حسین اسلامی در دیدار با رییس جمهور: محدودیت‌های کنونی اینترنت رفع شود

رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در دیدار رییس جمهور با فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، درباره لزوم رفع اختلال‌های اینترنتی گفت: محدودیت‌های کنونی اینترنت کمکی به آینده کشور نخواهد کرد.

فاواپرس: حسین اسلامی؛ رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در دیدار رییس جمهور با فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، درباره لزوم رفع اختلال‌های اینترنتی گفت: محدودیت‌های کنونی اینترنت کمکی به آینده کشور نخواهد کرد. بنده استدعا دارم تا در این موارد تجدید نظر شود و ما این آمادگی را داریم تا با حضور نمایندگان بخش خصوصی دغدغه‌های کنونی حل شوند و فشار حداکثری بر کشور برداشته شود.

در این دیدار که روز گذشته (۲۸ فروردین) انجام شد، حسین اسلامی، بر بهره‌گیری بیشتر دولت از توان بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: چه اشکالی دارد اگر نمایندگان بخش خصوصی بدون حق رای در نشست‌های فضای مجازی حضور داشته باشند؟

او گفت: اجرای مصوبات نیازمند حمایت رییس جمهور است. وقتی مصوبه‌ای از کارگروه بیرون می‌‌آید، باید همه دولت به مصوبات این کارگروه تمکین کنند.

اسلامی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که درآمد حاصل از فعالیت در اقتصاد دیجیتال به خود این صنعت بازگردد گفت: امکان دارد افرادی در بخش دیجیتال درآمد داشته باشند، اما به دلیل نداشتن امید به سرمایه‌گذاری مجدد، این درآمدها را در سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ از این رو مناسب است تا خود دولت به عنوان یک الگو، درآمدهای حوزه‌هایی مانند اپراتورها را به همان صنعت بازگشت دهد

او با اشاره به نقش بانک‌ها در اقتصاد دیجیتال گفت: تا به حال شرکت‌های متعددی ایجاد شده‌اند و انصافاً تاثیر زیادی در فضای اقتصاد دیجیتال داشته‌اند. ما بحث‌های محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها را کاملا قبول داریم اما حوزه اقتصاد دیجیتال و بانکداری دیجیتال را باید مصرحاً با تاکید رییس جمهور از این موضوع حذف کنیم.

فاواپرس / حسین اسلامی در دیدار با رییس جمهور: محدودیت‌های کنونی اینترنت رفع شود

رییس هیات مدیره سازمان نصر تهران با استقبال از ایجاد تغییر در مرکز ملی فضای مجازی، گفت: قبلاً ارتباط کمتری با بخش خصوصی وجود داشت، اما طی ماه‌های اخیر این تغییر رویکرد کاملاً محسوس است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. تقاضا داریم تا این ارتباط تقویت شود؛ چون ما باید در کانال‌های مختلفی مبارزه کنیم اما ایجاد یک کانال مستقیم و ارتباط با بدنه بخش خصوصی به منظور فعال‌سازی اقتصاد دیجیتال، ضروری است. چه کانالی بهتر از مرکز ملی فضای مجازی که در کانون فضای مجازی حضور دارد و زیرمجموعه یک نهاد فراقوه‌ای است؟

اسلامی خطاب به رییس جمهور خواستار رفع اختلال در اینترنت شد و گفت: محدودیت‌های کنونی اینترنت کمکی به آینده کشور نخواهد کرد، این سخن را به عنوان نماینده بخش خصوصی بپذیرید. ما همه موارد عنوان شده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی را شنیده‌ایم اما هنوز بر این باوریم که در فضای بازتر باید به فعالیت ادامه داد. ما نمی‌دانیم فیلترینگ یوتیوب و گوگل پلی چه زمانی رفع فیلتر می‌شوند.

