سهام سه استارت‌آپ امسال در بورس عرضه می‌شوند

شرکت سرمایه‌گذاری ترنج خبر از عرضه اولیه سه استارت‌آپ در بازار سرمایه طی سال جاری به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان داد.

به گزارش فاواپرس، فریبا شاکریان، مدیر واحد عرضه و پذیرش مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست این شرکت با خبرنگاران با اعلام خبر برنامه این شرکت برای عرضه اولیه سه استارت‌آپ اعلام کرد : امسال دو سه عرضه خیلی جذاب در بازار سرمایه از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ترنج صورت می‌گیرد.

او نامی از استارت‌آپ‌هایی که قرار است توسط این شرکت در بورس عرضه شود نبرد و اعلام اسامی آنها را به زمانی موکول کرد که فرایندهای کاری بورس بیشتر پیشرفت کرده باشد. او برآورد کرد که ارزش اولیه شرکت‌هایی که قرار است سهامش در بورس عرضه شود بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به نظر می‌رسد یکی از استارت‌آپ‌هایی که قرار است توسط این شرکت سرمایه‌گذاری در بورس عرضه شود اسنپ است. پیشتر مدیرعامل اسنپ و مدیرعامل ایرانسل خبر از عرضه سهام این شرکت در فرابورس داده بود.

شاکریان در خصوص پروژه‌های که این شرکت اقدام به تامین مالی برای آنها کرده است گفت: حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی پروژه‌های پیش رویی است که در دست انجام است.

فاواپرس / سهام سه استارت‌آپ امسال در بورس عرضه می‌شوند

سال گذشته فیلیمو از طریق مشاور سرمایه‌گذاری ترنج اقدام به انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه کرده بود.

شاکریان همچنین در مورد فعالیت‌های واحد عرضه و پذیرش این مشاور سرمایه‌گذاری ترنج نیز توضیح داد: ما در دو شاخه اصلی فعالیت می‌کنیم. یکی پذیرش شرکت‌ها. در این مورد یعنی بازسازی ساختار شرکت‌ها تا به شکل شرکتی بورسی در بیایند، مشکلات مالیاتی خود را حل کنند و … همچنین ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها برای عرضه در بازار سرمایه را انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: شاخه دیگر مربوط به تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای شرکت‌هاست. در دنیا تامین مالی از طریق بازار پول برای سرمایه‌ در گردش‌ است که به صورت کوتاه مدت انجام می‌شود. در ایران شرکت‌ها به راحتی نمی‌توانند از طریق بانک‌ها تامین مالی کنند و تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای‌شان جذابیت پیدا کرده، مهم‌ترین جذابیت این مدل سرمایه‌گذاری این است که بلندمدت و در حجم بالا صورت می‌گیرد که موجب جذابیت آن برای شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگتر است.

شرکت‌های فناوری‌محور بسیاری از ابتدای سال ۹۹، زمانی که بورس روزهای رشد تاریخی‌اش را طی می‌کرد برای ورود به این بازار اعلام تمایل و آمادگی کرده بودند. از آن زمان تا به حال هیچکدام از این شرکت‌ها به جز تپسی موفق به عرضه سهامش در بازار سرمایه نشده است. خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که این پلتفرم تاکسی اینترنتی بعد از نزدیک به دو سال تلاش توانست در فرابورس عرضه شود. از آن زمان تا کنون زمزمه عرضه اولیه شرکت‌های دیگری از جمله اسنپ به گوش می‌رسد.

بحران سرمایه‌گذاری وجود ندارد

علی حیدری مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو نیز در پاسخ به سوالی در مورد این که از منطقی بودن سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپی با وجود ریسک‌های بالا پرسیده بود گفت: در یکی دو سال اخیر دو عامل در این بازار موثر بوده‌، یکی از آنها افزایش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل بحران‌های اجتماعی و شرایط اقتصادی کشور است.

او افزود: به نظر من الان مساله اصلی خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هاست. باید گزینه خروج سرمایه‌گذار ایجاد شود و مسیر هموار شود. اگر استارت‌آپ‌هایی که الان تبدیل به شرکت‌های بزرگ شده‌اند بتوانند در بورس عرضه شوند نقطه امیدی ایجاد می‌شود که اگر من به عنوان سرمایه‌گذار در استارت‌آپ Mid-Stage سرمایه‌گذاری می‌کنم بعد دو سال بتوانم با بازدهی چهار یا پنج برابر سرمایه اولیه، خارج شوم. از نظر او بحران سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

او گفت: الان نهادهای غیرخصوصی هستند که پول زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند ولی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. چون از بازگشت سرمایه‌شان مطمئن نیستند. اگر مشکل خروج حل شود اتفاقا این حوزه بسیار جذاب است.

سرمایه‌گذاری‌های سرو

حیدری در مورد تاریخچه صندوق جسورانه سرو نیز توضیح داد:‌ اواخر سال ۹۹ صندوق را با ۱۶۰ میلیارد تومان تاسیس کردیم و ۲۰۰ تیم را بررسی کردیم. اسفند ماه ۹۹ روی دکتر ساینا سرمایه‌گذاری کردیم. بعد از آن در سال ۱۴۰۰ دو سرمایه‌گذاری دیگر روی صرافی رمزارزی والکس و پلتفرم خرید و فروش خودرو همراه مکانیک در نیمه دوم سال انجام دادیم. سال ۱۴۰۱ هم روی مجموعه فرادید که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند سرمایه‌گذاری کردیم. همچنین روی پلتفرم کاربوم در حوزه نیروی انسانی و پلتفرم لجستیک میاره نیز سرمایه‌گذاری کردیم.

مدیرعامل صندوق جسورانه سرو گفت:‌ می‌خواستیم بتوانیم به عنوان بخش خصوصی به استارت‌آپ‌ها کمک کنیم. بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری جسورانه دلسوزانه‌تر عمل می‌کند. کسی که سرمایه برای خودش باشد و خودش پای کار باشد بیشتر دل می‌سوزاند و حواسش بیشتر به کسب‌وکارها است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.