سامانه سماس برای استعلام سهمیه سوخت معرفی شد + آموزش کامل

در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که سامانه سماس چیست و چطور می‌توان از طریق آن سهمیه سوخت را استعلام گرفت. با سایر خدمات این سامانه هم آشنا خواهید شد.

سامانه سماس توسط وزارت کشور، با هدف ارایه خدمات الکترونیکی به صاحبان خودروهای نقلیه و شرکت‌های حمل‌و‌نقل، راه‌اندازی شده و رانندگان وسایل نقلیه از این طریق می‌توانند بفهمند که آیا سهمیه سوخت به حساب آن‌ها واریز شده است یا خیر.

فاواپرس: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های رانندگان، بحث بنزین و میزان سهمیه‌ای است که به آن‌ها تعلق‌ گرفته است؛ چه ماشین شخصی داشته باشید و چه موتورسیکلت، نیاز دارید از میزان سهمیه بنزینی که دارید باخبر باشید. استعلام سهمیه سوخت به‌خصوص برای شما که قصد دارید برای رفتن به مسافرت برنامه‌ریزی کنید و یا راننده تاکسی هستید، اهمیت زیادی دارد.

خوشبختانه سایت سماس برای پاسخگویی به چنین نیازهایی راه‌اندازی شده است. شما می‌توانید برای استعلام سهمیه سوخت به‌صورت آنلاین، به سامانه سماس با آدرس samas.moi.ir بروید. در این سامانه بر روی گزینه «استعلام رانندگان» بزنید و با واردکردن اطلاعاتتان، از موجودی اعتبار سوخت، زمان واریز اعتبار و تاریخ برداشت آن باخبر شوید. با ما همراه شوید تا با سایت سماس و نحوه استفاده از آن، بیشتر آشنا شوید.

سامانه سماس چیست؟

سماس کوتاه‌شده عبارت «سامانه مشترک اطلاعات سفر» است و توسط وزارت کشور، با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به صاحبان خودروهای نقلیه و شرکت‌های حمل‌و‌نقل، راه‌اندازی شده است. با سامانه سماس رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند بفهمند که آیا سهمیه سوخت به حساب آن‌ها واریز شده یا خیر، سهمیه کدام دوره‌ها به آن‌ها تعلق‌ گرفته و موجودی اعتبار سوخت باقی‌مانده آن‌ها چقدر است. مهم‌ترین خدمات سامانه سماس عبارت‌اند از:

  • تغییر رمز اعتبار سوخت
  • بازنشانی رمز اعتبار سوخت
  • تاریخچه واریز اعتبار
  • تاریخچه برداشت اعتبار
  • مانده اعتبار سوخت

بنابراین رانندگان می‌توانند به‌جای مراجعه حضوری به سازمان‌ها و ادارات مختلف، به سایت سماس به نشانی samas.moi.ir بروند و کلیه کارهای مربوط به سهمیه کارت سوخت خود را انجام دهند.

سایت سماس چه خدماتی ارایه می‌دهد؟

۱. تمامی رانندگانی که در شرکت‌های اینترنتی حمل‌ونقل مثل اسنپ یا تپسی و غیره فعالیت می‌کنند، می‌توانند کارهای مربوط به سوخت‌گیری را به صورت غیرحضوری، در سامانه سماس انجام دهند.

۲. تمامی رانندگان تاکسی‌ها و سرویس‌های مدارس، می‌توانند برای سوخت‌گیری به سامانه سماس بروند و کارهای ثبت‌نام خود را از طریق این سامانه انجام دهند.

۳. یکی از مهم‌ترین اهداف سایت سماس، نظارت بر فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند و الکترونیکی مسافر است. بنابراین همه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی باید اطلاعات خود و وسیله نقلیه خود را در این سایت ثبت کنند.

۴. سامانه سماس با جمع‌آوری اطلاعات رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، به افزایش امنیت این حوزه کمک می‌کند. ازآنجاکه سامانه سماس به سامانه ثبت‌ احوال وصل است، امکان سنجش صحت اطلاعات مربوط به خودرو و راننده فراهم می‌شود.

