نحوه شکایت در پلیس فتا و مدارک مورد نیاز چیست؟

ما در این مقاله نحوه ثبت شکایت در پلیس فتا، مدارک مورد نیاز و روش پیگیری جرایمی که علیه شما در فضای مجازی صورت گرفته را آموزش می‌دهیم.

قانون جرایم رایانه‌ای از سال ۱۳۹۳ تصویب شد تا پاسخگوی شکایات مردم در مورد جرایم مربوط به این حوزه باشد. ما در این مقاله نحوه ثبت شکایت در پلیس فتا، مدارک مورد نیاز و روش پیگیری جرایمی که علیه شما در فضای مجازی صورت گرفته را آموزش می‌دهیم.

بر اساس این قانون مواردی چون شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌های یا سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، نشر اکاذیب و… مشمول مجازات هستند. حال اگر جرمی علیه شما در فضای مجازی صورت گرفته باشد چطور باید آن را پیگیری کنید؟ مرجع رسیدگی و ثبت شکایت در این موارد پلیس فتا است و برای شکایت باید مراحل زیر را انجام دهید.

نحوه ثبت شکایت در پلیس فتا به صورت آنلاین 

برای انجام ثبت شکایت در پلیس فتا ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید که نحوه ثبت‌نام در این سامانه در این مطلب به شما آموزش داده شده است.

سپس به سامانه نوبت‌دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در آنجا در کادری صفحه اول مشاهده می‌کنید با وارد کردن نام استان، شهر و نوع شکایت، از دفتر قضایی وقت بگیرید.

فاواپرس / نحوه شکایت در پلیس فتا و مدارک مورد نیاز چیست؟

در این مرحله باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مورد نظر مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. سپس پرونده شما به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع داده می‌شود و مراحل رسیدگی و صدور حکم آن طی می‌شود.

ثبت جرایم و تخلفات سایبری به صورت آنلاین

شما همچنین می‌توانید در سامانه‌ی فوریت‌های سایبری پلیس فتا تخلفات سایبری را ثبت کنید یا در صورت نیاز با کارشناسان پلیس فتا ارتباط برقرار کنید.

توجه داشته باشید که از طریق این سامانه فقط می‌توانید گزارش تخلف ثبت کنید و برای ثبت و تنظیم شکایت در پلیس فتا باید به صورت حضوری به دادسرای مربوطه مراجعه کنید.

پس از مراجعه به سامانه به این آدرس ابتدا ثبت نام کرده یا وارد حساب کاربری‌تان شوید. ثبت نام در این سامانه نیاز به کد ملی و شماره تلفن همراه دارد. پس از وارد کردن این اطلاعات کد شناسایی برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن می‌توانید گزارش ثبت کنید.

فاواپرس / نحوه شکایت در پلیس فتا و مدارک مورد نیاز چیست؟

در صفحه‌ی پیش رو گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید تخلف‌های وب‌سایت، شبکه‌ی اجتماعی، نرم‌افزار و بازی و پیامک و پست الکترونیکی را انتخاب کنید.

پس از انتخاب هر کدام از گزینه‌ها باید در فرم پیش‌رو اطلاعات درخواستی مثل استان، شهر، شبکه‌ی اجتماعی، نرم‌افزار، فروشگاه، نوع تخلف را پر کرده و در بخش توضیحات گزارش خود را از تخلف بنویسید.

فاواپرس / نحوه شکایت در پلیس فتا و مدارک مورد نیاز چیست؟
برخی از گزارش‌ها نیاز به مستندات دارند که باید آن‌ها را به پیوست گزارشتان ارسال کنید.

فاواپرس / نحوه شکایت در پلیس فتا و مدارک مورد نیاز چیست؟

همچنین می‌توانید از سایت پلیس فتا گزارش خود را ثبت کنید. برای این منظور در صفحه‌ی اصلی وارد بخش خدمات الکترونیکی شوید و گزینه‌ی ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه‌ی مورد نظرتان برای گزارش به سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا هدایت می‌شوید و می‌توانید گزارشتان را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که ثبت گزارش در این سامانه به معنای ثبت شکایت نیست و بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای باید برای تنظیم شکایت در پلیس فتا به شیوه‌ای که در ابتدای مطلب آموزش دادیم اقدام کنید. اما گزارش‌های شما در این سامانه بر اساس روند جاری پلیس فتا بررسی می‌شود.

همچنین می‌توانید شکایت خود را به صورت تلفنی با شماره‌گیری ۰۹۶۳۸۰ گزارش کنید. اما همچنان بهترین راه برای شکایت در پلیس فتا مراجعه حضوری با در دست داشتن مدارک شناسایی به دفاتر خدمات قضایی است. در آنجا نوع شکایت شما بررسی شده و در صورتی که در حیطه وظایف پلیس فتا باشد به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع داده می‌شوید و اقدامات لازم در مورد شکایتتان انجام می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.