شرکت‌های خصولتی، ریشه بخش خصوصی را می‌خشکانند

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا عابدی‌نژاد، عضو هیات مدیره نصر تهران گفت: بنده به عنوان نمایندگی از صنعت افتای کشور، تولیدکنندگان و واردکنندگان این حوزه می‌گویم واقعیت این است که همه جا به دنبال مجوززدایی هستیم اما در حوزه افتا مجوززایی رخ می‌دهد. هر روز شاهد سخت‌گیری‌های بیشتر هستیم. همه شرکت‌های فاوا در این خصوص مشکلاتی دارند که مانع حرکت آن‌ها شده است.

او ادامه داد: شرکت‌های خصولتی ریشه بخش خصوصی واقعی را می‌خشکانند زیرا با امکانات ویژه و رانت اجازه نمی‌دهند شرکت‌های خصوصی واقعی رشد کند.

از ظرفیت‌های مشورتی نصر استفاده شود

در ادامه این دیدار، مسعود شکرانی، رییس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای نصر تهران درخواست‌هایی را از رییس جمهور مطرح کرد. او با بیان این که «در سال‌های اخیر همکاران من با توسعه نرم‌افزار‌ها خدمات غیرحضوری را توسعه دادند» گفت: این صنف با صنوف دیگر کاملا متمایز است. کاری که همکاران من با ریسک اموال خود و خانواده خود انجام می‌دهند به معنی مجاهدت است. ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با دنیا پنج الی ۱۰ درصد فاصله داریم. من از دولت محترم درخواست دارم از ظرفیت‌های مشورتی نظام صنفی رایانه‌ای کشور در کلیه امور مرتبط استفاده شود و نمایندگان بخش خصوصی در کلیه کمیسیون‌های تصمیم‌ساز حضور داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

شکرانی ادامه داد: دومین درخواست ما این است که مصوبه ویژه هیات دولت صادر شود که به طور کلی همه ارگان‌هایی که در حوزه فناوری مشغول به فعالیت هستند، این حوزه را متمایز تلقی کنند و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود با بخشنامه‌‌هایی که برای سایر صنایع صادر می‌شود متفاوت باشد.

تغییر مدت زمان تسویه حساب ارزی و کاهش تعداد نهادهای مجوزدهنده

رییس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای نصر تهران با اشاره به یکی از دستورالعمل‌های جدید سازمان پدافند غیرعامل گفت: آیا پدافند غیرعامل مجوزی را از آقای زارع‌‌پور دریافت کرده که به همه بانک‌ها با ارسال نامه‌ای اعلام کرده برای فعالیت در حوزه‌ای خاص باید مجوز از این نهاد دریافت کند؟ این تعدد نهادهای مجوزدهنده فقط اسباب مهندسی مناقصات و حذف رقباست.

یکی دیگر از درخواست‌های مطرح شده توسط شکرانی، به همکاری وزارت صمت و شرکت توسعه تجارت ایران برای اختصاص غرفه‌ای به نظام صنفی رایانه‌ای در همه نمایشگاه‌های داخلی مربوط بود.

او بیان کرد: ما خواستار این هستیم که در سفارت‌های ایران به خصوص در کشورهای روسیه، امارات، آلمان، دانمارک، فرانسه و اتریش یک فرد ویژه برای موضوعات مربوط به فناوری و مسائل حقوقی این حوزه حضور داشته باشد.

شکرانی در پایان گفت: آخرین درخواست ما این است که مدت زمان تسویه حساب ارزی را از شش ماه فعلی به ۲۶ ماه تغییر دهند. برای تخصیص‌های داده شده در ۲۰ اسفند هیچ ارزی وجود نداشته و همه این تخصیص‌ها ظرف سی روز ابطال و باعث سردرگمی همکاران من شده است.

فاواپرس / حسین اسلامی در دیدار با رییس جمهور: محدودیت‌های کنونی اینترنت رفع شود

میزان اشتغال در اقتصاد دیجیتال قابل قبول نیست

در این دیدار، ابراهیم رییسی، با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای در حال پیشرفت یا توسعه‌یافته مربوط به اقتصاد دیجیتال است گفت: برخی از کشورهای همسایه ما به میزان درآمد ما از نفت از حوزه دیجیتال درآمد دارند و بعضی‌ها در میانه راه هستند. آمار و اطلاعات از کشورهای همسایه‌ این موضوع را نشان می‌دهد. اگر ما حرکت قابل قبولی ارائه نکنیم، در این عرصه عقب می‌مانیم و این عقب‌ماندگی قابل جبران نیست.

