تشکل‌های بخش خصوصی مسئول شناسایی کسب‌وکارهای رمزارزی شدند

تعیین شرایط معرفی اولیه و اعطای معرفی‌نامه و همچنین نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای رمزارزی طبق توافق بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین بخش خصوصی به تشکل‌های صنفی سازمان نصر، انجمن فین‌‌تک و انجمن بلاکچین سپرده شد.

تعیین شرایط معرفی اولیه و اعطای معرفی‌نامه و همچنین نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای رمزارزی طبق توافق بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین بخش خصوصی به تشکل‌های صنفی سازمان نصر، انجمن فین‌‌تک و انجمن بلاکچین سپرده شد. همچنین بانک مرکزی مسئول بررسی و تایید درخواست‌ها در سامانه اینماد شد و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هماهنگی بین دستگاهی را به‌عنوان مرجع پاسخگویی استعلام‌های کسب‌وکاری بر عهده گرفت. با این حال، کد صنفی ۷۸۰۰ همچنان مبنای دریافت اینماد و درگاه پرداخت الکترونیکی برای کسب‌وکارهای رمزارزی خواهد بود.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی (۱۳ اردیبهشت‌ماه) با حضور رئیس مرکز تتا، نمایندگان بانک مرکزی و تشکل‌های صنفی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فین‌تک و انجمن بلاکچین، درباره سازوکار رفع مشکلات کسب‌وکارهای رمزارزی تصمیم‌گیری شده است.

در خروجی این جلسه بر الزام‌های مصوب فعلی برای کسب‌وکارهای رمزارزی تاکید شده و تشکل‌های صنفی این حوزه به‌عنوان نهاد خودتنظیم‌گر شناخته شده و وظیفه تعیین شرایط معرفی اولیه و همچنین اعطای معرفی‌نامه را بر عهده گرفته‌اند. بر این اساس، کسب‌وکارهای مجازی حوزه رمزارز می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از یکی از سه تشکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک) و انجمن فناوران زنجیره بلوک (بلاکچین)، معرفی‌نامه خود را در سامانه اینماد بارگذاری کنند.

همچنین بانک مرکزی، مسئولیت بررسی درخواست و تایید درخواست در سامانه اینماد را عهده‌دار شده است. تایید درخواست از سمت بانک مرکزی منوط به بررسی اسناد و مدارک و انجام‌های استعلام‌های لازم شده است.

کسب‌وکارهای که درخواست آنها توسط بانک مرکزی تایید شده امکان دریافت درگاه پرداخت با کد صنف در شبکه پرداخت خواهند داشت و این کسب‌وکارها هنگام استعلام شاپرک از سامانه اینماد، پاسخ مثبت با رشته فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» دریافت خواهند کرد. در این جلسه تاکید شده است که این پاسخ برای سایر دستگاه‌های استعلام‌کننده از مرکز تتا نیز وجود خواهد داشت.

همچنین مرکز تتا به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلام‌های کسب‌وکارهای اینترنتی، با همکاری دیگر دستگاه‌ها نسبت به ایجاد وحدت رویه در مورد کسب‌وکارهای تاییدشده، هماهنگی‌های بین‌دستگاهی را انجام خواهد داد. همچنین مرکز تتا دسترسی به پنل یکپارچه نظارت سامانه اینماد را برای «حفظ سوابق نظارت» و «امکان درج اخطار نظارتی برای کسب‌وکارهای متخلف» را در اختیار هر تشکل قرار داده است. در این جلسه تاکید شده اخطار نظارتی و رفع نکردن تخلف در مهلت مشخص توسط کسب‌وکار به تعلیق کسب‌وکار و مسدودی درگاه پرداخت آن کسب‌وکار به واسطه شاپرک منجر خواهد شد.

نظارت بر فعالیت کسب‌وکارهای معرفی‌شده توسط هر تشکل از حیث پایبندی به قوانین و مقررت و استمرار رعایت الزام‌های مصوب، بر عهده آن تشکل‌های صنفی گذاشته شده و بر این اساس، به هر تشکل، اختیار کامل برای تعیین شرایط معرفی اولیه، تمهیدات لازم جهت ارزیابی دوره‌ای و توسعه و تجهیز زیرساخت‌های نظارت هوشمند بر اعضای خود داده شده است.

در نهایت در این جلسه تاکید شده که عملکرد تشکل‌های تخصصی بابت صحت عملکرد و نظارت بر اعضای خود طی بازه‌های زمانی مشخص مورد ارزیابی قرار گرفته و در مورد ادامه فعالیت آن‌ها یا جایگزینی با تشکل‌های دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.