دریافت کد ملی هنگام خرید موبایل برای ثبت مسیر کالا در سامانه تجارت است

رییس اتحادیه فروشندگان صوتی تصویری گفت دریافت کد ملی هنگام خرید موبایل ربطی به مالیات ندارد.

فاواپرس: محمدرضا رمضان با اشاره به فروشندگان موبایل که به خریداران گفته‌اند اعلام کد ملی هنگام خرید برای دریافت مالیات است گفت: دریافت کد ملی برای کالاهای دارای کد رهگیری از جمله موبایل برای ثبت مسیر کالا در سامانه جامع تجارت است و ربطی به مالیات ندارد.

به تازگی هنگام خرید موبایل در نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ از افراد کد ملی دریافت می‌شود. به گزارش ایسنا برخی مغازه‌داران گفته‌اند در ازای اعلام کد ملی می‌توانند موبایل را گران‌تر بخرند، اما کد ملی اعلام نکنند و مالیاتی هم نپردازند.

محمدرضا رمضان در واکنش به این خبرها ضمن اعلام اینکه این مورد تخلف مغازه‌دار است گفت مصرف‌کننده می‌تواند به اتحادیه شکایت کند و این شکایت بر اساس قیمت در سایت شرکت‌های واردکننده بررسی خواهد شد.

رمضان به ایسنا گفت مصرف‌کننده آخرین حلقه زنجیره است و هیچ وجهی بابت مالیات پرداخت نمی‌کند: بر اساس قانون تجارت از بیش از یک سال پیش هنگام فروش هر کالایی از جمله تلفن همراه، تلویزیون و غیره باید کد ملی خریدار دریافت شود. بر این اساس روی بخشی از کالاها هنگام تولید یا واردات کد رهگیری درج می‌شود و در سامانه جامع تجارت مراحل فروش آن به بنکدار خرده فروش و غیره باید مشخص باشد.

به گفته او در بخش موبایل رصد این مسیر در طرح افق (استانداردسازی فاکتور و قیمت کالا) پیش‌بینی شده است. برای مثال واردکننده تعداد و قیمت موبایل‌های وارد شده و قیمت فروش به بنکدار را اعلام می‌کند و بعد قیمت فروش به مصرف کننده و اینکه در نهایت کالای وارد یا تولید شده به چه کسی فروخته شده باید مشخص شود. بنابراین در مجموع در این سامانه مشخص می‌شود کالا در کجا تولید یا از کجا وارد شده و به دست چه کسی رسیده است.

رییس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران همچنین در مورد دریافت کد ملی گفت: کسانی که موبایل وارد می‌کنند نیز باید موبایل را به مغازه‌داران دارای جواز کسب عرضه کنند و مغازه‌دار هم هنگام فروش به مصرف کننده باید کد ملی دریافت کند. اگر کسی این اقدام را انجام نمی‌دهد کد ملی صوری ثبت می‌کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.