بالگرد نبوغ مریخ‌نورد استقامت به پرواز درآمد

طبق آخرین گزارش‌ها، بالگرد نبوغ که درون مریخ‌نورد استقامت جایگذاری شده بود، در مریخ به پرواز درآمد.

به گزارش فاواپرس، مریخ نورد استقامت ناسا، که هم اکنون در اطراف مریخ در حال پرسه زدن است، مینی بالگرد نبوغ (Ingenuity) را به پرواز درآورد.

مینی بالگرد نبوغ از ارتفاع ۴ اینچی (۱۰ سانتی‌متری) روی سطح مریخ رها شد تا تیم کنترل، مأموریت سه مرحله‌ای را تأیید کنند، چرا که این روند چند روز طول خواهد کشید. اکنون هر چهار پایه به درستی روی سطح مریخ قرار گرفته، مریخ‌نورد به اندازه کافی (حدود ۵ متر) از بالگرد دور شده و ارتباط رادیویی به ‌خوبی میان بالگرد نبوغ و مریخ ‌نورد استقامت برقرار است.

کار سخت بالگرد نبوغ برای زنده ماندن در مریخ

اکنون که نبوغ از استقامت جدا شده است، باید خود را آماده کند. مینی بالگرد نبوغ با استفاده از صفحات خورشیدی و باتری‌های موجود در آن، انرژی را از خورشید می‌گیرد، اما بخاری آن کار سختی برای گرم نگه داشتن بالگرد در شب‌های سرد مریخ دارد، جایی که دما می‌تواند به منفی ۱۳۰ درجه فارنهایت برسد.

با فرض اینکه بالگرد نبوغ در شرایط سخت زنده بماند، این بالگرد قصد دارد اولین پرواز پرقدرت را در سیاره دیگری انجام دهد. ناسا منطقه پرواز هلیکوپتر را در تاریخ ۲۳ مارس ترسیم کرد. این طرح برای این است که نبوغ تا ۳۰ روز قبل از استقرار در سطح مریخ، تا پنج پرواز آزمایشی را امتحان کند.

مینی بالگرد نبوغ در حقیقت بخشی از برنامه مریخ ۲۰۲۰ (Mars ۲۰۲۰) است و ۱۸ فوریه (۱ اسفند) به همراه مریخ‌نورد استقامت روی سیاره مریخ فرود آمده. پس از اطمینان از کارکرد صحیح سامانه‌های مریخ نورد استقامت، این مینی بالگرد مریخ نورد در فرآیندی در طول یک هفته از دل مریخ نورد استقامت بیرون آمد و روی سطح قرار گرفت.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.