مدیرعامل تیوان: مدیران فضاهای اشتراکی موجر نیستند

محمدرضا سبحان مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان معتقد است سازمان مالیاتی، صاحبان کسب و کارهای فضاهای کار اشتراکی را به چشم موجر می‌بیند و همین نگاه یک جانبه و نداشتن درک درست از این‌گونه کسب و کارها، هزینه‌های سنگینی را به آنها تحمیل کرده است. او فرهنگ‌سازی و شناخت کاربرد این فضاها را راهکار مناسبی برای رفع این معضل می‌داند.

به گزارش فاواپرس، محمدرضا سبحان هم‌بنیانگذار باشگاه کارآفرینی تیوان معتقد است سازمان‌های مالیاتی، صاحبان کسب و کارهای فضاهای کار اشتراکی همچون تیوان را به چشم موجر می‌بینند و همین موضوع باعث شده مالیات‌های سنگینی روی کسب و کارهای آنها وضع شود. او در این باره می‌گوید: فضاهای کار اشتراکی تنها فضایی برای اجاره میز و صندلی نیستند و امکانی مثل ایجاد تعامل،شبکه‌سازی و استفاده از امکانات فیزیکی اینگونه فضاهاست که ارزش افزوده آنها قلمداد می‌شود و اعتبار،هویت و مزیت رقابتی آنهاست.

سبحان در ادامه از زمینه فعالیت‌های تیوان صحبت می‌کند: فعالیت باشگاه کارآفرینی تیوان از سال ۹۵ در پژوهشکده انرژی شریف آغاز شد و حالا نزدیک به دو سال است که در کارخانه نوآوری آزادی مشغول به کاریم. گرچه متاسفانه و به احتمال قوی این فضا را هم به زودی از دست خواهیم داد. علاوه بر حوزه فضای کار اشتراکی تیوان، راه‌اندازی و مدیریت اجرایی کارخانه نوآوری های‌وی هم از سال ۹۷ به تیم تیوان سپرده شده است.

فضاهای کار اشتراکی فضای مناسبی برای صاحبان ایده است

سبحان همچنین در رابطه با فضاهای کار اشتراکی بر این باور است که این فضاها، برای افراد و تیم‌هایی که هنوز به مرحله MVP نرسیده‌اند، مناسب‌تر است. او در این باره می‌گوید: فضاهای اشتراکی برای افراد دارای ایده و مراحل ابتدایی گزینه مناسب‌تری است که آنها را در شبکه کارآفرین‌ها قرار بدهد. علاوه بر اینکه ما در تیوان تلاش کرده‌ایم از تمام تیم‌ها و ایده‌های عمومی استقبال کنیم که ما در فضای تیوان مانع نوآوری هیچ فریلنس و تیمی نشویم.

مدیرعامل تیوان در ادامه بالا بودن هزینه اجاره و نداشتن درک درست از فضاهای کار اشتراکی در جامعه صحبت می‌کند: هزینه اجاره در شرایطی که اکوسیستم استارت‌آپی با رکود مواجه است از مهم‌ترین چالش‌های حوزه فعالیت ماست. افزایش اجاره باعث می‌شود ما نیز مجبور باشیم هزینه را بین تیم‌ها و افراد سرشکن کنیم و به همین شکل تعداد بیشتری از کاربران استارت‌آپی را از دست بدهیم. موضوعی که هم برای ما و هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فضای نوآوری به عنوان بدنه دولتی رابط میان ما و دولت، مهم است. خوشبختانه معاونت علمی و فماوری ریاست جمهوری دغدغه کمک به تیم‌ها را دارند و این موضوع در شرایط سخت فعلی به شدت برایمان امیدوار کننده است.

سبحان فرهنگسازی را یکی از راهکارهای مهم در این باره می‌داند و می‌افزاید: کسب و کار فضاهای اشتراکی، از دور نمایی دلبرانه دارند در صورتی که در عمل اینطور نیست و مجموعه‌هایی همچون ما با هزینه‌های زیادی مثل اینترنت، اتاق جلسات، امکانات و اجاره‌های سنگین مواجهند. در واقع تشکیل انجمن فضاهای کار اشتراکی هدفی بود که از طریق آن بتوانیم صدای خودمان را به گوش فعالان این حوزه، دولتمردان، صنایع و بخش خصوصی برسانیم.

برای بدیهیات می‌جنگیم

به نظر سبحان فضای کار اشتراکی در دنیا ترند شده و مردم جهان اقبال بیشتری نسبت به آنها پیدا کرده‌اند. اما در این زمینه ایران عقب‌تر از حتی کشورهای منطقه است. او در این مورد می‌گوید: ما از بس در فشار اقتصادی و سیاسی بوده‌ایم که مدت‌هاست تنها برای بقا می‌جنگیم. تیم‌های خلاق و افراد دارای ایده عمیقا با مشکلات تحریم و فیلترینگ و اختلال مواجهند و هر روز امیدشان را بیش از پیش از دست می‌دهند. گرچه ما در تیوان در تلاشیم تا نقشی حمایتگر داشته باشیم، اما در واقع خودمان هم نیاز به درک و حمایت متقابل از سازمان‌ها داریم تا بتوانیم امیدورانه‌تر فعالیت کنیم. امیدی که در سال ۱۴۰۱ به ثمر ننشست و امیدواریم سال ۱۴۰۲ سال بهتری برای همه کسب و کارها باشد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.