وزارت رفاه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور خبر داد

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به‌صورت سراسری در کل کشور طبق اعلام وزارت رفاه آغاز شده است.

به گزارش فاواپرس، وزارت رفاه اعلام کرد با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیکی به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، اجرای این طرح در سراسر کشور آغاز شده است.

وزارت رفاه اعلام کرده است اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، موفقیت‌آمیز بوده و بر همین اساس، اجرای این طرح در سراسر کشور بر بستر شبکه ملی اعتبار آغاز شده است. شبکه ملی اعتبار یا شما در اصل پشتیبان یارانه نقدی و بستری برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است.

دولت با استفاده از شبکه ملی اعتبار در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی روالی متفاوت با طرح هوشمندسازی یارانه آرد در پیش گرفته است به طوری که نیازی به دستگاه کارتخوان جدیدی برای اجرای این طرح نیست و انحصاری خاص برای یک PSP لحاظ نشده است.

در سامانه «شما» میزان اعتبار، مصرف و تخصیص کالا بر اساس کد ملی سرپرست خانوار تعریف می‌شود. تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار در این شبکه قابل استفاده خواهد بود و اعتبار کالابرگ الکترونیکی به شماره ملی سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد.

دولت سیزدهم با اجرای سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی، با نام جراحی اقتصادی اقدام به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، کرد. در اسفند ۱۴۰۰ مردمی‌سازی رایانه‌ها با تصویب طرح کالابرگ الکترونیکی در مجلس در دستور کار دولت قرار داد. اما اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی هشت ماه به تعویق افتاد و در آذرماه به صورت آزمایشی در هرمزگان اجرا شد. در این استان طرح کالابرگ الکترونیکی در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) اجرا شد و در بهمن‌ماه در سه استان قزوین، مرکزی و گیلان به شکل آزمایشی عملیاتی شد. وزارت رفاه تاکید داشت در صورت موفقیت در اجرای آزمایشی این طرح در استان‌های یادشده، کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

حمید فرداد، مدیر پروژه طرح کالابرگ الکترونیکی در گفت‌وگویی درباره شبکه ملی اعتبار عنوان کرده است: این شبکه قابلیت تعریف حساب‌های مختلف برای هر کد ملی به شکل جداگانه دارد و شبکه‌ای اعتباری و پرداختی به حساب می‌آید که همزمان خرید اعتباری و پرداختی را پوشش می‌دهد. بر این اساس، کاربران با استفاده از سامانه شما می‌توانند از اعتبار یارانه‌ای که به ۱۰ گروه کالایی تعلق گرفته است، از طریق کارت بانکی، USSD و اپلیکیشن موبایلی استفاده و کالاهای تعیین شده را خریداری کنند.

محسن نیک‌نفس، مدیر محتوایی کالابرگ الکترونیکی نیز متعقد است: شبکه ملی اعتبار، یک شبکه‌ اعتباری کامل نیست اما تلاشی برای اعطای اعتبار ریالی به شکل الکترونیکی است. با این حال، این شبکه با استفاده از ظرفیت شبکه پرداخت می‌تواند پوشش مناسبی در سراسر کشور برای اجرای کالابرگ الکترونیکی ایجاد کند.

وزارت رفاه همچنین از اجرای این طرح در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، در سراسر کشور خبر داده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.