مرگ پیروز؛ پایان تلخ پسر مظلوم ایران + ویدیو

تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند و پیروز در 10 ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی جان باخت.

تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند و مرگ پیروز؛ پایان تلخ پسر مظلوم ایران را در 10 ماهگی رغم زد. 

به گزارش فاواپرس،‌ تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند و پیروز در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی جان باخت. پیروز، توله یوزی بود که در اردیبهشت ماه سال جاری متولد شد و در طول دوران زیستش گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر کوتاهی در روند طبیعی رشد او منتشر شده بود.

پیروز یوزپلنگ ایرانی، چند روز قبل برای درمان نارسایی حاد کلیوی در بیمارستان دامپزشکی، تحت درمان قرار گرفت. علی‌رغم تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی نتیجه ماند و پیروز در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.

برخی کارشناسان، از ابتدا هم این نتیجه را پیش‌بینی کرده‌ بودند که پس از عدم پذیرش توله‌ها توسط مادرشان، «ایران»، این یوزها دچار مشکلات جدی شوند.

آخرین فیلم به جا مانده از پیروز و وداع غم‌انگیز علیرضا شهرداری، تیمارگر او

پیروز، توله یوزپلنگ محبوب ایران که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود در آستانه ۱۰ ماهگی تلف شد. چند روزی بود که وضعیت پیروز، توله یوز ایرانی، همه را نگران کرده بود. این یوزپلنگ از جمعه شب در بیمارستان تحت نظر بود و با آنکه ابتدا عنوان شد مشکل این حیوان انسداد روده است اما بعد مشخص شد که مشکل کلیوی باعث بروز مشکل در سلامت پیروز است. در نهایت تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی برای دیالیز پیروز بی‌نتیجه ماند و این یوزپلنگ ایرانی در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.

فیلمی از انتقال پیروز به اتاق عمل

فیلمی از انتقال پیروز به اتاق عمل

تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی سوگوار پیروز از نقش علیرضا شهرداری نوشتند و موقعیت او را تکریم کردند.

فاواپرس / پایان تلخ پیروز؛ بدرود پسر مظلوم ایران

«فلات ایران» نوشت: «شوربختانه پیروز از بین ما رفت. پیروز مُشتی‌ست نمونه‌ی خروارخروار بی‌تدبیری و مُصیبتی که بر سر محیط زیست این کشور می‌رود.‌ صد حیف. ممنون از علی‌رضا شهرداری عزیز که از بدو تولد پیروز، عاشقانه کنارش بود.»

آزاده مختاری «روزنامه‌نگار» نوشت: «پیروز! قشنگ پسر “ما”… خداحافظ… و چه سخت بود نوشتن خبر رفتن تو… علیرضا‌ شهرداری ،خسته نباشی مرد. تشکر برای تلاش بی‌نظیرت برای نگهداشت امید در وجود “ما”. در سخت‌ترین راه پا گذاشتی مرد. تو به بی‌نظیرترین شکل ممکن، برای زیست ایران، پدری کردی.»

محمد درویش «کنشگر محیط زیستی» هم توییت کرد: «این عکس مربوط به ساعت ۳ بامداد امروز – ۹ اسفند – است. نگران علیرضا شهرداری هستم. این مرد دارد آب می‌شود، پیروزش و همه امیدش در برابر دیدگانش در حال آب شدن است. زندگی ادامه دارد علیرضا؛ هرگز فراموش نمی‌کنیم دگریاری شگفت‌انگیزت را در طول ۱۱ ماه اخیر.»

فاواپرس / پایان تلخ پیروز؛ بدرود پسر مظلوم ایران

پیروز فرزند «ایران» و «فیروز» بود که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در قالب طرح پروژه تکثیر یوزایرانی در اسارت متولد شد و بخش عمده عمر خود را در پارک ملی پردیسان و در کنار علیرضا شهرداری – فعال محیط زیست و تیمارگر حیات وحش – گذرانده بود.

برخی کارشناسان، از ابتدا هم این نتیجه را پیش‌بینی کرده‌ بودند که پس از عدم پذیرش توله‌ها توسط مادرشان، «ایران»، این یوزها دچار مشکلات جدی شوند.

فاواپرس / مرگ پیروز؛ پایان تلخ پسر مظلوم ایران

مرگ پیروز پیش از تولد یک سالگی

تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند و مرگ پیروز؛ پایان تلخ پسر مظلوم ایران را در 10 ماهگی رغم زد. متاسفانه تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و پیروز در 10 ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی جان باخت. اما چرا پیروز تولد یک‌سالگی خودش را ندید؟ 

پیروز، توله یوز ایرانی در بیمارستان بستری شد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست پیش از این در رابطه با وضعیت پیروز گفته بود: پیروز در شامگاه جمعه ۵ اسفندماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شد؛ در حال حاضر شرایط پیروز هنوز به پایداری نرسیده است.

غلامرضا ابدالی پیش از این در رابطه با وضعیت پیروز گفته بود: به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی توله یوز نر پارک پردیسان (پیروز) با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد این توله یوز در شامگاه جمعه ۵ اسفند ماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شد. با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی که انجام شد بحث انسداد روده‌ها که قبلاً مطرح شده بود منتفی شد، اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد. پارامتر‌های خونی و دفع جانور نیز طی آزمایشات لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلیه و پارامتر‌های خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.

