تبدیل شدن عروس و داماد گیلانی به سنگ + عکس

در بالاترین نقطه اشکورات دو مجسمه سنگی روی کوه به نام عروس و داماد قرار دارد که جزو افسانه‌ها و جاذبه‌های عجیب این منطقه در گیلان است.

فاواپرس: اگر به گیلان سفر می‌کنید، اشکورات را که یکی از مناطق کوهستانی و خوش آب و هواست از دست ندهید. اشکورات منطقه‌ای که بخشی از رودسر و رامسر را در بر می‌گیرد. کوه عروس و داماد یکی از عجایب اشکورات است که در روستای زیاز و در ۲۶ کیلومتری بخش رحیم آباد واقع شده است.

فاواپرس / تبدیل شدن عروس و داماد گیلانی به سنگ

در بالاترین نقطه این کوه دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد. طبق روایت محلی‌ها در گذشته‌های دور پسر و دختری بدون اجازه والدین خود زندگی زناشویی خود را آغاز می‌کنند تا این‌که به‌ دلیل بی‌حرمتی مورد عاق والدین قرار می‌گیرند و در نقطه‌ای که در حال حاضر به «عروس و داماد» معروف است، به شکل دو انسان تبدیل به سنگ می‌شوند.

فاواپرس / تبدیل شدن عروس و داماد گیلانی به سنگ
این افسانه عاشقانه از حدود ۷۰۰ سال پیش بین اهالی رحیم‌آباد و زیاز سینه به سینه نقل می‌شود؛ عروس دختری دیلمانی بود که همراه با گله به دامنه جنگل و مرتع می‌رفت و آواز می‌خواند. یک پسر جوان اهل سیاهکل با دیدن این دختر دل به او می‌بازد. تا آنجا که با وجود مخالفت اطرافیان مخفیانه با دختر دیلمانی ازدواج می‌کند. چون چنین ازدواجی از سوی خانواده‌ها پذیرفتنی نبود این زوج عاشق مجبور شدند شبانه فرار کنند، اما در پرتگاه «سی ‌پورد» گرفتار می‌شوند. جایی که نه راه پس داشتند نه راه پیش. زیرا اگر کمی جلوتر می‌رفتند در دره سقوط می‌کردند.

فاواپرس / تبدیل شدن عروس و داماد گیلانی به سنگ

در این افسانه آمده است که این عروس و داماد فراری بر اثر این نفرین‌ خانواده‌ها مانند دو تکه سنگ سیاه کنار هم در آن پرتگاه مهیب درآمدند. دوسنگی که از کنار جاده دیده می‌شوند اگرچه سنگ‌های عروس و داماد در واقعیت نیستند، اما همان سنگ‌هایی هستند که این دو بر آن تکیه داده بودند.

برای بازدید از این کوه اگر توان کوهپیمایی دارید باید به روستای زیاز بروید. این روستا با روستاهای آغربن کندسر، گرمابدشت، دیورود و سجیران همسایه است و در ۲۶ کیلومتری بخش رحیم‌آباد و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده است. این دو مجسمه سنگی نیز در شمال منطقه سی پل، با شیب بسیار تند واقع شده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.