سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در فین‌تک و تجارت الکترونیک

تکنوتجارت در سال ۱۴۰۱، ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه‌های فین‌تک و تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری کرد. بنا بر آمار غیررسمی گفته می‌شود این عدد حدود ۱۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کشور را شامل می‌شود.

به گزارش فاواپرس، حمید علیمحمدی، مدیرعامل شرکت تکنوتجارت، درباره سرمایه‌گذاری‌های سال ۱۴۰۱ می‌گوید: رویکرد ما در مسیر نقش‌آفرینی تکنوتجارت به‌عنوان بازوی اجرایی بانک تجارت در اکوسیستم نوآوری، سنجیدگی در عین توسعه‌گرایی بوده است و به فراخور همین رویکرد، سال‌های اولیه فعالیت‌مان را بیشتر معطوف به بعد سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های کوچک‌تر کردیم. در سال ۱۴۰۱ زمان آن رسیده‌بود که به سراغ کسب‌وکارهای بزرگ‌تر برویم و «دیجی‌پی» و «آوای اطمینان» را به پرتفوی خود افزودیم. رقم سرمایه‌گذاری ما در سال ۱۴۰۱ به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید. تکنوتجارت به واسطه CVC بودن علاوه بر سرمایه‌گذاری نقدی، ارزش‌های غیرنقدی را نیز برای کسب‌وکارها تامین می‌کند.

فاواپرس / سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در فین‌تک و تجارت الکترونیک
سرمایه‌گذاری‌های تکنوتجارت در سه سال گذشته

او معتقد است این شرکت به سبب اندوخته‌ تجربی و دانشی خود توانسته است در سال ۱۴۰۱ در توسعه محصولات استارت‌آپ استودیو نیز به توفیقاتی دست یابد.

فاواپرس / سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در فین‌تک و تجارت الکترونیک
پوشش راند‌های سرمایه‌گذاری

علیمحمدی می‌گوید: این توفیقات در شرایطی رخ داد که هم‌افزایی ما با اجزاء اکوسیستم نوآوری رو به فزونی رفته و از سوی دیگر، تفکر به‌کارگیری راهکارهای فناورانه و نوآورانه برای رفع نیازهای بانک قوام یافته بود.

علیمحمدی درباره رویه‌های توسعه پرتفوی این شرکت می‌گوید: تلاش ما این بوده که با چشمانی باز روندها، فرصت‌ها و تیم‌های مستعد اکوسیتم استارتاپی را شناسایی کنیم. برای شکل‌گیری هرچه بهتر جریان نوآوری، کانال‌های متمایزی را برای این امر درنظرگرفته‌ایم مانند ارتباطات در شبکه‌های قدرتمند کسب‌وکاری، همکاری از مجرای تفاهم‌نامه‌ها، پنل جذب و پذیرش، رویدادهایی نظیر فینوهک، فراخوان‌هایی مانند فراخوان‌مان حین برگزاری اینوتکس ۱۴۰۱ و اکوسیستم بانکی کشور.

مدیرعامل تکنوتجارت دو چالش مهم در ارزیابی تیم‌ها و طرح‌ها را تاثیر منفی مسائل اجتماعی و اقتصادی بر پویایی اکوسیستم استارت‌آپی و مهاجرت متخصصان می‌داند و می‌افزاید: با وجود تعدد بررسی‌ها، میزان طرح‌های قابل قبول و دارای شرایط اولیه کم‌شمار بودند. مشکل پررنگ این طرح‌ها عدم مقیاس‌پذیری و متناسب نبودن با بازار است. بسیاری از طرح‌ها صرفا الهام‎‌گرفته از نمونه‌های خارجی بودند و نیازسنجی دقیقی نداشتند. این امر نشان می‌دهد اکوسیستم بانکی و فینتک کشور باید تلاش و پذیرندگی بیشتری برای شناساندن مسائل به نوآوران داشته باشد و از سوی دیگر، نوآوران نیز باید بیش از گذشته با مسائل و چالش‌های واقعی کسب‌‎وکاری دست‌وپنجه نرم کنند.

مدیرعامل تکنوتجارت در پاسخ به پرسشی در خصوص نقشه راه تکنوتجارت در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: حوزه‌های کاری اصلی ما کماکان فینتک و تجارت الکترونیک هستند و اولویت ما تکمیل زنجیره ارزش بانک تجارت. در این مسیر اگر استارت‌آپ جذابی بیاید که مکمل استارت‌آپ‌های فعلی پرتفو باشد، از آن استقبال خواهیم کرد. حوزه‌های مدیریت ثروت، دستیار مالی هوشمند، دیفای و بلاکچین موضوع‌های دارای اولویت برای سال جدید تکنوتجارت هستند. استراتژی ما در سال آینده از سمت‌وسوی کسب‌وکارهای B2B که اکثریت را در پرتفوی ما را تشکیل می‌‎دهند، بیش از پیش به سمت کسب‌وکارهایB2C می‌رود چرا که بانک تجارت برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه بانکداری الکترونیک دارد و کسب‌‎وکارهای نوآور در حوزه‌هایی نظیر مدیریت ثروت، با هم‌افزایی با بانک می‌توانند ارزش قابل‌ملاحظه‌ای خلق کنند.

او ادامه می‌دهد: بخش مهمی از تلاش‌های ما برای سال ۱۴۰۲ معطوف به سامان‌بخشی به پرتفوی فعلی خواهد بود. توسعه بازار برای این کسب‌وکارها، تسهیل قراردادها، فراهم آوردن شرایط استقلال شرکت‌ها و جذب سرمایه برای برخی از استارتاپ‌‌های پرتفو پیش در سال ۱۴۰۲ روی ماست.

بر اساس گزارش سالانه تکنوتجارت، این شرکت در سالی که گذشت ۱۹۱ طرح را ارزیابی کرده است که ۵۵ درصد آن‌ها در حوزه تجارت الکترونیک، ۳۰ درصد فینتک، ۴ درصد داده‌کاوی و هوش مصنوعی، ۳ درصد بلاکچین، ۲ درصد لجستیک، ۲ درصد تامین مالی، ۲ درصد مدیریت ثروت و ۶ درصد باقی‌مانده به سایر حوزه‌ها اختصاص دارد.

فاواپرس / سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در فین‌تک و تجارت الکترونیک
دلایل رد شدن طرح‌ها برای سرمایه‌گذاری

۳۱ درصد طرح‌های کسب‌وکارها به این دلیل که در اولویت سرمایه‌گذاری نبودند رد شدند. از دیگر دلایل عمده رد شدن طرح‌های کسب‌وکار می‌‌توان به عدم تمایز نسبت به رقبا، شدت رقابت بازار، عدم مقیاس‌پذیری، ریسک قانونی، آماده نبودن محصول و عدم تست مدل کسب‌وکار اشاره کرد.

بنا بر آن چه در گزارش سالانه این شرکت آمده است، اولویت‌های موضوعی برای جذب استارت‌آپ در سال ۱۴۰۲ دیفای و بلاکچین، دستیار مالی هوشمند و مدیریت ثروت است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.