کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان تصویب شد

ارسال پیام، تصویر یا نماد مبتذل به یک زن بدون رضایت او، جزای نقدی برای فرد خاطی به دنبال دارد.

فاواپرس: نمایندگان مجلس کلیات لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» را تصویب کردند. در این لایحه ارسال تصویر و پیام مبتذل و مستهجن برای زنان، جرم‌انگاری شده است.

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به کلیات لایحه یک فوریتی «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» رأی مثبت داد. این لایحه با 190 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر، به تصویب رسید.

لایحه مذکور بیش از 50 ماده دارد و هدف آن حمایت از زنان است. در همین راستا نیز وظایف متعددی برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف تعیین شده است.

در یکی از مواد لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار»، ارسال تصویر یا پیام مستهجن و مبتذل از طریق شبکه اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، جرم انگاری شده است. طبق ماده 30، هرکس بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی، به وسیله سامانه‌های کامپیوتری یا هر وسیله دیگری، پیام، تصویر یا نماد مستهجن یا مبتذل برای وی ارسال کند، مستوجب مجازات می‌شود. البته به شرط آنکه این اقدام، نوعاً موجب آزار روحی نسبت به افراد متعارف شود.

در صورتی که پیام و تصاویر ارسالی مستهجن باشد، فرد خاطی به جزای نقدی درجه شش (بین 2 تا 8 میلیون تومان) و در صورتی که مبتذل باشد، به جزای نقدی درجه هفت (بین یک تا دو میلیون تومان) محکوم می‌شود.

البته آنطور که در ماده 43 آمده است، جرائم موضوع این ماده بسته به شرایط و با تصمیم قضایی، قابل گذشت است.

پس از تصویب کلیات یک لایحه، مجلس وارد بررسی جزئیات آن شده و متن هر ماده به رأی نمایندگان مجلس گذاشته می‌شود. بنابراین برای اینکه هر ماده تبدیل به قانون و مستلزم اجرا شود، بایستی رأی موافق نمایندگان را به دست آورد؛ از همین رو امکان تغییر، حذف یا افزودن تبصره به مواد یاد شده وجود دارد. در واقع ممکن است نمایندگان مجلس، مجازات سنگین‌تری را برای خاطیان در نظر بگیرند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.