فاواپرس ‌/ مرگ پیروز؛ پایان تلخ پسر مظلوم ایران

اولین تصویر از پیروز در بیمارستان پس از بستری

پیروز در شامگاه جمعه ۵ اسفندماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شده و در حال حاضر شرایط پیروز هنوز به پایداری نرسیده است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که روند درمانی پیروز همچنان ادامه دارد و دامپزشکان درحال بررسی شرایط پیروز هستند و امیدواری به بهبود آن همچنان ادامه دارد.

فاواپرس ‌/ حال «پیروز» وخیم شد + اولین تصویر از پیروز در بیمارستان

آخرین وضعیت توله یوز ایرانی پیش از مرگ غم‌انگیز وی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: در صورت برطرف نشدن نارسایی کلیوی پیروز هر ۲۴ ساعت احتیاج به دیالیز دارد. وضعیت توله یوز نسبت به دیروز هیچ تغییری نکرده است و همچنان در بیمارستان تحت‌نظر است و کار مداوای او انجام می‌شود.

غلامرضا ابدالی درباره شائبه مطرح شده در رابطه با وجود دستگاه‌های دیالیز و عدم استفاده سازمان محیط‌زیست از آن گفته بود: در هرکجای ایران این دستگاه‌ها باشد ما آن را استفاده می‌کنیم ولی بیمارستان به ما می‌گوید که این دستگاه در ایران وجود ندارد، تشخیص دامپزشکان این است که اگر نارسایی کلیه برطرف نشود هر ۲۴ ساعت پیروز احتیاج به دیالیز دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش افزوده بود: علت بیشتر نارسایی‌های پیروز این است که این توله یوز اصلاً شیر مادر را نخورده است و در محیط آزمایشگاهی پرورش یافته، اگر از شیر مادر یک تا دو هفته تغذیه می‌کرد تمام دستگاه‌های بدنش قوی می‌شد و ریزفکتورهای مورد نیاز برای ایمنی بدن را دریافت می‌کرد و این نارساییها پیش نمی‌آمد.

فاواپرس / آخرین جزییات درباره وضعیت پیروز؛ پسر ایران

چند روزی است که وضعیت پیروز، توله یوز ایرانی، همه را نگران کرده است. این یوزپلنگ از جمعه شب در بیمارستان تحت نظر است و با آنکه ابتدا عنوان شد مشکل این حیوان انسداد روده است اما حالا مشخص شده که مشکل کلیوی باعث بروز مشکل در سلامت پیروز است.

به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی پیروز، توله یوز نر پارک پردیسان، با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد، این توله یوز شامگاه جمعه (۵ اسفند) به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد.

پس از انجام بررسی ها و آزمایشات اعلام شد که مشکل انسداد روده که پیش‌تر به عنوان عامل بروز حالِ بد پیروز معرفی شده بود منتفی است و مشکلات کلیوی باعث بروز مشکل در سلامت پیروز شده است.

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش، درباره آخرین وضعیت جسمانی پیروز گفت: وضعیت پیروز همچنان مانند روز گذشته است و تیم درمانی از دامپزشکان ایرانی و خارجی وضعیت آن را بررسی کرده‌اند.

او افزود: از روزهای گذشته تاکنون پیروز میل به مصرف هیچ نوع تغذیه‌ای نداشته و تنها امروز صبح کمی آب خورد.

فاواپرس / آخرین جزییات درباره وضعیت پیروز؛ پسر ایران

ابدالی با اشاره به اینکه پیروز در کما نیست و اکنون هوشیاری دارد، گفت: پیروز دچار نارسایی کلیوی است. نارسایی کلیوی از ابتدا هم همراه او بوده است چراکه در شرایط نرمال به دنیا نیامد، سزارین شد و شیر مادر را هم تغذیه نکرده است. بدین جهت بسیاری از پارامترهایی که یک توله سالم باید داشته باشد را نداشته است. اکنون هم به علت این بیماری دچار ضعف شده است. در برخی موارد این ضعف شدت پیدا می‌کند و طبیعتا با این وضعیت وقتی کلیه کار نکند بعضی پارامترها مانند عوره و کراتین او بالا رفته و خون تصفیه نمی‌شود.

او درباره شائبه مطرح شده در رابطه با وجود دستگاه‌های دیالیز و عدم استفاده سازمان محیط‌زیست از آن گفت: در هرکجای ایران این دستگاه‌ها باشد ما آن را استفاده می‌کنیم ولی بیمارستان به ما می‌گوید که این دستگاه در ایران وجود ندارد. تشخیص دامپزشکان این است که اگر نارسایی کلیه برطرف نشود هر ۲۴ ساعت پیروز احتیاج به دیالیز دارد.

فاواپرس / آخرین جزییات درباره وضعیت پیروز؛ پسر ایران

ابدالی در رابطه با استفاده از تجارب دامپزشک خارجی گفت: درحال حاضر پیتر کالدوِل، دامپزشک پیروز از آفریقای‌جنوبی است و ما تمام داروها را با مشورت او به حیوان می‌دهیم‌.

او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد برای پیروز اتفاق ناگواری رخ دهد گفت: هیچ چیزی غیرمحمتل نیست. ما امید به بهبود پیروز داریم اما باید آماده هر مشکل و مسئله‌ای باشیم.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.