راهنمای گام‌به‌گام استعلام سهمیه سوخت از سایت سماس

برای استعلام سهمیه سوخت خود ابتدا باید وارد سامانه سماس بشوید، برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد سایت samas.moi.ir شوید. بعد از ورود به سایت تصویر زیر را خواهید دید:

فاواپرس / سایت سماس / سامانه سماس برای استعلام سهمیه سوخت معرفی شد

۲. روی گزینه استعلام رانندگان کلیک کنید. بعد از وارد شدن به این بخش، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

۳. در کادر مربوط به کد ملی، کد ملی خود را وارد کنید، کد امنیتی مشخص‌شده را هم در کادر مربوط به آن وارد کنید. حالا روی گزینه استعلام کلیک کنید.

۴. اگر کد ملی شما در سامانه سوخت‌گیری ثبت ‌شده باشد، وارد صفحه جدیدی می‌شوید. در این صفحه که در ادامه تصویر آن را می‌بینید، کلیه خدمات ارایه شده در سامانه سماس برای شما نمایش داده می‌شود.

مانده اعتبار سوخت: برای اطلاع از میزان سهمیه بنزین فعلی خود، گزینه «مانده اعتبار سوخت» را انتخاب کنید. در صفحه جدید، کد ملی و رمز کارت خود را وارد کنید تا مانده سهمیه بنزین خود را مشاهده کنید.

تاریخچه واریز اعتبار: برای اطلاع از تاریخچه واریز سهمیه بنزین خود در دوره‌های گذشته، گزینه «تاریخچه واریز اعتبار» را انتخاب کنید. در صفحه جدید با واردکردن رمز کارت خود و همچنین تاریخ بازه زمانی موردنظرتان، گزارشی از این دوره را مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه برداشت اعتبار: برای اطلاع دقیق از زمان‌هایی که از اعتبار بنزین خود استفاده کرده‌اید، باید گزینه «تاریخچه برداشت اعتبار» را انتخاب کنید. در این بخش باید رمز و بازه زمانی مورد نظر خود را وارد کنید تا تاریخچه برداشت اعتبار خود را در آن بازه دریافت کنید.

بازنشانی رمز اعتبار: گزینه «بازنشانی رمز اعتبار»، رمز اعتبار شما را به حالت اولیه و پیش‌فرض برمی‌گرداند. رمز پیش‌فرض اعتبار، ۴ رقم آخر شماره ملی است. با وارد شدن به این صفحه سامانه از شما می‌خواهد با شماره پشتیبانی 02191099919 تماس بگیرید تا رمز اعتبار شما بازنشانی شود.

تغییر رمز اعتبار: اگر هم قصد تغییر رمز خود را دارید، گزینه «تغییر رمز اعتبار» را انتخاب کنید. امکان تغییر رمز اعتبار تنها برای کسانی فعال است که اعتبار سهمیه سوخت به حساب آن‌ها واریزشده باشد. با انتخاب این گزینه، وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن سه گزینه کد ملی، رمز اعتبار قبلی و رمز اعتبار جدید به شما نشان داده می‌شود. با پاسخ دادن به این سؤالات، به راحتی می‌توانید رمز اعتبار دلخواه خود را داشته باشید.

مزایای استفاده از سایت سماس

یکی دیگر از گزینه‌های جذابی که این سامانه در اختیار رانندگان قرار دارد، گزینه‌ای به نام «راهنمایی سوخت‌گیری» است. با رفتن به این بخش نحوه استفاده از اعتبار سهمیه سوخت به شما نمایش داده می‌شود. مراحلی که برای این‌ کار باید دنبال کنید عبارت‌اند از:

۱. ابتدا باید با رفتن به یکی از جایگاه‌های سوخت، کار سوخت‌گیری را انجام دهید. برای این کار هم می‌توانید از کارت سوخت وسیله نقلیه خودتان استفاده کنید و هم می‌توانید از کارت جایگاه بهره ببرید.

۲. در این مرحله باید کارت‌ بانکی خود را برای پرداخت مبلغ سوخت، در دستگاه مربوطه بکشید.

۳. حالا گزینه «پرداخت اعتباری» را انتخاب کنید.

۴. در این مرحله مبلغی که باید بپردازید به شما نمایش داده می‌شود. حالا رمز اعتبار خود را وارد کنید. رمز اعتبار پیش‌فرض، چهار قم آخر کد ملی شما است.

۵. با طی کردن این مراحل پرداخت شما انجام می‌شود و در آخر یک رسید دریافت می‌کنید که در آن عبارت « عملیات موفق» نوشته‌ شده است.

