک فعالیت عادی است.

گاهی اوقات، استمناء می‌تواند مشکل‌ساز شود که این مساله ممکن است افراد را به فکر ترک خودارضایی بیاندازد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که فرد:

  • نمی‌تواند میل به خودارضایی را کنترل کند
  • از کار، مدرسه یا فعالیت های اجتماعی صرف نظر می‌کند تا بتواند خودارضایی کند
  • برای روز خود طوری برنامه ریزی می‌کند که خودارضایی در آن جا داشته باشد

فاواپرس / 10 روش برای ترک خودارضایی

عوارض خودارضایی چیست؟

برای ترک خودارضایی، ابتدا باید با عوارض آن آشنا شویم. برخی مطالعات نشان داده‌ است که انجام خودارضایی تا حدودی سالم و طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار به‌عملی وسواسی تبدیل شوده و فرد نمی‌تواند اعتیاد به‌خود ارضایی را کنترل کند. اعتیاد به خودارضایی عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

پیرونی: (Peyronie) که به آن کجی آلت تناسلی یا انحراف در آلت تناسلی می‌گویند، یک بیماری غیرسرطانی ناشی از به وجود آمدن بافت اسکار فیبری است که در مردان می‌تواند در اثر افراط در خودارضایی روی آلت تناسلی ایجاد شده و باعث نعوظ منحنی و دردناک شود.

بی اختیاری ادرار: زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود. علاوه بر این ممکن است فرد، پس از خود ارضایی و در اغلب مواقع در افراد چاق نیز‌‌ به دلیل تغییر اندازه پروستات باعث بی اختیاری ادرار شوند.

زخم شدن دور ناحیه تناسلی: خودارضایی بیش از حد می‌تواند پوست اطراف ناحیه تناسلی را حساس و یا زخم کرده و فرد به مرور زمان دچار سوزش و خارش در ناحیه تناسلی خود شود.

دردهای استخوانی: پس از انزال در مردان مقداری از کلسیم بدن دفع می‌شود. این مقدار در صورت برقرار  رابطه جنسی و ارضا به‌صورت طبیعی کاملا عادی و جبران‌پذیر است. اما درصورتی‌که فرد از طریق خودارضایی میل جنسی خود را برطرف کرده باشد، جبران پذیر نخواهد بود. چراکه ممکن است فرد در طول روز چندین بار عمل خودارضایی را انجام دهد و بدن فرصت کافی برای جبران کلسیم دفع شده را نداشته باشد و دچار بدن درد شوید.

کاهش میل جنسی: خودارضایی منظم و افراطی می‌تواند خطر اختلال عملکرد جنسی و ضعف جسمانی را افزایش دهد. اعتیاد به خودارضایی در نهایت می‌تواند میل جنسی را کاهش داده و در روابط زناشویی مشکل‌ساز شود.

چند روش برای ترک خودارضایی

یادگیری توقف خودارضایی یک فرآیند است. شما باید بر انگیزه ها و رفتارهایی که ماه ها و احتمالا سال ها انجام داده‌اید، غلبه کنید. این کار ممکن است زمان ببرد اما اگر بخواهید، شدنی است.

مانند هر رفتار غیرقابل کنترل دیگری، آموزش مجدد خود برای عدم خودارضایی مستلزم مجموعه‌ای از مراحل و استراتژی هاست که می‌تواند شامل رویکردهای زیر باشد.

۱. یک درمانگر پیدا کنید

وقتی آماده شدید که رابطه سالم‌تری با خودارضایی ایجاد کنید یا به طور کامل آن را متوقف کنید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند شما را به یک مشاور، روانشناس یا روانپزشک متخصص در زمینه سلامت جنسی ارجاع دهد.

درمانگر جنسی متخصصی است که برای کمک به افرادی که نگرانی‌های مربوط به سلامت جنسی مانند شما دارند آموزش دیده‌اند و می‌توانند توصیه‌هایی را برای ترک خودارضایی ارایه دهند.

۲. صادق باشید

خودارضایی را اغلب در برخی از سنت های مذهبی، فرهنگی و معنوی با فسق یا گناه مرتبط می‌دانند اما از منظر پزشکی امری طبیعی و یکی از روش های ارضای میل جنسی است. پس در مسیر ترک خودارضایی خودتان را سرزنش نکنید.

فاواپرس / 10 روش برای ترک خودارضایی

۳. راحت باشید

درمان و ترک خودارضایی یک مرحله‌ای نیست. یک بار ویزیت تنها گامی به سوی کمک است، اما باید انتظار داشته باشید که برای چندین هفته یا ماه به یک درمانگر متخصص در زمینه سلامت جنسی مراجعه کنید.

با ادامه ملاقات و صحبت کردن، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. این کار می‌تواند به شما کمک کند در مورد احساسات و رفتارهای خود صادق‌تر و صریح‌تر باشید.

فاواپرس / 10 روش برای ترک خودارضایی

۴. خودتان را سرگرم کنید

داشتن یک برنامه کامل فرصت‌هایی را که برای خودارضایی دارید کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی را بیابید که آرامش‌بخش، جذاب یا هیجان‌انگیز هستند.

