گزارش دایرک از گیمر‌های ایرانی:

گیمرهای ایرانی در سال ۹۸ مبلغ ۲۱ میلیارد تومان بازی بومی خریدند

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)، گزارشی از وضعیت بازیکنان بازی‌های دیجیتال ایرانی در سال ۹۸ منتشر کرده که تمرکز آن گیمرهایی هستند که از پلتفرم رایانه استفاده می‌کنند. در این گزارش اعلام شده گیمر‌های ایرانی در سال ۹۸، ۱۳۱ میلیارد تومان هزینه خرید نرم‌افزار بازی‌ کرده‌اند که از این میزان، ۲۱ میلیارد تومان خرج بازی‌های بومی شده است.

به گزارش فاواپرس، صنعت گیم در جهان روز به روز درحال پیشرفت است. بازی‌های موبایلی درحال بهتر شدن هستند و در کنار آن نسل جدید کنسول‌ها و سخت‌افزار‌های جدید رایانه‌ها، رقابت را برای انتخاب بهترین پلتفرم بازی سخت‌تر کرده است. اما در ایران ماجرا کمی متفاوت است. با آنکه همانند دنیا بازی‌های موبایلی در ایران نیز پیشرفت زیادی داشته اما بازی‌های رایانه‌ای در ایران اقبال خود را از داست داده است. این اطلاعات که از جدیدترین گزارش دایرک درباره استفاده از پلتفرم رایانه در میان بازیکنان ایرانی به دست آمده، می‌تواند به عوامل مختلفی مانند نبود قانون کپی‌رایت، عدم امکان پرداخت درون برنامه‌ای، تحریم‌ها و گران شدن قیمت قطعات سخت‌افزاری وابسته باشد. طبق آخرین گزارش دایرک، تعداد گیمر‌های ایرانی که از پلتفرم رایانه استفاده می‌کنند در سال ۹۸ به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این درحالی است که این آمار در سال ۹۴، حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۹۶، حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

سهم بازیکنان رایانه‌ای از کل بازیکنان ایرانی در سال ۹۸، ۲۰ درصد است.

طبق آخرین آماری که مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)، منتشر کرده، تعداد بازیکنان ایرانی که از پلتفرم رایانه برای بازی استفاده می‌کنند در حال کاهش و میانگین سنی بازیکنان در حال افزایش است. این گزارش با جمع‌آوری اطلاعات از بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ خانوار و بیش از ۳ هزار بازیکن به‌صورت تلفنی به دست آمده است. در این گزارش بازیکن بازی دیجیتال فردی در نظر گرفته شده که حداقل یک ساعت در هفته از حداقل یکی از پلتفرم‌های بازی دیجیتال استفاده می‌کند و بازیکن پلتفرم رایانه‌ای نیز شخصی در نظر گرفته شده که حداقل یک ساعت در هفته با یکی از دو دستگاه رایانه شخصی یا لپ‌تاپ بازی می‌کند.

گزارش دایرک از بازیکنان بازی‌های دیجیتال روی پلتفرم رایانه در ایران در سال ۹۸

طبق اطلاعات به دست‌آمده از این تحقیقات، ۲۰ درصد گیمر‌های ایرانی در سال ۹۸ با رایانه بازی کرده‌اند که از این تعداد، ۵۱ درصد با لپ‌تاپ و ۵۶ درصد با رایانه‌های شخصی بازی می‌کنند که ۷ درصد این بازیکنان به‌طور مشترک از هر دو دستگاه برای بازی استفاده می‌کنند.

در این تحقیق برای رسیدن به درک عمیق‌ترین از رفتار کاربری بازیکنان، آنها در سه دسته بازیکن رایانه‌ای، بازی‌باز رایانه‌ای و رایانه‌باز تقسیم‌بندی شده‌اند.

همانطور که اشاره شد، بازیکنان رایانه‌ای که عامل‌ترین این دسته‌بندی هم هستند شخصی است که حداقل یک ساعت در هفته با یکی از دو دستگاه رایانه شخصی یا لپ‌تاپ بازی می‌کند. بازی‌باز رایانه‌ای، بازیکنی است که با پلتفرم‌های گوناگونی بازی می‌کند اما استفاده او از پلتفرم رایانه بیش از سایر پلتفرم‌هاست. این دسته ۴۴ درصد از بازیکنان رایانه‌ای را تشکیل می‌دهند. رایانه‌بازها هم آن دسته از گیمرهایی هستند که تنها از طریق پلتفرم رایانه به بازی مشغولند که این دسته تنها ۱۶ درصد کل بازیکنان رایانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

بیش از ۵۰ درصد از بازیکنان رایانه‌ای علاوه بر رایانه با سایر پلتفرم‌ها هم بازی می‌کنند. در این میان ۶۲ درصد گیمر‌ها از ۲ پلتفرم استفاده می‌کنند که ۵۷ درصد آنها رایانه-موبایلی و ۵ درصد آن‌ها رایانه-کنسولی هستند. ۲۲ درصد هم از هر ۳ پلتفرم رایانه، کنسول، موبایل استفاده می‌کنند.

۶۲ درصد گیمرها از ۲ پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند.