توجه داشته باشید که چون اعتبار سهمیه به کارت ملی شما واریز می‌شود، با کلیه کارت‌های بانکی خود می‌توانید عملیات بالا را انجام دهید.

یکی دیگر از خدمات این سامانه، انجام کارهای مربوط به دریافت سهمیه بنزین برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است. این افراد می‌توانند مدارک موردنیاز برای دریافت سهمیه بنزین را در این سایت وارد کنند تا سهمیه آن‌ها به حسابشان واریز شود.

به جز موضوع استعلام سهمیه سوخت، یک پرسش پرتکرار و متداول دیگر درباره نحوه دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی است. هرچند این کار جزء خدمات سامانه سماس نیست اما در ادامه مطلب به شما توضیح داده شده که چطور می‌توانید برای دریافت مجدد کارت سوخت اقدام کنید.

چگونه کارت سوخت المثنی بگیریم؟

اگر کارت سوختتان را گم کرده‌اید می‌توانید با مراجعه حضوری و آنلاین کارت سوخت المثنی بگیرید. البته برای اعلام مفقودی کارت سوخت فقط گزینه مراجعه حضوری به یکی از مراکز پلیس +۱۰ را دارید؛ اما برای درخواست صدور نسخه المثنی می‌توانید هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که محدودیتی در دفعات درخواست و دریافت کارت سوخت المثنی وجود ندارد و هر بار که کارتتان مفقود شد می‌توانید برای صدور مجدد آن درخواست دهید.

گام اول بعد از این که مطمئن شدید کارت سوختتان گم شده، این است که به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه و مفقود شدن کارت سوخت خود را اعلام کنید. باید کارت مفقودشده خود را بسوزانید تا غیر فعال شود.

بعد از اعلام مفقودی هم می‌توانید درخواست صدور مجدد کارت سوخت را در همان مرکز پلیس +۱۰ ثبت کنید، هم می‌توانید برای سهولت فرایند و صرف زمان کمتر این درخواست را به‌صورت آنلاین ثبت کنید. برای ثبت درخواست در مرکز پلیس +۱۰ لازم است فرم درخواست کارت سوخت جدید را تکمیل کنید.

یادتان باشد که برای اعلام مفقودی و غیر فعال کردن کارت سوخت حتماً مالک اصلی خودرو، که کارت سوخت به نام اوست، باید حضور داشته باشد. اگر مالک وسیله نقلیه به هر دلیلی امکان مراجعه و حضور نداشت، وکیل او می‌تواند همراه با وکالت‌نامه اصلی همراه با قید کلمه کارت سوخت در مرکز پلیس +۱۰ حضور پیدا کند.

اما اگر می‌خواهید این فرایند را غیرحضوری و آنلاین انجام دهید لازم است بعد از اعلام مفقودی و سوزاندن کارت، از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی mob.gov.ir اقدام به درخواست صدور مجدد کارت سوخت کنید.

فاواپرس / سایت سماس / سامانه سماس برای استعلام سهمیه سوخت معرفی شد / چگونه کارت سوخت المثنی بگیریم؟

در صفحه اصلی این سامانه شماره موبایل مالک وسیله نقلیه و کارت سوخت را وارد کنید. سپس کد امنیتی را در کادر مشخص‌شده تایپ کرده و روی گزینه «ارسال رمز یک بار مصرف» کلیک کنید. در مرحله بعد روی گزینه «ارسال کد فعال‌سازی» کلیک کنید.

فاواپرس / سایت سماس / سامانه سماس برای استعلام سهمیه سوخت معرفی شد / چگونه کارت سوخت المثنی بگیریم؟

پس از آن، از طریق پیامک یک کد تأیید دریافت می‌کنید که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید. با وارد کردن این کد وارد صفحه اصلی خدمات هوشمند دولت همراه می‌شوید. در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که اطلاعات حساب خود را تکمیل و ثبت کنید. برای این کار اطلاعاتی مانند کد ملی، تاریخ تولد و کد پستی را وارد کرده و روی گزینه «ثبت اطلاعات» کلیک کنید.

با ثبت نام در این سامانه است که می‌توانید به بخش خدمات سایت دسترسی داشته باشید. در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود، در سمت راست نام، نام خانوادگی و کد ملی شما نمایش داده شده است. ذیل همین قسمت بخش‌هایی همچون خدمات، ایمیل، کارپوشه پیام ایران، سامانه‌ها و خدمات پرکابرد، تنظیمات و… وجود دارد.

