سرچیا یک بستر جست‌وجو برای کسب‌وکارها

سرچیا یک پلتفرم جستجو ابری برای وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است.

فاواپرس: سرچیا یک پلتفرم جستجو ابری برای وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. از آنجایی که سرچ خوب حداقل ۳۰ درصد نرخ تبدیل را اضافه می‌کند، این موضوع به پیشرفت پلتفرم‌ها و کسب وکارها کمک می‌کند اما به دلیل اینکه در جهان خصوصا در ایران این موضوع خیلی شناخته شده نیست و مقوله‌ای نسبتا تازه است، قانع کردن تیم‌ها و کسب اعتماد آنها، از چالش‌های سرچیا است.

امیرعلی خیراندیش مدیرعامل پلتفرم جستجو ابری سرچیا درباره لزوم استفاده کسب‌و‌کارهای آنلاین‌ها توضیح داد: سرچیا یک پلتفرم جستجو به عنوان خدمت یا search as a service است. یعنی سرچ داخل سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روی بستر ابر است. سایت‌ها دیتاهایشان روی ابر سرچیا می‌ریزند و وقتی کاربر روی آن سایت جست‌وجو می‌کند نتایج را سرچیا برمی‌گرداند. به عنوان مثال فیلیمو که مشتری ماست، وقتی کاربر اسم فیلم را در فیلیمو سرچ می‌کند، به دیتاسنتر ما وصل می‌شود و و آن نتایج را برمی‌گرداند و کاربر آن را می‌بیند.

خیراندیش درباره ارزش افزده سرچیا گفت: سرچ خوب حداقل ۳۰ درصد نرخ تبدیل را اضافه می‌کند. نرخ تبدیل، هدفی است که یک کسب‌و‌کار آنلاین دارد. مثلا در حوزه VOD، نرخ تبدیل آن‌ها دقایق بیشتری است که کاربر فیلم ببیند یا برای پلتفرمی مثل دیجیکالا فروش بیشتر کالا است. حالا سرچ خوب جست‌وجویی است که کیفیت و سرعت مناسبی داشته باشد وآنالیز خوبی از این فرآیند به صاحب کسب و کار بدهد.

او ادامه داد: ما در سرچیا کیفیت، سرعت و آنالیز سرچ را ارتقا می‌دهیم و این باعث می‌شود بیزینس آنلاین مجبور نباشد خودش یک تیم تشکیل بدهد و از پلتفرم‌های آماده استفاده کند. این پلتفرم‌های آماده هزینه بالا و کیفیت پایینی داشت. اما پلتفرم سرچیا از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و از نظر مدیریت هم تیم ما کار آن‌ها را انجام می‌دهد. ما به صورت شبانه روزی باید به آنها پاسخگو باشیم و کیفیت سرچی هم که می‌گیرند خیلی بیشتر از آن چیزی است که از تیم‌های داخلی می‌توانند بگیرند. ما با شرکت‌هایی کسب و کار آنلاین دارند در اتباط هستیم. آنها دیتا شرکت را در اختیار ما قرار می‌دهند ما آنها را ذخیره می‌کنیم و وقتی کاربرهای آن کسب وکار پرس وجو را در آن سرچ باکس انجام می‌دهند آن اطلاعات برای ما ارسال می‌شود و ما آنها را پردازش می‌کنیم و پاسخ را به کاربر آن سایت ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل سرچیا درباره داده‌های دریافتی از شرکت‌ها تشریح کرد: ما برای حفاظت از داده‌های شرکت‌ها توافقنامه SLA و MVA امضا می‌کنیم و هیچگونه استفاده تجاری یا غیرتجاری از داده‌ها نمی‌کنیم. الان خیلی از شرکت‌های بزرگی که از سرچیا استفاده می‌کنند، داده‌هایشان را روی دیتا سنتر خودشان نصب می‌کنیم و درنتیجه امنیت داده آنها با خودشان است. درکل هیچ استفاده تجاری یا غیرتجاری از داده‌ها نمی‌شود.

اهداف و دستاوردهای سرچیا

خیراندیش با اشاره به این نکته که سرچیا یک پلتفرم B2B است توضیح داد: به صورت کلی در ایران سرچ داخل سایت و اپلیکیشن بالای ۳۰۰ میلیون است. ما در سرچیا روزی ۳۰ تا ۳۵ میلیون پرس و جو را جواب می‌دهیم یعنی ماهی یک میلیارد پرس وجو. هدف ما تا آخر سال بعد ۱۰۰ میلیون پرس‌و‌جو در روز است. تا الان ما کسب و کارهای آنلاین بزرگی مثل فیلیمو، آپارات، شیپور، اسنپ‌مارکت، اُ کالا، طاقچه و …. را پوشش داده ایم. همچنین «گوشی‌شاپ» از افزایش ۴۸ درصدی نرخ تبدیل خودشان و کاهش جستجوهای بدون پاسخ به زیر یک درصد خبر دادند.

بنیانگذار سرچیا از دستاوردهای این پلتفرم توضیح داد: شرکت «پذیرش ۲۴»با دو چالش اصلی در حوزه سرچ روبرو بود: اول اینکه مجموعه لازم داشت تمرکز خودش را از زیرساخت سرچ بردارد و به قسمت های دیگر بیزینس اختصاص بدهد. دوم، نیاز فراوان به پایداری سرویس سرچ برای رضایت کاربران بود. لذا حدود ۱۵ ماه پیش، تیم سرویس سرچیا به سرعت فرایند مهاجرت (Migrate) اطلاعات انجام و سرویس آغاز شد. همچنین نرخ کلیک یا CTR که برای «پذیرش ۲۴» پارامتر نرخ تبدیل بود، با افزایش چشمگیر ۱۳۰ درصدی به ۲.۳ برابر مقدار پیشین خودش افزایش پیدا کرده است.

درنهایت او درباره چالش اصلی سرچیا گفت: سرویس دادن در حوزه سرچ نه تنها در دنیا بلکه در ایران هم جدید است. قانع کردن تیم‌ها برای استفاده از جستجو به عنوان خدمت و همچنین جلب اعتماد آنها یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما در طول کار است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.