کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی شروع شد

امضاکنندگان این کارزار ضمن اعلام مخالفت شدید خود با اینترنت طبقاتی، پیمان بستند تا از این امکان استفاده نکنند.

در این کارزار امضاکنندگان مخالفت با اینترنت طبقاتی را شدیدا اعلام نموده و با یکدیگر پیمان بستند تا در هیچ شرایطی از این امکان استفاده نکنند.

فاواپرس: کاربران اینترنت و فعالین حوزه فضای مجازی و صنعت ICT با راه‌اندازی کارزاری، مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کردند؛ اینترنتی که بارها از زبان وزیر ارتباطات، نمایندگان مجلس، معاون فناوری رئیس‌جمهور و سایر مسئولان با نام‌های مختلفی همچون اینترنت ویژه، باز و حرفه‌ای مطرح شده است.

موضوع اینترنت طبقاتی پس از فیلترینگ گسترده‌ای که از مهرماه سال 1401 رخ داد، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اگرچه ایجاد دسترسی خاص به اینترنت برای اقشار مختلف موضوع تازه‌ای نیست، اما احتمال می‌رود که امسال عملی شود.

در همین راستا، کارزاری با عنوان «پیمان جمعی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی» شروع شده است:

[bs-quote quote=”ما امضاکنندگان این کارزار مخالفت شدید خود را با «اینترنت طبقاتی» تحت هر عنوانی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت حرفه‌ای و… اعلام می‌داریم و پیمان می‌بندیم که از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نخواهیم کرد. ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم.
همچنین تأکید می‌کنیم که دسترسی آزاد به اینترنت بدون فیلتر، به‌صورت برابر و برای همه، تحت قوانینی در چهارچوب حقوق بشر جهت حفظ حقوق کاربران و کسب‌وکارها، از حقوق بدیهی شهروندی است و هیچ‌کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد! ما، با هر شغل و هر سطح از تحصیلات، همه برابریم و همدلانه علیه تبعیض می‌ایستیم.” style=”style-7″ align=”center” color=”” author_name=”کارزار” author_job=”مخالفت با اینترنت طبقاتی” author_avatar=”https://favapress.ir/wp-content/uploads/2023/05/logo.png” author_link=”https://www.karzar.net/internet4all”][/bs-quote]

شما کاربران نیز می‌توانید در این کارزار شرکت کنید و ضمن با دیگر امضاکنندگان آن در مخالفت با اینترنت طبقاتی هم مسیر شوید.

فاواپرس / کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی شروع شد

گفتنی است بحث اینترنت طبقاتی یا اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت در دولت سیزدهم برای اولین‌بار در تیرماه 1401 و از زبان وزیر ارتباطات مطرح شد. او در یک برنامه زنده تلویزیونی از رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای اقشار خاص همچون اساتید دانشگاه خبر داد.

پس از فیلترینگ گسترده در پاییز سال گذشته، برخی نمایندگان مجلس از لزوم ایجاد دسترسی متفاوت برای اقشار مختلف سخن گفتند. سپس ردپای اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها دیده شد و اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز با انتشار اعلامیه‌ای اظهار داشت اعضای این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند شوند.

معاونت حقوقی وزارت علوم نیز در نامه‌ای از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواست تا فهرست اعضای هیئت‌علمی خود را برای دریافت «اینترنت باز» یا همان بدون فیلتر ارسال کنند. پیشنهاد ارائه اینترنت باز به این اقشار در راستای جدیدترین مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بود.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در ابتدای هفته به دیجیاتو اعلام کرد تا دو یا سه ماه آینده، امکان دسترسی به اینترنت حرفه‌ای برای فعالین دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

گفتنی است نهادهای مختلف صنفی همچون نصر تهران و انجمن تجارت الکترونیک مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرده‌اند. کارشناسان نیز بر این باورند که چنین دسترسی‌های متفاوتی می‌تواند منجر به خشم عمومی شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.