برای درخواست کارت سوخت المثنی لازم است گزینه «خدمات مستقیم استعلامی» را انتخاب کنید.

فاواپرس / سایت سماس / سامانه سماس برای استعلام سهمیه سوخت معرفی شد / چگونه کارت سوخت المثنی بگیریم؟

با کلیک روی این گزینه دسته‌بندی‌های مختلفی، اعم از دسته‌بندی سازمان، دسته‌بندی احراز هویت و دسته‌بندی موضوعی به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی این دسته‌بندی‌ها خدمات مختلف به شما نشان داده می‌شود. در میان این لیست لازم است گزینه «درخواست کارت سوخت المثنی» را انتخاب و روی آن کلیک کنید. در ادامه می‌توانید با ارائه مدارک خواسته‌شده درخواست صدور مجدد کارت سوخت خود را ثبت کنید.

برای دریافت کارت سوخت المثنی چه مدارکی مورد نیاز است؟

هنگام درخواست صدور مجدد کارت سوخت هوشمند و برای دریافت کارت سوخت المثنی به مدارک خاصی نیاز دارید. برای اشخاص حقیقی، نسخه اصل یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه مثل شناسنامه یا کارت ملی یا گذرنامه مورد نیاز است.

برای اشخاص حقوقی هم معرفی‌نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه که مهر و امضای مجاز داشته باشد، به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی یا گذرنامه نماینده سازمان یا شرکت لازم است. دارندگان وکالتنامه معتبر قانونی از مالک نیز می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر مانند اصل شناسنامه یا کارت ملی یا گذرنامه برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

در خصوص خودروهای لیزینگی، که خودروهای اجاره به شرط تملیک هستند، اسناد و مدارک در اختیار استفاده‌کننده خودرو، شامل کارت خودرو، مورد نیاز است. مدارک شناسایی وسیله نقلیه هم شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر می‌شود.

پس از ثبت درخواست کارت سوخت المثنی می‌توانید وضعیت درخواست خود را پیگیری کنید. یکی از آسان‌ترین و ساده‌ترین راه‌های پیگیری، استعلام وضعیت آن به صورت آنلاین از طریق سامانه epolice.ir است.

وارد این سامانه شوید و با مراجعه به بخش پیگیری کارت سوخت، ابتدا شماره پلاک وسیله نقلیه و در ادامه کد رهگیری را که در اختیارتان قرار گرفته وارد کنید تا به شما نشان داده شود که درخواستتان در چه مرحله‌ای قرار دارد. پیگیری درخواست به شیوه حضوری نیز امکان‌پذیر است. برای این کار باید به همان مرکز پلیس +۱۰ که درخواستتان را ثبت کرده‌اید مراجعه کنید. کد رهگیری را که در رسید درخواست صدور کارت سوخت المثنی ثبت شده، ارائه دهید تا بتوانید وضعیت درخواست صدور مجدد کارت سوخت خود را پیگیری کنید.

پس از درخواست صدور کارت سوخت المثنی مدتی نسبتاً طولانی زمان می‌برد که کارت جدید صادر شده و به دست شما برسد. هرچند که گفته شده این فرایند دو ماه زمان می‌برد اما در مواردی متقاضیان دریافت کارت سوخت المثنی بیش از شش ماه در انتظار صدور کارت المثنی بوده‌اند.

 

پرسش‌های متداول در مورد سامانه سماس و استعلام سهمیه سوخت

سامانه سماس چیست؟

سماس «سامانه مشترک اطلاعات سفر» است که با هدف ارایه خدمات الکترونیکی به صاحبان خودروهای نقلیه و شرکت‌های حمل‌و‌نقل راه‌اندازی شده است.

سایت سماس چه خدماتی ارایه می‌دهد؟

در این سامانه اگر به بخش «استعلام رانندگان» بروید می‌توانید از موجودی اعتبار سوخت، زمان واریز اعتبار و تاریخ برداشت آن باخبر شوید.

استعلام سهمیه سوخت از سایت سماس چگونه است؟

۱. وارد سایت samas.moi.ir بشوید.

۲. بر روی گزینه استعلام رانندگان کلیک کنید. در کادرهای مربوطه کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید.

۳. بر روی استعلام کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.