رگ بیهوشی گردن کجاست؟ + تصاویر

گاهی بیهوش کردن با یک ضربه می‌تواند کلید فرار از شرایطی بحرانی باشد. اما این ضربه چه تفاوتی با دیگر ضربه‌ها دارد که در کسری از ثانیه مهاجم را از پا در می‌آورد؟

به گزارش فاواپرس گاهی بیهوش کردن با یک ضربه می‌تواند کلید فرار از شرایطی بحرانی باشد. اما این ضربه چه تفاوتی با دیگر ضربه‌ها دارد که در کسری از ثانیه مهاجم را از پا در می‌آورد؟ نقطه و رگ بیهوشی گردن کجاست؟ آیا همه افراد می‌توانند با فشار دادن رگ بیهوشی به سادگی باعث بیهوشی طرف مقابل شوند و اصلا در چه شرایطی باید از ضربات بیهوش کننده در دعوا یا مزاحمت کمک گرفت؟ در ادامه این مطلب قرار است به تمام این سؤالات پاسخ دهیم.

شاید در برخی ویدیوهای اینترنتی یا فیلم‌ها دیده باشید که فردی با وارد کردن یک ضربه به گردن طرف مقابل او را بیهوش می‌کند. این همان ضربه معروف بیهوش کننده است که در دفاع شخصی به شما آموزش داده می‌شود. با وارد کردن این ضربه به نقطه خاصی از گردن، فرد به طور آنی و برای ۳ تا ۷ ثانیه با تجربه دردی خفیف در حالت خاموشی قرار می‌گیرد. البته اگر ضربه بسیار محکم وارد شود ممکن است این زمان طولانی‌تر هم باشد. اما دقیقاً چه اتفاقی با این ضربه در گردن می‌افتد که نتیجه آن بیهوشی فوری انسان است؟

فاواپرس / نقطه و رگ بیهوشی گردن کجاست؟مکانیزم اثر ضربه به رگ بیهوشی گردن در دفاع شخصی

آموزش دفاع شخصی و ضربه رگ بیهوشی گردن تنها به ضربات فنی و رزمی اختصاص ندارد. لازم است کمی نیز درباره سیستم عصبی بدن انسان اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید از هنر رزمی برای مقابله صحیح با مهاجم استفاده کنید.

گردن انسان دو عصب به نام‌های عصب واگ و عصب تمپورال گوش دارد. یک ضربه مناسب به این اعصاب می‌تواند به منزله ناک اوت کردن مهاجم باشد. پس برای استفاده از این ترفند، علاوه بر این که باید ضربه زدن صحیح را بیاموزید، ابتدا لازم است مکان درست ضربه را بشناسید.

فاواپرس / نقطه و رگ بیهوشی گردن کجاست؟

تقریبا ۷.۵ تا ۱۰ سانتیمتر زیر گوش، جایی که گردن شروع به شیب به سمت شانه می‌کند، جایی است که باید به آن ضربه وارد کنید. این محل شریان کاروتید است که خون را به مغز می‌رساند.

در آموزش دفاع شخصی با استفاده از رگ بیهوشی گردن به شما یاد داده می‌شود از قسمت‌های درست دست برای ضربه زدن استفاده کنید، یعنی کف دست، پشت دست و ساعد. دقت داشته باشید استفاده از قسمت‌های سخت ممکن است به گردن ضربه جدی وارد کند. در عین حال ضربه باید تا حدی قوی باشد که رگ مورد نظر دچار شوک شود و به بیهوشی فرد بیانجامد.

بدون نظارت مربی این ضربه را امتحان نکنید

شاید با خود فکر کنید بیهوش کردن فرد مقابل با ضربه دست چندان کار پیچیده‌ای نیست. کافیست قسمت زیر گوش را نشانه گرفته و ضربه دستی حواله آن کنید. اما ماجرا به این سادگی نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود بدون آموزش دقیق و نظارت مربی حرفه‌ای، این نوع ضربه را امتحان کنید. هدف اصلی آموزش دفاع شخصی با استفاده از رگ بیهوشی گردن این است که بدون آسیب زدن به فرد، او را از پا بیندازید. این در صورتی است که یک اشتباه کوچک ممکن است موجب آسیب به مهره‌های گردن او شود.

به همین دلیل لازم است آموزش‌های لازم را از یک استاد دفاع شخصی حرفه‌ای دریافت کنید و پس از تمرین کافی، آن را در موقعیت‌های مورد نیاز به کار ببرید.

فاواپرس / نقطه و رگ بیهوشی گردن کجاست؟ / بوکس

تفریح مرگبار نوجوانان با فشار دادن شاهرگ

چند سال پیش گزارش شد که نوجوان ها برای کسب لذت با یک اقدام خطرناک یکدیگر را بیهوش می‌کنند. آنها شاهرگ (یا به قول خودشان رگ بیهوشی گردن) یکدیگر را به مدت چند ثانیه محکم فشار می‌دادند و به حالت خلسه و نئشگی می‌رفتند و بعد بیهوش می‌شدند؛ تفریحی که اثرات جبران ناپذیری دارد.

با فشاردادن شاهرگ، خون برای لحظاتی به مغز نمی‌رسد، جریان خونی مغز کم و فرد بیهوش می‌شود. عوارض اصلی آن به مغز وارد می‌شود و علاوه بر عوارض کوتاه‌مدت مانند سردردهای شدید، عوارض بلندمدت غیرقابل جبرانی نیز دارد.

فاواپرس / نقطه و رگ بیهوشی گردن کجاست؟ / دفاع شخصی

وقتی خون به مغز نمی‌رسد، ممکن است شوک و یک فراموشی به مغز وارد شود. در واقع این افراد با فشاری که به رگ وارد می‌کنند، جریان خونی مغز را کم می‌کنند و این شوک عوارض بسیار زیادی دارد. در هر صورت ایجاد اختلال در آن قسمت ممکن است کشنده باشد. به‌این صورت که اگر فرد در ناحیه گردن پلاک داشته باشد، این پلاک ممکن است آزاد شود و در رگ‌های مغز رسوخ کند.

در مورد فشار دادن شاهرگ هم احتمال آسیب مغزی زیاد است زیرا ما نمی‌دانیم تا چه اندازه جلوی جریان خون را گرفته‌ایم بنابراین به هیچ عنوان از این کار برای تفریح استفاده نکنید و تنها در موارد خطر که مورد هجوم قرار گرفته‌اید آن را به کار بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.