وزیر ارتباطات:

بسته‌های 60 گیگابایتی اینترنت همراه در سال جدید دوباره عرضه می‌شوند

به گفته زارع‌پور، محدودیت‌ها منجر به کاهش درآمد 10 تا 15 درصدی اپراتورها شد و تحقق ارایه بسته‌های 60 گیگابایتی به تأخیر افتاد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، با بیان اینکه بسته‌های 60 گیگابایتی اینترنت در سال جدید حتماً ارائه خواهند شد، دلیل عقب افتادن تحقق این وعده وزارت ارتباطات را کاهش 10 تا 15 درصدی درآمد اپراتورها عنوان کرد.

به گزارش فاواپرس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف بسته‌های اینترنتی بلندمدت اپراتورها در ابتدای سال و ارائه بسته‌های 60 گیگابایتی که شهریورماه وعده داده بود اما همچنان ارائه نشده است، گفت: این وعده باید جدی‌تر پیگیری می‌شد، اما بعد از مدت‌زمان گفته‌شده، برای ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی با محدودیت‌های رخ‌داده روبه‌رو شدیم و درآمدهای اپراتورها در ابتدا بین 10 تا 15 درصد کاهش پیدا کرد.

او در ادامه توضیحات خود با تأکید بر اینکه تاکنون کاهش درآمد اپراتورها جبران شده است، گفت: هرچند درحال‌حاضر این کاهش جبران شده است و برخی اپراتورها درآمد 10 ماهه اولشان به درآمد سال 1400 رسیده، اما به‌دلیل مواجهه با محدودیت‌های مذکور، درخواست داشتند که این موضوع عقب بیفتد. اما پیگیری می‌کنیم که حتماً این مسئله در سال 1402 رخ دهد.

محدودیت و ضرر و زیان 10 تا 15 درصدی اپراتورها

هرچند وزیر ارتباطات در مصاحبه خود با ایسنا به روشنی اعلام نکرده است که منظور از محدودیت چیست، اما به‌نظر می‌رسد از آنجایی که در پی فیلترینگ شاهد کاهش درآمد اپراتورها بوده‌ایم، این کاهش درآمد 10 تا 15 درصدی اعلام‌شده از سوی زارع‌پور به مسئله فیلترینگ بازمی‌گردد.

البته او در بخش دیگری از توضیحات خود در همین مصاحبه درباره اختلال‌هایی که در چند ماه اخیر در اینترنت کشور رخ داده، با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات در تلاش است تا بهترین سرویس را برای مردم فراهم کند، گفت: بخشی از شبکه در اختیار ماست. بخشی که در اختیار ما قرار دارد شرکت ارتباطات زیرساخت است و بخش قابل‌توجهی از شبکه در اختیار مخابرات، اپراتورهای همراه و ثابت است که ما وظیفه نظارت و تنظیم‌گری آن‌ها را داریم.

او با تأکید بر اینکه هدف وزارت ارتباطات این است که بهترین‌ها را فراهم کند، گفت: در لایه زیرساخت در سال گذشته ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه در مخابرات کشور و بین استانی اضافه کردیم، در تأمین پهنای باند اینترنت موردنیاز کشور هم تقریباً بیش از سه‌برابر پهنای باند داریم و در یک سال اخیر منابع مختلف اینترنت را تأمین کردیم. همچنین تنوع‌بخشی به منابع تأمین اینترنت کشور یکی از هدف‌گذاری‌هایی بوده که به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

گوشی

وزارت ارتباطات و ادامه پروژه فیبر نوری

او با تأکید بر اینکه لازمه ارائه سرویس خوب از سوی اپراتورها به مشترکین دسترسی به زیرساخت مناسب است، توسعه فیبر نوری در کشور را یکی از راه‌های توسعه زیرساخت عنوان کرد و گفت: در حوزه فیبر نوری خود دولت بخش قابل‌توجهی از منابع را فراهم کرده و باری بر دوش مردم نینداخته است. هرجا امکانش برای ما فراهم باشد که از محل منابع دولتی کمک کنیم، مخصوصاً در جایی که انگیزه کمتری وجود داشته باشد، انجام می‌دهیم.

زارع‌پور درباره میزان تحقق پروژه فیبر نوری با اشاره به اینکه این پروژه درحال‌حاضر در ۱۱ مرکز استان و ۴۶ شهر شروع شده است، گفت: الان 2.5 میلیون پورت فیبر نوری محقق شده است؛ اما ما اعدادی مانند چهار و پنج میلیون را در نظر داشتیم که بنا به دلایل گوناگون این اتفاق رخ نداد.

او با بیان اینکه برای ازبین‌بردن انحصار مخابرات در ارائه سرویس و خدمات در تمامی استان‌ها به‌غیر‌از مخابرات، اپراتور دومی هم معرفی شده است، گفت: همچنین اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) به جرگه ارائه‌دهندگان ارتباطات ثابت اضافه شده است تا بتوانیم با‌سرعت به قولی که به مردم داده‌ایم که زیرساخت پرسرعت را ظرف سه سال آینده برای ۸۰ درصد مردم فراهم کنیم، عمل نماییم.

پوشش 100 درصدی فیبر نوری در برخی روستاها

براساس توضیحات زارع‌پور، برخی از استان‌ها درزمینه فیبر نوری پوشش ۱۰۰ درصدی دارند و همه استان تحت پوشش قرار گرفته است. تعریفی که از پوشش کرده‌ایم این است که باید تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری خانه‌های مردم بروند و اگر کسی از آن‌ها درخواست سرویس کرد، باید ظرف یک ماه برایشان فراهم شود.

او با بیان اینکه بخشی از یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته برای این پوشش است، گفت: هزینه ۵۰۰ هزار تومان در مراکز استان غیر از هشت کلان شهر و در شهرستان‌ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و اگر مردم درخواست کردند و وصل شد، دو میلیون تومان هم هزینه کانکشن ارائه می‌شود؛ با این کار عملاً هزینه فیبرکشی و مودم توسط دولت ارائه می‌شود.

زارع‌پور همچنین درباره نحوه پیشرفت طرح فیبر نوری در استان تهران گفت: در کلان شهرها هر اپراتوری می‌تواند در این زمینه فعالیت کند، به‌گونه‌ای که قرار است در بخش‌هایی از تهران، مخابرات، ایرانسل و دیگر اپراتورها کار کنند و سال آینده هم ان‌شاءالله در تهران این طرح به‌صورت جدی دنبال خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.