این فعالیت‌ها در جهت ترک خودارضایی می‌تواند شامل ورزش، تمرکز حواس، یوگا، کشف یک سرگرمی جدید، قرار گذاشتن با دوستان برای شام، یا کاوش در موزه ها یا نمایشگاه های جدید باشد. وقتی مشغول هستید، فرصت کمتری برای خودارضایی و فکر کردن به آن دارید.

فاواپرس / 10 روش برای ترک خودارضایی

۵. مراقب بدنتان باشید

یک رژیم غذایی سالم و ورزش از بسیاری جهات برای بدن شما مفید است. برای افرادی که سعی در توقف خودارضایی دارند، تأکید جدید بر مراقبت از خود ممکن است باعث کاهش هوس ها یا ایجاد انگیزه برای مقاومت شود. همچنین می تواند تمرکز جدیدی برای انرژی و تلاش های شما ایجاد کند.

فاواپرس / 10 روش برای ترک خودارضایی

۶. استراتژی‌ها را توسعه دهید

با کمک پزشک یا درمانگر، زمان های مشکل خود را شناسایی کنید. شاید شب ها قبل از خواب خودارضایی می‌کنید. شاید هم هر روز صبح زیر دوش.

اگر بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی به احتمال زیاد خودارضایی می‌کنید، به کمک پزشکتان می‌توانید فعالیت‌ها و برنامه‌هایی برای ترک خودارضایی و غلبه بر تمایل و رفتارهای آموخته شده ارایه دهید.

۷. یک گروه حامی پیدا کنید

مسئولیت‌پذیری برای هر کسی که سعی در اصلاح رفتاری دارد که احساس می‌کند خارج از کنترل است، مهم است. همچنین می‌تواند به شما در ایجاد رفتارهای جدید کمک کند. گروه‌های حمایتی برای افرادی با رفتار جنسی خارج از کنترل در دسترس هستند.

برای ترک خودارضایی از پزشک یا درمانگر خود بپرسید که آیا گروه حمایتی در منطقه شما وجود دارد یا خیر. به همین ترتیب، گروه‌های پشتیبانی آنلاین ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند با گروه‌های پشتیبانی حضوری ملاقات کنند، مفید باشد.

۸. زمان تنهایی خود را محدود کنید

زمان استراحت برای افرادی که سعی در تغییر شکل رفتار دارند می‌تواند دشوار باشد. سعی کنید فعالیت‌هایی را که معمولا به تنهایی انجام می‌دهید، به فضای عمومی‌تری منتقل کنید. روابط اجتماعی فعال به شما در ترک خودارضایی کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر دوست دارید ورزش تماشا کنید، به جای ماندن در خانه، به استادیوم یا خانه یک دوست بروید. اگر مشتاقانه منتظر قسمت‌های جدید یک برنامه هستید، یک مهمانی تماشای فیلم برگزار کنید تا دوستان به خانه شما بیایند.

۹. شب‌ها لباس اضافی بپوشید

لباس زیر فقط یک مانع فیزیکی جزئی بین شما و اندام تناسلی شما ایجاد می‌کند. اما مالش یا لمس کردن خود در شب ممکن است شما را به خودارضایی تشویق کند. اگر خودتان را مالش می‌دهید، یک یا دو لایه اضافی لباس بپوشید تا این احساس را کاهش دهید.

۱۰. تماشای محتوای پورنوگرافی را متوقف کنید

تحریک ناشی از پورنوگرافی ممکن است آنقدر قوی باشد که نتوان بر آن غلبه کرد. پس برای ترک خودارضایی اقداماتی را برای جلوگیری از دسترسی به پورنوگرافی انجام دهید.

هر فیلم، مجله یا محتوای دیگر را دور بریزید. رایانه خود را به یک اتاق عمومی در خانه منتقل کنید تا نتوانید هنگام استفاده از آن تنها باشید. همچنین می‌توانید نرم افزار مسدود کننده پورن را نصب کنید. مهمتر از آن، برای خودتان مشخص کنید که کارکرد استفاده از پورن برای شما چیست.

۱۱. صبور باشید

رفتاری که از کنترل خارج می‌شود یک شبه شکل نمی‌گیرد و یک شبه هم از بین نمی‌رود. برای ترک خودارضایی صبور باشید. به نتیجه نهایی خود متعهد شوید و درک کنید که ممکن است در طول مسیر به موانعی برخورد کنید.

حرف آخر

خودارضایی برای برخی افراد، ممکن است در زندگی و فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کند. در حالی که خودارضایی مکرر عوارض جسمی ندارد، اما ممکن است در کار، مدرسه و روابط شما مشکل ایجاد کند.

اگر این اتفاق برای شما افتاده، یادگیری کاهش یا توقف خودارضایی ممکن است به شما کمک کند تا رابطه سالم تری با این فعالیت جنسی داشته باشید و به علاوه از رابطه جنسی خود لذت بیشتری ببرید.

کمکی را که برای کنترل بیشتر سلامت جنسی خود نیاز دارید، بیابید. اگر فرآیند ترک خودارضایی دشوار است، ناامید نشوید. متمرکز بمانید و از یک متخصص که در زمینه روابط جنسی آموزش دیده است کمک بگیرید.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.