رییس جمهور با بیان اینکه نهضت آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد از مسائل مهم در حوزه اقتصاد دیجیتال است، گفت: با همه فعالیت‌ها در بخش‌‌های مختلف، میزان اشتغال قابل قبول نیست. بی‌حکمت نبود که از اوایل دولت فکر کردیم باید برای اقتصاد دیجیتال بخشی را تعیین کنیم که متولی این کار باشد، لذا گروهی را مشخص کردیم و اختیارات دولت را به آن دادیم. برخی از مشکلاتی که مطرح شد حاکی از این است که باید بیشتر در این زمینه کار شود.

او ادامه داد: تسهیل فضای کسب‌وکار در اقتصاد دیجیتال یکی از وظایف جدی مسئولان در بخش‌های دولتی است، اگر مانعی پیش رو است موانع را رفع کنند. دولت باید موانع را بردارد تا رشد و پیشرفت اتفاق بیفتد. یکی از این موانع، مجوزها است که باید تسهیل شود. در مورد امنیت معتقدم هم در تجمیع تنظیم‌گری‌ها ضمن اینکه لازم است مجوز اخذ شود تنظیم‌گرها خودشان خود را تنظیم کنند تا خود تنظیم‌گرها موجب اختلال در امور کسب‌وکارها نشوند.

دولت باید در مقام تنظیم‌گری ظاهر شود

رییسی افزود: امروز وظیفه همه ماست که زمینه کسب‌وکار را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. اگر عملکردها را بررسی کنیم می‌بینیم دولت نباید در مقام متصدی بلکه در مقام تنظیم‌گری ظاهر شود. اینکه خصولتی‌ها به تعبیر شما که خیلی تعبیر درستی هم نیست بیایند و به دلیل ارتباطی که دارند میدان را از بخش خصوصی بگیرند امر ناصحیحی است و باید با آن مقابله کرد. هر اقدامی که بخواهد در دولت چه با عنوان دولت و چه با ظاهر خصوصی و باطن دولتی بخواهد میدان را از بخش خصوصی بگیرد، حتماً به حال کشور و اقتصاد کشور مضر است.

رییس جمهور درباره حل مسائل توسط استارت‌آپ‌‌ها گفت: می‌خواهم به استارت‌آپ‌ها و مجموعه‌های شما عرض کنم که نظام مسائل را تعریف کنید. به همکاران خود در مرکز ملی و وزارتخانه و معاونت علمی ریاست جمهوری می‌گویم این نظام مسائل تعریف شود و به خود این استارت‌آپ‌ها داده بشود تا مسائل را حل کنند.

رییسی ادامه داد: الان بیان می‌کنند سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ما ۷ درصد است. نمی‌دانم دقیق است یا نه اما حتماً می‌توانیم به ۱۰ درصد افزایش دهیم. برای درصدهای بالاتر نیز به کار بیشتری است اما رسیدن به ۱۰ درصد دور از انتظار نیست.

به گفته رییس جمهور، کشور به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد و باید برای اصل سرمایه و سود، تضمینی وجود داشته باشد.

رییس جمهور مرکز ملی فضای مجازی را مأمور کرد پیشنهادات ارائه شده در این نشست را برای تهیه لایحه جهت کنترل ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و همچنین ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار دهد

روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرده است در دیدار روز گذشته مینا مهرنوش رییس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پات، عباس عسگری مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس، محمدمهدی تقی‌پور مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، مهدی انجیدنی مدیرعامل شبکه پیام‌رسان گپ، محمدرضا آقایا مدیرعامل سایت باسلام، حمیدرضا قدمنان مدیرعامل شرکت آرمان رایان شریف، آسیه حاتمی یزدی مدیرعامل شرکت ایران تلنت، مهدی جعفری جوزانی نماینده جامعه بازی‌سازان کشور و امیرحسین راد مدیرعامل شرکت رمز ارز نوویتکس به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات فعالان این حوزه پرداختند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.