پس از حمله اسیدپاشی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حمله اسیدپاشی نوعی خشونت است که شامل پرتاب یا پاشیدن یک ماده خورنده بر روی فرد است. با توجه به شیوع پدیده وحشیانه حمله با اسید در سرتاسر جهان، بسیار مهم است که بدانید در صورت مواجهه با آن لازم است چه اقداماتی انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید.

فاواپرس: حمله اسیدپاشی نوعی خشونت است که شامل پرتاب یا پاشیدن یک ماده خورنده بر روی فرد است. با توجه به شیوع پدیده وحشیانه حمله با اسید در سرتاسر جهان، بسیار مهم است که بدانید در صورت مواجهه با آن لازم است چه اقداماتی انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید.

فاواپرس / حمله اسیدپاشی

حمله شیمیایی اغلب به سمت صورت قربانی، عموما زنان و دختران، انجام می‌شود و تلاشی شیطانی برای آسیب رساندن به هویت و خودانگاره فرد است. شاید بتوان گفت این اقدام به این دلیل صورت می‌گیرد که در اغلب فرهنگ‌ها همواره تاکید زیادی بر ظاهر فیزیکی زنان و دختران شده است.

زنان در کشورهای سرتاسر جهان با تهدید اسیدپاشی زندگی می‌کنند. به گفته سازمان بریتانیایی Acid Survivors Trust International، سالانه حدود ۱۵۰۰ حمله اسیدی در سطح جهان رخ می‌دهد.

و با آنکه بیشترین شیوع حملات در کشورهای جنوب آسیا از جمله هند و پاکستان است که اسید ارزان و رایگان در دسترس است، کشورهای غربی هم مستثنی نیستند. به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۸، تنها در لندن، مواد خورنده در ۳۱۰ جنایت استفاده شدند.

در صورت حمله اسیدپاشی چه باید کرد؟

NHS توصیه می‌کند که ابتدا با اورژانس تماس بگیرید و درخواست کمک فوری کنید.

پس از آن مهم‌ترین کاری که در صورت اسیدپاشی می‌توانید انجام دهید این است که قربانی را به جای استفاده از پارچه مرطوب در آب جاری فرو ببرید. آب، اسید را رقیق می‌کند، بنابراین مهم است که با آب تازه و تمیز در اسرع وقت این کار را انجام دهید.

دکتر آدرین بویل، سخنگوی کالج سلطنتی فوریت های پزشکی می‌گوید این مهم است که افرادی که برای کمک به قربانیان اسیدپاشی می‌‌شتابند، خودشان قربانی ثانویه نشوند.

او می‌گوید: «این مهم است که مردم قربانی ثانویه نشوند. اگر کسی را در معرض اسید دیدید، سعی نکنید اسید را با دستان خود پاک کنید، در غیر این صورت خودتان هم می‌سوزید.»

اگر این ماده به شکل پودر است، آن را با برس پاک کنید و از یک تکه لباس برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

و فقط مایعات اسیدی نیستند که در حملات استفاده می شوند – مواد بسیار قلیایی نیز می‌توانند به کار گرفته شوند. به گفته دکتر بویل، پودرهای قلیایی با خیس شدن می‌توانند ناگهان شروع به واکنش کنند.

NHS همچنین پیشنهاد می‌کند لباس‌ها و جواهراتی را که با اسید تماس پیدا کرده‌اند در بیاورید.

در صورت اسیدپاشی چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

ممکن است فکر کنید شیر می‌تواند به عنوان یک داروی تسکین دهنده در صورت سوختگی با اسید عمل کند، اما به عقیده کارشناسان این ایده بدی است زیرا شیر به طور کلی قلیایی است و با پاک شدن اسیدی تر می‌شود.

NHS می‌گوید هنگامی که شیر قلیایی با اسید تماس پیدا می‌کند، یک واکنش گرمازا ایجاد می‌کند که باعث ایجاد گرمای بیشتری می‌شود و می‌تواند آسیب بیشتری وارد کند. به علاوه، شیر می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

بنابراین، همیشه همیشه به آب جاری بچسبید و آن هم مقدار زیادی از آن.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.