از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی؛

دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی ابلاغ شد

دستورالعمل «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش فاواپرس به نقل از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دستورالعمل «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» با هدف ارتقا آگاهی، دانش و مهارت کاربران برای استفاده بهینه از فضای مجازی و ضرورت افزایش محتوای مرتبط با فرهنگ سازی و سواد مجازی از سوی «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

این دستورالعمل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب لایحه‌ای به مرکز ملی پیشنهاد و پس از طی مراحل تصویب خواهی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

دولت و حاکمیت پیش‌تر طرح‌هایی درباره سواد رسانه‌ای ایجاد کرده بودند و حتی کتب درسی در این مورد تهیه و تدوین کرده بودند، حال با پیشرفت رسانه و تبدیل شدن فضای مجازی به یک رسانه تعاملی و مدرن، به نظر می‌رسد که مساله سواد استفاده از این فضا نیز در دوران کنونی باید پراهمیت واقع شود و بر همین اساس مرکز ملی فضای مجازی دستورالعملی برای تشکیل یک کارگروه ابلاغ کرده است. با این وجود همانطور که یکی از اعضای این مرکز چندی پیش گفته بود، باید به این مساله اشاره کرد که طی سالهای اخیر بسیاری از سندها و توصیه‌های این مرکز به مرحله عملیاتی نرسیده و جدی گرفته نشده است.

بر اساس این دستورالعمل قرار است یک کارگروه جدید تاسیس شود تا به ارتقای سواد فضای مجازی کاربران منجر شود. اعضای این کارگروه متشکل از رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به عنوان رئیس کارگروه، معاون ذی‌ربط مرکز به عنوان دبیر کارگروه و عضویت نماینده مرکز ملی فضای مجازی، نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده اشخاص مشمول دستورالعمل به پیشنهاد اعضای کارگروه و تأیید رئیس مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد.

از وظایفی که برای این کارگروه مشخص شده به مواردی چون شناسایی و معرفی فعالان برتر در ارتقای سواد فضای مجازی و اعطای نشان مسئولیت اجتماعی در گسترش سواد فضای مجازی، تدوین مقررات اجرایی اعطای تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی برای تولید، انتشار محتوای سواد فضای مجازی و حمایت از توسعه کسب و کارهای برتر در ترویج سواد فضای مجازی به منظور هم افزایی و هماهنگی اقدامات دستگاه‌های عضو کارگروه، ایجاد ساز و کار پایش و ارزیابی فصلی فعالیت اشخاص مشمول، پیگیری تحقق مصوبات کارگروه و ارائه گزارش عملکرد به مرکز ملی فضای مجازی در فواصل شش ماهه برمی‌گردد.

در دستورالعمل مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده که «افراد کارگروه باید نسبت به آگاه سازی کاربران نسبت به حقوق، مسئولیت‌ها و پیامدهای استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی و جرایم مرتبط، اطلاع رسانی شیوه استفاده صحیح از خدمات و محتوای ارائه شده و رده بندی سنی آنها، اطلاع رسانی به اولیا و مربیان در خصوص نحوه نظارت بر کودکان و نوجوانان مراقبت از ایشان در هنگام استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی، اطلاع رسانی و اخذ مجوز از کاربران در خصوص دسترسی‌های کارافزارها و سکوها به ابزارها، داده‌های شخصی کاربران و موقعیت مکانی آنان، تدوین و انتشار منشور اخلاق حرفه‌ای و ایجاد امکان ثبت و پیگیری شکایات و انتقادات کاربران، ارائه یک نسخه از محتوای تولیدی و منتشر شده در زمینه‌ی افزایش سواد فضای مجازی کاربران به مرکز و رعایت مصوبات کارگروه اقدام کنند.»

این دستورالعمل، صاحبان رسانه‌های دیجیتال اعم از رسانه‌های بر حامل و رسانه‌های برخط خبری، رسانه‌های عرضه کننده محتوای فرهنگی و هنری در قالب‌های متنی، صوتی و تصویری، صاحبان سکوهای محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال و صاحبان کارافزارهای محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال را شامل می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.