مشکل تحریم نقشه گوگل برای سایت‌های ایرانی رفع شد

مشکل مسدودیت سرویس API گوگل مپ برای IPهای ایران که در هفته‌‌های گذشته در فضای مجازی مطرح شده بود، رفع شده است.

اواخر فروردین ماه کاربران ایرانی در توییتر خبر از مشکلی در استفاده از نقشه‌ی گوگل دادند. نمایش ارور ۴۰۳ برای آی‌پی ایران، نشان از مسدود شدن نمایش نقشه برای سرویس‌های ایرانی بود. حتی در وب‌سایت‌های خارجی که از نقشه‌ی گوگل استفاده کرده بودند نقشه برای IP ایران نمایش داده نمی‌شد.

البته مشخص شد که این مشکل تازه نبوده و حدودا از دی ماه سال گذشته بعضی از کاربران گزارش داده بودند که امکان استفاده از embed گوگل مپ در سایت وجود ندارد. بسیاری از سایت‌ها این موضوع را به عنوان تحریم جدید از سوی گوگل مطرح کردند.

پس از آن‌که میلاد نوری کارشناس فناوری اواخر فروردین ماه در توییتر این مشکل را اعلام کرد، یکی از کارمندان ایرانی گوگل در کامنت‌ها خبر داد که آن را پیگیری خواهد کرد. در نتیجه‌ی این پیگیری مشکل سرویس API گوگل مپ رفع شد، اگرچه ایمان رحمتی‌زاده خبر داد رفع کامل مشکل در تمام سرورها مدتی طول خواهد کشید.

فاواپرس / مشکل تحریم نقشه گوگل برای سایت‌های ایرانی رفع شد

تحریم سرویس‌های ایرانی از سوی گوگل مپ بی‌سابقه نیست. پیش از این در سال ۱۳۹۷ هم گوگل ارتباط API سرویس نقشه‌ی خود را برای آن دسته از سایت‌های ایرانی که از دامنه‌ی ir استفاده می‌کردند قطع کرد. آن زمان بررسی خطا برای دسترسی نقشه‌ی گوگل در صفحه‌ی توسعه‌دهندگان با این توضیح همراه بود: «وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به دلیل عدم سازگاری با قوانین گوگل‌مپ مسدود شده است.» و در نتیجه نقشه روی سایت لود نمی‌شد.

آن زمان هنوز جایگزین بومی باکیفیت برای این سرویس وجود نداشت و مسدود شدن دامنه‌های ir کسب‌وکارهای نقشه‌محور به خصوص استارتاپ‌های کوچک‌تر را با مشکلات جدی مواجه کرد.

تحریم‌های حوزه‌ی فناوری برای کاربران و سرویس‌های ایرانی موضوع تازه‌ای نیست. اما از مهر ماه سال گذشته که وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه‌ی رفع تحریم‌های اینترنتی ایران را به دلیل تسهیل جریان آزاد اطلاعات داده بود، کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی انتظار تحریم تازه را نداشتند. چرا که وزارت خزانه‌داری در دی ماه هم جزییات این رفع تحریم را مشخص کرده و مجوز داده بود شرکت‌های امریکایی سرویس‌ها و نرم‌افزارهای متنوعی از جمله نقشه‌های تحت وب را در دسترس کاربران و شرکت‌های ایرانی قرار دهند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.