۸۵ درصد از گیمر‌های ایرانی که از رایانه استفاده می‌کنند مرد و ۱۵ درصد آن‌ها زن هستند. این درحالی است که طبق آمار سال ۹۶ تنها ۱۲ درصد از زنان از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کردند و این آمار نشان از رشد ۳ درصدی جمعیت گیمرهای زن در ایران دارد. با توجه به این که نسبت بازیکنان بازی‌های دیجیتال در ایران ۶۲ درصد مرد به ۳۸ درصد زن است، می‌توان گفت، استقبال زنان گیمر از بازی‌های پلتفرم رایانه در کمترین حد خود قرار دارد.

همچنین متوسط سنی بازیکنان رایانه ۲۳/۴ سال است. با این حال جوانان (سن ۱۸ تا ۳ ۴سال) با ۳۶ درصد، بیشترین تعداد در بین رده‌های مختلف سنی را دارند. پس از آنها کودکان (سن ۳ تا ۱۱ سال) با ۲۷ درصد در جایگاه دوم و نوجوانان، میان‌سال‌ها و کهنسالان نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

گروه سنی جوانان سهم بیشتری از کل بازیکنان رایانه‌ای دارند.

آنطور که در این گزارش آمده، ۲۱ درصد از تمام بازیکنان رایانه هر روز بازی می‌کنند که میانگین زمان بازی‌ کردن آن‌ها ۵۶ دقیقه در روز است. این میانگین زمانی برای مردان ۶۱ دقیقه و برای زنان ۳۳ دقیقه در روز است. ۲۲ درصد از تمام بازیکنان هم تنها یک روز در هفته بازی می‌کنند و مابقی یعنی ۵۷ درصد بازیکنان، چند روز در هفته با پلتفرم رایانه بازی می‌کنند. همچنین ۳۱ درصد از کل بازیکنان رایانه نیز به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند.

بازی‌بازهای رایانه‌ای تقریبا ۲ برابر سایر بازیکنان رایانه‌ای بازی می‌کنند.

بازی‌های ورزشی، تیراندازی و اکشن/ماجرایی، سه دسته پرطرفدار بازی‌های رایانه‌ای در میان گیمر‌های ایرانی هستند که از میان بازی‌ها، سه بازی eFootball PES، GTA و Call of Duty از دیگر بازی‌ها محبوب‌ترند. بازی‌های FIFA و Counter Strik هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

طبق گزارش دایرک، ۲۳ درصد از بازیکنان بازی‌های دیجیتال به رده‌بندی سنی توجه زیادی دارند. ۵۰ درصد از بازیکنان تا حدودی توجه دارند و ۲۷ آنها هم هیچ توجهی به رده‌بندی سنی بازی‌ها ندارند. این آمار به تفکیک زن و مرد کمی متفاوت است. به این ترتیب که ۲۹ درصد زنان توجه زیادی به ردهٰ‌بندی سنی بازی‌ها دارند در مقابل ۲۰ درصدی که اصلا به این موضوع توجه ندارند و همچنین ۲۱ درصد از مردان توجه زیادی به رده‌بندی سنی دارند در مقابل ۲۹ درصدی که اصلا به این موضوع توجهی ندارند.

۲۷ درصد از گیمرهای ایرانی هیچ توجهی به رده‌بندی سنی بازی‌ها ندارند.

در سال ۹۸ و بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دایرک، بازیکنان ایرانی ۱۳۱ میلیارد تومان برای خرید نرم‌افزار بازی هزینه کرده‌اند که از این مبلغ، ۲۱ میلیارد تومان سهم بازی‌های بومی بوده است. در این میان ۹۱ درصد خریداران مردها بوده‌اند و زنان تنها ۹ درصد از خریداران را تشکیل می‌دهند. همچنین ۵۹ درصد خریداران فقط خرید لوازم جانبی داشته‌اند و ۷۲ درصد بازیکنان نیز فقط بازی (نسخه فیزیکی، نسخه دیجیتال، اکانت و…) خریده‌اند. ۳۱ درصد بازیکنان هم لوازم جانبی و هم بازی خریداری کرده‌اند. در مجموع،‌ در سال ۹۸ توسط بازیکنان رایانه‌ای، ۱۴۷ میلیارد تومان لوازم جانبی و ۱۳۱ میلیارد تومان بازی خریداری شده است.

بازیکنان ایرانی در سال ۹۸، ۱۴۷ میلیارد تومان لوازم جانبی برای بازی کردن خریده‌اند.

با وجود آنکه تعداد بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای در ایران نسبت به سال‌های گذشته با کاهش مواجه بوده اما از نظر میزان فروش، بازار بازی‌های بومی روی رایانه اقبال بیشتری از بازار بازی‌های کنسولی داشته به‌طوری که طبق این گزارش، در سال ۹۸ بازی‌های بومی کنسولی ۹ میلیارد تومان فروش داشته‌اند. اما بازی‌های بومی رایانه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند. البته باید در نظر داشته باشیم که در دسترس‌تر بودن بازی‌های کنسولی خارجی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای خارجی می‌تواند عاملی برای موفقیت بیشتر بازی‌های بومی روی پلتفرم رایانه نیز باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.